Періодизація розвитку вищої освіти (1991-2019 рр.)
Анотація
Вища освіти є основою інтелектуального та матеріального благополуччя держави. Упродовж 1991-2019 рр. здійснено чимало досліджень зазначеної проблеми і загальнотеоретичного характеру, і емпіричного. Генеза вищої освіти України з 1991 до 2019 р. пройшла кілька важливих етапів. Найважливішими ознаками її трансформацій є набуття рис національної самоідентичності, модернізації змістового наповнення, прагнення до інтеграції в європейську та світову освітні системи при максимальному збереженні своєї самобутності. Аналіз і узагальнення історико-педагогічних джерел дали підстави визначити найголовніші етапи й тенденції розвитку вищої освіти в Україні. В основу визначення періодів покладено суспільно-політичні трансформації, соціально-економічні чинники та педагогічні концепти, і, як результат, було виділено такі періоди: І період (1991-2000 рр.) – становлення системи вищої освіти в Україні; ІІ період (2000-2005 рр.) – розвиток у контексті ступневості й неперервності вищої освіти; ІІІ період (2005-2014 рр.) – розвиток у контексті реалій Болонської декларації; IV період (2014-2019 рр.) – трансформація вищої освіти. Матеріали здійсненого дослідження дозволяють нам охарактеризувати виділені періоди. Важливо, що Україна інтегрується в європейське співтовариство. Правове регулювання процесів модернізації освітньої сфери набуває політичного значення, а також стає вагомим інструментом розвитку вітчизняної освіти для її успішного функціонування. За часи незалежності України система вищої освіти зазнала значних трансформацій. Сформовано нормативно-правову базу вищої освіти України, на основі вітчизняних напрацювань та європейського досвіду визначено освітні тенденції.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES:
Andrushchenko, V. P. (2001). Teoretyko-metodolohichni zasady modernizatsii vyshchoi osvity v Ukraini na rubezhi stolit [Theoretical and methodological principles of higher education modernization in Ukraine at the turn of the century]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education in Ukraine], 2, 5-13 (in Ukranian).
Berezivska, L. D. (2008). Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u ХХ stolitti [Reforming school education in Ukraine in the 20-th century]. Kyiv : Bogdanova A. M., 406 p. (in Ukranian).
Stepka M. & Horbunovoi. (Ed.). (2007). Vyshcha osvita v Ukraini Normatyvno-pravove rehuliuvannia : normat. zb. [Higher education in Ukraine Legal regulation: a compilation]. Kyiv : Forum. Vol. 1. 798 p. (in Ukranian).
Hryshchuk, Yu. (2015). Rozvytok suchasnoi vyshchoi osvity v Ukraini: Yevrointehratsiinyi kontekst [Development of Modern Higher Education in Ukraine: A European Integration Context]. Paper presented at 17 th Ukrainian Intern. Science and Practical Conf. «Domestic science at the turn of the era: problems and prospects» (105-107). Pereiaslav-Khmelnytskyi, 2015. Iss. 17 (in Ukranian).
Hupan, N. (2000). Istoriohrafiia rozvytku istoryko-pedahohichnoi nauky v Ukraini [Historiography of the development of historical and pedagogical science in Ukraine]. Kyiv: NPU im. M. Drahomanova. 224 p. (in Ukranian).
Zahalni vidomosti pro vyshchu osvitu v Ukraini [General information about higher education in Ukraine]. (2006). Kyiv. Retrieved from : http://www.mon.gov.ua/education/higher/higher (in Ukranian).
Korol, A. Vyshcha osvita Ukrainy: etapy rozvytku [Higher education in Ukraine: stages of development] (2016).
Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho, ser. Pedahohichni nauky, 1 (52), 93-97 (in Ukranian).
Kremen, V. (2003). Filosofiia osvity XXI stolittia [The philosophy of education of the XXI century]. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia: pols.-ukr. shchorich. Chenstokhova ; Kyiv, 13-22 (in Ukranian).
