Форсайт-дослідження в закладах вищої освіти
Анотація
У статті визначено роль форсайт-досліджень у сучасних умовах розвитку системи вищої освіти. Проаналізовано види форсайт-досліджень у різних країнах та їх застосування в освітніх цілях. Розкрито основні методи проведення форсайт-досліджень, найпоширенішими серед них є: метод Дельфі, SWOT-аналіз, аналіз інформаційного потоку, техніка фокус-груп, експертні панелі, планування сце- наріїв, основні ключові технології, картографування технологій, розробка дорожніх карт, сканування джерел, «аналіз глобальних тенденцій», «PEST Аналіз», «Зворотні сценарії» тощо. Констатовано, що форсайт можна назвати технологією конструктивного ставлення до майбутнього, що передбачає розробку системи приватних прогнозів у найважливіших галузях науково-технічного прогресу та комплексний прогноз науково-технічного розвитку. У статті наведено приклади університетських форсайт-досліджень та їх роль у формуванні сучасного фахівця з навичками прогнозування. Увага дослідження фокусується на прогностичному дослідженні, яке проводилося на факультеті іноземних мов Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна під назвою «Стратегії розвитку освіти на факультеті іноземних мов». Дослідження проводилося за методом Дельфі за допомогою цифрового опитувальника, створеного у гуглформі та включало два етапи. Перший етап ставив за мету виявити загальну спрямованості розвитку освітнього процесу, а другий етап був спрямований на конкретизацію стратегій навчання, які в майбутньому можуть бути використані на факультеті іно- земних мов. В опитуванні приймало участь 105 осіб, які працюють чи навчаються в університеті. Установлено, що пріоритетними напрямки розвитку освітнього процесу на факультеті іноземних мов можуть стати: впровадження новітніх цифрових технологій в навчальний процес; підвищення ефективності викладання та розподіл часу між учасниками освітнього процесу (трансформація ролі викладача); комунікативний аспект через покращення методів викладання на факультеті іноземних мов, а саме: залучення носіїв іноземної мови під час навчання та практики, проведення більшої кількості заходів іноземною мовою, зміна критеріїв оцінювання успішності студентів за іноземними зразками.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES:
Nalyvaiko, O. (2017). Dystantsiine navchannia: sutnist ta osoblyvosti [Distance Learning: Essence and Features].
Pedahohichnyi almanakh – Pedagogical almanac, 36, 75-81 (in Ukrainian).
Nalyvaiko, O. (2018). Experience of using innovative technologies within the course «General pedagogy» [Dosvid vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii u mezhakh kursu «Zahalna pedahohika»]. Problemy suchasnoi osvity : zbirnyk naukovo-metodychnykh prats – Problems of modern education. Vol, 9, pp. 147-153 (in Ukrainian).
Nalyvaiko, O. Sarhsian, E., & Adzhva, D. (2019, December 5-6). Forsait-doslidzhennia v Kharkivskomu natsionalnomu universyteti imeni V. N. Karazina [Foresight-study at V. N. Karazin Kharkiv National University]. Paper presented at 12 th Intern. Science and Methodological Internet Conference «The Modern Concepts of Teaching Natural Sciences in Medical Educational Institutions» (50-52). Kharkiv : KhNMU (in Ukrainian).
Nalyvaiko, O. (2018). Formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti yak rezultatu profesiinoi pidhotovky studentiv klasychnykh universytetiv. [Formation of Information and Digital Competence as a Result of Professional Training of Students of Classical Universities]. Pedahohichnyi almanakh – Pedagogical Almanac, Vol. 40, pp. 129-134 (in Ukrainian).
Nalyvaiko, O. (2019, September 26-27). Forsait-doslidzhennia v osviti [Foresight-studies in education]. Paper presented at 3 Intern. Science and Practical Conference «The Leaders of the 21st Century, The formation of charismatic leader personality based on humanitarian technologies based on humanitarian technologies» (230-233). Kharkiv : NTU «KhPI» (in Ukrainian).
Proekt Natsionalnoi stratehii rozvytku osvity v Ukraini na 2012-2021 roky [Draft National Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2012-2021]. Retrieved from: http://www.mon.gov.ua/images/files/ news/12/05/4455.pdf (in Ukrainian).
Sizov, V. (2015). Forsajt-issledovanie sistemy` obrazovaniya Rossii [Foresight study of the Russian education system]. E`konomika obrazovaniya – Economics of education, 2, pp. 73-80 (in Russian).
Belyaeva, T., & Kozeva, I. (2016) Foresight project planning: methods, technology, international experience.
Economic Annals-XXI, 157(3-4(1)), 32-34. DOI: http://dx.doi.org/10.21003/ea.V157-0009 (in English).
Ejdys J., Gudanowska A., Halicka K., Kononiuk A., Magruk A., Nazarko J., Nazarko Ł., Szpilko D. & Widelska U. (2019) Foresight in Higher Education Institutions: Evidence from Poland. Foresight and STI Governance, Vol. 13, 1, pp. 77-89 (in English). DOI: 10.17323/2500-2597.2019.1.77.89
Kononiuk A., Sacio-Szymańska A., Gáspár J. (2017) How do companies envisage the future? Functional foresight approaches. Engineering Management in Production and Services. Vol. 9, 4, pp. 21-33 (in English).