Maiboroda, V. K. (1992). Vyshcha pedahohichna osvita v Ukraini: istoriia, dosvid, uroky (1917-1985) [Higher Teacher Education in Ukraine: History, Experience, Lessons (1917-1985)]. Kyiv : Lybid. 196 p. (in Ukranian).
Stepko, M. F. (Ed.). (2004) Modernizatsiia vyshchoi osvity Ukrainy i Bolonskyi protses: materialy do pershoi lektsii [Modernization of higher education in Ukraine and the Bologna process: materials for the first lecture]. Kyiv: vyd. tsentr MON Ukrainy. 24 p. (in Ukranian).
Natochyi, L. O. (2010). Sutnist poniattia «periodyzatsiia» shchodo problemy rozvytku teorii upravlinskoi kultury kerivnykiv zahalnoosvitnikh shkil u vitchyznianii pedahohichnii teorii (druha polovyna XX st. – pochatok XXI st.) [The essence of the concept of «periodization» in relation to the problem of development of the theory of managerial culture of the heads of secondary schools in the national pedagogical theory (the second half of the 20th cent. – early 21th cent.)]. Visnyk Hlukhivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Bulletin of the Hlukhiv State Pedagogical University]. Seriia: Pedahohichni nauky. Iss. 15, 35-43. (in Ukranian).
Nikolaienko, S. M. Vyshcha osvita i nauka – naivazhlyvishi sfery vidpovidalnosti hromadianskoho suspilstva ta osnova innovatsiinoho rozvytku : dopovid na zasidanni pidsumkovoi kolehii MONU, 24 bereznia 2005 r. [Higher Education and Science are the Most Important Areas of Civil Society Responsibility and the Basis for Innovative Development: Report at the Meeting of the the Ministry of Education and Science of Ukraine Final Collegium, March 24, 2005]. Vyshcha shkola [High school]. Retrieved from : http://www.mon.gov.ua/ education/higher/ topic/rzvosv (in Ukranian).
Ovsiankina, L. A. (2011). Perspektyvy rozvytku suchasnoi osvity u konteksti yevrointehratsii [Prospects for the development of modern education in the context of European integration]. Vyshcha osvita Ukrainy [Higher education in Ukraine]. Appendix 2 to №3. Vol. I (26), 382-384. (in Ukranian).
Ohneviuk, V. O. (2003). Osvita v systemi tsinnostei staloho liudskoho rozvytku [Education in the system of values of sustainable human development]. Kyiv : Znannia Ukrainy. 450 p. (in Ukranian).
Stepko, M. F., Boliubash, Ya. Ya. & Shynkaruk V. D. (Ed.). (2004, May-December). Osnovni zasady rozvytku vyshchoi osvity Ukrainy v konteksti Bolonskoho protsesu. Dokumenty i materialy [Basic principles of development of higher education of Ukraine in the context of the Bologna process]. Ternopil : TNPU im. V. Hnatiuka, 2005. Part. 2. 188 p. (in Ukranian).
Petrykiv, V. (2016). Periodyzatsiia rozvytku zmistu vyshchoi istorychnoi osvity v Ukraini (1945-1991) [Periodization of the development of the content of higher historical education in Ukraine (1945 1991)]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 3 (57), 412-419. (in Ukranian).
Postupna, O. V. (2007). Normatyvno-pravove zabezpechennia vyshchoi osvity v Ukraini v konteksti yevropeiskoi intehratsii [Legal support for higher education in Ukraine in the context of European integration]. Derzhavne budivnytstvo [State building], 2. Retrieved from: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2007-2/index. html (in Ukranian).
Safonova, N. M. & Tsyhanok V. Ie. Etapy ta providni napriamy reformuvannia vyshchoi shkoly v Ukraini (90-ti rr. ХХ pochatok ХХI st.) [Stages and Leading Directions of Higher Education Reform in Ukraine (1991 – early 21th century)]. Istorychni zapysky: zbirnyk naukovykh prats [Historical notes: a collection of scientific works]. Iss.12. Part. 2, 271-278 (in Ukranian).
Sydorchuk, N. H. Universytetska pedahohichna osvita v konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv [University pedagogical education in the context of European integration processes]. Retrieved from : http://studentam. net.ua/ content/view/7539/97/ (in Ukranian).
Siryi, Ye. V. Innovatsiinyi rozvytok osvity v Ukraini: rozghortannia problemy ta zasadnytski oriientyry [Innovative Development of Education in Ukraine: Deploying Problems and Background]. Retrieved from : www.socd.univ. kiev.ua/sites/default/files/library/.../ aktprob.11.65.pdf (in Ukranian).
Sichkarenko, H. H. (2009). Transformatsii vyshchoi osvity v nezalezhnii Ukraini [Transformations of higher education in independent Ukraine]. Kyiv : KNLU. 362 p. Retrieved from: http://ephsheir.phdpu. edu.ua/bitstream/handle/ 8989898989/2532/%d0%bc%d0%be%d0%bd%d0%be%d0%b3%d1%80. pdf?sequence=1&isAllowed=y (in Ukranian).
Sukhomlynska, O. V. (2003). Istoryko-pedahohichnyi protses: novi pidkhody do zahalnykh problem [Historical and pedagogical process: new approaches to common problems]. Kyiv : A.P.N. 68 p. (in Ukranian).
Tymoshenko, M. O. (2009). Istoriia stanovlennia ta rozvytku hospodarsko-pravovoho rehuliuvannia vyshchoi osvity v Ukraini [History of formation and development of economic and legal regulation of higher education in Ukraine]. Chasopys Kyivskoho universytetu prava [Journal of the Kyiv University of Law], 4, 234-240. (in Ukranian).
Chvyrova, O. Ye. (2011). Spetsyfika innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity u filosofskomu aspekti [The specificity of the innovative development of higher education in the philosophical aspect]. Humanitarnyi chasopys [Humanitarian magazine], 3, 23 29. (in Ukranian).
Андрущенко В. П. Теоретико-методологічні засади модернізаціı̈ вищоı̈ освіти в Украı̈ні на рубежі століть. Вища освіта України. 2001. № 2. С. 5-13.
Березівська Л. Д. Реформування шкільноı̈ освіти в Украı̈ні у ХХ столітті : монографія. Киı̈в : Богданова А. М., 2008. 406 с.
Вища освіта в Украı̈ні Нормативно-правове регулювання : нормат. зб. / за заг. ред. М. Степка, Л. Горбуновоı̈. Киı̈в : Форум, 2007. Т. 1. 798 с.
Грищук Ю. Розвиток сучасноı̈ вищоı̈ освіти в Украı̈ні: Євроінтеграціи˘ нии˘ контекст. Матеріали ХVІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку»: зб. наук.праць. Переяслав-Хмельницькии˘ , 2015. Вип. 17. C. 105-107.
Гупан Н. Історіографія розвитку історико-педагогічноı̈ науки в Украı̈ні. Киı̈в : НПУ ім. М. Драгоманова, 2000. 224 с.
Загальні відомості про вищу освіту в Украı̈ні. Киı̈в, 2006. URL: http://www.mon.gov.ua/education/higher/ higher (дата звернення: 10.12.2019 р.).
Король А. Вища освіта Украı̈ни: етапи розвитку. Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2016. № 1 (52). С. 93-97.
Кремень В. Філософія освіти XXI століття. Професійна освіта: педагогіка і психологія: польс.-укр. щоріч. /
за ред. Т. Левовицького, І. Зязюна та ін. Ченстохова ; Киı̈в, 2003. С. 13-22.
Майборода В. К. Вища педагогічна освіта в Украı̈ні: історія, досвід, уроки (1917–1985). Киı̈в: Либідь, 1992. 196 с.