Martin B. Research Foresight and the exploitation of science base. HSMO, London, 1993. (in English).
MSHE (2015). Program Rozwoju Szkolnictwa Wyższego i Nauki na lata 2015–2030 [Ministerial Programme for the Development of Higher Education and Science for the Years 2015–2030]. Warszawa : Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego [Ministry of Science and Higher Education]. Retrieved from: http://www.bip. nauka.gov.pl/komunikaty-rzecznika-prasowego-mnisw/program-rozwoju-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki-na- lata-2015-2030.html. (in Polish).
Poteralska, B. & Sacio-Szymanska, A. (2013). Evaluation of technology foresight projects. European Journal of Futures Research. 2. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/s40309-013-0026-1(in English).
Sokolov, A. (2007). Foresight: A Look Into the Future. Foresight Russia, 1, 8-15 (in English). DOI: 10.17323/1995- 459X.2007.1.8.15.
Zhernovnykova, O., Nalyvaiko, О. & Nalyvaiko, N. (2019). Formation of information and digital competence of future teachers in the context of the development of the New Ukrainian School. Theory and practice of introduction of competence approach to higher education in Ukraine. Vienna : Premier Publishing, pp. 208-216 (in English).
Наливайко О. Дистанційне навчання: сутність та особливості. Педагогічний альманах. 2017. 36. C. 75-81.
Наливайко О. Досвід використання інноваційних технологій у межах курсу «Загальна педагогіка».
Проблеми сучасної освіти : збірник науково-методичних праць. 2018. Вип. 9. С. 147-153.
Наливайко О., Саргсян Е., Аджва Д. Форсайт-дослідження в Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна. Сучасні концепції викладання природничих дисциплін у медичних освітніх закладах: матеріали XIІ Міжнародноı̈ науково-методичноı̈ Інтернет конференціı̈, м. Харків, 5-6 грудня 2019 року. Харків : ХНМУ, 2019. С. 50-52.
Наливайко О. Формування інформаційно-цифровоı̈ компетентності як результату професіи˘ ноı̈ підготовки студентів класичних університетів. Педагогічний альманах. 2018. Вип. 40, С. 129-134.
Наливайко О. Форсайт-дослідження в освіті. Лідери ХХІ століття. Формування особистості харизматичного лідера на основі гуманітарних технологій: матеріали ІІІ Міжнародноı̈ науково- практичноı̈ конференціı̈ 26-27 вересня 2019 р. Харків : НТУ «ХПІ», 2019. 230-233.
Проект Національноı̈ стратегіı̈ розвитку освіти в Украı̈ні на 2012-2021 роки URL: http://www.mon.gov. ua/images/files/news/12/05/4455.pdf (дата звернення: 02.12.2019).
Сизов В. Форсайт-исследование системы образования России. Экономика образования. 2015. 2. С. 73-80.
Belyaeva T., Kozeva I. Foresight project planning: methods, technology, international experience. Economic Annals-XXI. 2016. 157(3-4(1)). С. 32-34. DOI: http://dx.doi.org/10.21003/ea.V157-0009
Ejdys J., Gudanowska A., Halicka K., Kononiuk A., Magruk A., Nazarko J., Nazarko Ł., Szpilko D., Widelska U. Foresight in Higher Education Institutions: Evidence from Poland. Foresight and STI Governance. 2019. Vol. 13. No 1. P. 77–89. DOI: 10.17323/2500-2597.2019.1.77.89
Kononiuk A., Sacio-Szymańska A., Gáspár J. How do companies envisage the future? Functional foresight approaches. Engineering Management in Production and Services. 2017. Vol. 9. No 4. P. 21–33.
Martin B. Research Foresight and the exploitation of science base. HSMO, London, 1993.
MSHE. Program Rozwoju Szkolnictwa Wyższego i Nauki na lata 2015–2030. Warszawa : Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. URL : http://www.bip.nauka.gov.pl/komunikaty-rzecznika-prasowego-mnisw/ program-rozwoju-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki-na-lata-2015-2030.html. (дата звернення: 02.12.2019).
Poteralska. B. & Sacio-Szymanska A. Evaluation of technology foresight projects. European Journal of Futures Research. 2013. 2. 26. URL : https://doi.org/10.1007/s40309-013-0026-1
Sokolov A. Foresight: A Look Into the Future. Foresight Russia. 2007. № 1. Р.8-15. DOI: 10.17323/1995- 459X.2007.1.8.15.
Zhernovnykova O., Nalyvaiko О., Nalyvaiko, N. Formation of information and digital competence of future teachers in the context of the development of the New Ukrainian School. Theory and practice of introduction of competence approach to higher education in Ukraine. Vienna: Premier Publishing. 2019. Р. 208-216.