Модернізація вищоı̈освіти Украı̈ни і Болонськии˘ процес: матеріали до першоı̈ лекціı̈ / уклад. М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, К. М. Лемківськии˘ , Ю. В. Сухарніков; відп. ред. М. Ф. Степко. Киı̈в : вид. центр МОН Украı̈ни, 2004. 24 с.
Наточий Л. О. Сутність поняття «періодизація» щодо проблеми розвитку теоріı̈ управлінськоı̈ культури керівників загальноосвітніх шкіл у вітчизняніи˘ педагогічніи˘ теоріı̈ (друга половина ХХ ст. – початок ХХІ ст.). Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2010. Вип. 15. С. 35–43.
Ніколаєнко С. М. Вища освіта і наука – наи˘ важливіші сфери відповідальності громадянського суспільства та основа інноваціи˘ ного розвитку : доповідь на засіданні підсумковоı̈ колегіı̈ МОНУ, 24 березня 2005 р. Вища школа. 2005. № 1. С. 13-30. URL : http://www.mon.gov.ua/ education/higher/topic/rzvosv (дата звернення: 10.12.2019 р.).
Овсянкіна Л. А. Перспективи розвитку сучасноı̈ освіти у контексті євроінтеграціı̈. Вища освіта України.
Додаток 2 до № 3. Т. І (26). С. 382-384.
Огнев’юк В. О. Освіта в системі цінностеи˘ сталого людського розвитку. Киı̈в : Знання Украı̈ни, 2003. 450 с.
Основні засади розвитку вищоı̈ освіти Украı̈ни в контексті Болонського процесу. Документи і матеріали. Травень – грудень 2004 р. / упоряд. : М. Ф. Степко, Я. Я.Болюбаш, В. Д. Шинкарук та ін. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2005. Ч. 2. 188 с.
Петриків В. Періодизація розвитку змісту вищоı̈ історичноı̈ освіти в Украı̈ні (1945-1991). Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 3 (57). С. 412-419.
Поступна О. В. Нормативно-правове забезпечення вищоı̈ освіти в Украı̈ні в контексті європеи˘ ськоı̈ інтеграціı̈. Державне будівництво. 2007. № 2. URL: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2007-2/ index.html (дата звернення 24.07. 2007 р.)
Сафонова Н. М., Циганок В. Є. Етапи та провідні напрями реформування вищоı̈ школи в Украı̈ні (90-ті рр. ХХ - початок ХХІ ст.). Історичні записки : збірник наукових праць. Вип. 12. Ч. 2. С. 271-278.
Сидорчук Н. Г. Університетська педагогічна освіта в контексті євроінтеграціи˘ них процесів. URL: http:// studentam.net.ua/content/view/7539/97/ (дата звернення 17.05.2007 р.).
Сірий Є. В. Інноваціи˘ нии˘ розвиток освіти в Украı̈ні: розгортання проблеми та засадницькі орієнтири. URL: www.socd.univ.kiev. ua/sites/default/files/library/.../ aktprob.11.65.pdf (дата звернення: 10.12.2019 р.).
Січкаренко Г. Г. Трансформаціı̈ вищоı̈ освіти в незалежніи˘ Украı̈ні: монографія. Киı̈в: КНЛУ, 2009. 362 с. URL: http://ephsheir.phdpu.edu.ua/ bitstream/handle/8989898989/2532/%d0%bc%d0%be%d0%bd%d0
%be%d0%b3%d1%80.pdf?sequence=1&isAllowed=y(дата звернення: 10.12.2019 р.).
Сухомлинська О. В. Історико-педагогічнии˘ процес: нові підходи до загальних проблем. Киı̈в : А.П.Н., 2003. 68 с.
Тимошенко М. О. Історія становлення та розвитку господарсько-правового регулювання вищоı̈ освіти в Украı̈ні. Часопис Київського університету права. 2009. № 4. С. 234–240.
Чвирова О. Є. Специфіка інноваціи˘ ного розвитку вищоı̈ освіти у філософському аспекті. Гуманітарний часопис. 2011. № 3. С. 23-29.