Формування та корекція особистісної, соціальної, професійної і моральної сфер студентів
Анотація
На основі вивчення й узагальнення наукових доробків вітчизняних та закордонних учених теоретично визначено та обґрунтовано сутність формування і корекції ціннісних орієнтацій студентів. У статті аналізується проблема формування позитивних ціннісних орієнтацій у студентів закладів вищої освіти. Виокремлено специфічні особливості молоді студентського віку, що зумовлюють змістовні наповнення освітньої та виховної роботи з даною категорією. Обґрунтовано сутніcть та процес посилення позитивних та корекції негативних впливів на молодих людей у сучасному інформаційному суспільстві відповідно до таких основних змістових домінант як громадянин-патріот, професіонал-інтелігент, духовна високоморальна людина. Виокремлено дієві форми і методи освітньої та виховної роботи щодо корекції негативних ціннісних орієнтацій студентів в освітньо-виховному середовищі закладу вищої освіти, що за результатами дослідження, є найбільш ефективним у формуванні особистісної, соціальної, професійної і моральної сфер студентів, зокрема педагогічних закладів вищої освіти. На основі результатів теоретичного аналізу наукових праць та проведеного емпіричного дослідження з’ясовано пріоритетність та рейтингові перестановки у ціннісних орієнтаціях сучасних студентів під впливом цілеспрямованої педагогічної роботи, в тому числі тих, які обирають педагогічну професію. Зокрема, з’ясовано домінанті цінності сучасних студентів, здійснено їх класифікацію за спрямованістю ( позитивні і негативні). Охарактеризовано вплив освітнього середовища на спільноту студентів, яка має характерні й унікальні особливості. Узагальнено наукові напрацювання та досвід педагогічної роботи з окремими категоріями студентів, що потребують особливої уваги, мають певні особливі освітні потреби, відхилення у поведінці тощо в умовах закладу вищої освіти.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES:
Alekseeva, V. G. (1984). Tsennostnyie oryentatsyy kak faktor zhyznedeiatelnosty y razvytyia lychnosty. [Systems of Values as a factor of life activity and personality development]. Psykholohichnyi zhurnal [Psychological journal]. Vol. 5, 5, pp. 63–70. [in Ukrainian].
Darnobyt , I.V. (2019). Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii studentiv u rozbudovi hromadianskoho suspilstva v Ukraini. [Formation of students’ systems of value in the development of civil society in Ukraine]. Naukove myslennia [Scientific thinking]. Retrieved from : http://naukam.triada. in.ua/index.php/conferences [in Ukrainian].
Dolynska, L. V. & Maksymchuk, N. G. (2008). Psykholohiia tsinnisnykh oriientatsii maibutnoho vchytelia : navch. posib [Psychology of systems of value of teacher : textbook.]. Kamianets-Podilskyi : PE “O.V. Sysyn”. 124 p. [in Ukrainian].
Zamogylnyi, S. I., Stavropolsky, Yu.V. & Dordagva, T. (2008). Konkretno-istorycheskye formy tsennostnykh ustanovok molodezhy. [Concrete-historical forms of value installations of youth]. Vestnyk Moskovskoho universiteta [Bulletin of the Moscow University], 3, p.140 [in Russian].
Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei i molodi: dodatok do nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy (2015, June 16, № 641). [The concept of national patriotic upbringing of children and young people: supplement to the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine]. Retrieved from : http:// don.kievcity.gov.ua/files/2015/6/17/ contsepciya.pdf [in Ukrainian].
Nabyullyna, N. P. (2002). Professyonalnoe vospytanye studentov v srednem professyonalnom uchebnom zavedenyy systemy potrebytelskoi kooperatsyy [Vocational upbringing of students in a secondary vocational establishment of the consumer eye surgery system] : Candidate’s thesis: 13.00.01. Kazan, 234 p. [in Russian].
Ponomaryova, G. F. (2014). Vykhovannia maibutnioho pedahoha: teoriia i praktyka [Education of the future teacher: theory and practice]. Kharkiv : Publishing “Ranok”, 405 p. [in Ukrainian].
Prashko, O. V. (2015). Formuvannia osobystisnykh tsinnostei pidlitka u protsesi rozvytku sotsialnoi kompetentnosti [Formation of adolescent personal values in the process of social competence development. Education and development of gifted personality], 4, pp. 9-12. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Otros_2015_4_4 [in Ukrainian].
Pro Natsionalnu doktrynu rozvytku osvity. [The National Doctrine of Educational Development] (2002). Retrieved from: https://zakon4. rada.gov.ua/laws/show/347/2002. [in Ukrainian].
Pryntsypy korektsiino-pedahohichnoi diialnosti. [Principles of corrective-pedagogical activity] (2014). Studopedia. Retrieved from: https://studopedia.su/13_1496_printsipi-korektsiyno-pedagogichnoi-diyalnosti. html. [in Ukrainian].
Arkhiiepyskop, F. (2010). Kontseptsiia dukhovnoho rozvytku Ukrainy: yednist dukhu v soyuzi myru. Relihiino- informatsiina sluzhba Ukrainy [Archbishop Philip Concept of spiritual development of Ukraine: unity of spirit in the union of peace. Religious Information Service of Ukraine]. Retrieved from: https://risu.org.ua/en/index/ monitoring/society_digest/38735/ [in Ukrainian].
Slovnyk inshomovnykh sliv Melnychuka. [Dictionary of foreign words of Melnychuk] (2007). Slovopedia. Retrieved from: http://slovopedia. org.ua/42/53402/284576.html. [in Ukrainian].
Shynkaruk, V. I. (Ed.). (1986). Filosofkyi slovnyk. [Philosophical Dictionary]. Kyiv: UER, 800 p. [in Ukrainian].
Chernetska, Yu.I. (2015). Sotsialno-pedahohichna robota z resotsializatsii narkozalezhnykh osib v umovakh reabilitatsiinykh tsentriv: teoriia ta tekhnolohii [Socio-pedagogical work on the re-socialisation of drug addicts in : theory and technology]. Kharkiv : PE “A.M. Panov”, 436 p. [in Ukrainian].
Алексеева В. Г. Ценностные ориентации как фактор жизнедеятельности и развития личности.
Психологічний журнал. 1984. Т. 5. № 5. С. 63–70.
Дарнобит І. В. Формування ціннісних орієнтаціи˘ студентів у розбудові громадянського суспільства в Украı̈ні. Наукове мислення. 2019. URL: http://naukam.triada.in.ua/index.php/konferentsiji/.
Долинська Л. В., Максимчук Н. Г. Психологія ціннісних орієнтаціи˘ маи˘ бутнього вчителя : навч. посіб. Кам’янець-Подільськии˘ : ФОП Сисин О. В. 2008. 124 с.
Замогильныи˘ С.И., Ставропольскии˘ Ю.В., Дордагва Т. Конкретно-исторические формы ценностных установок молодежи. Вестник Московского университета. 2008. №3. С. 140.
Концепція національно-патріотичного виховання дітеи˘ і молоді : додаток до наказу Міністерства освіти і науки Украı̈ни від 16 червня 2015 р. № 641. URL : http://don.kievcity.gov.ua/files/2015/6/17/ contsepciya.pdf
Набиуллина Н. П. Профессиональное воспитание студентов в среднем профессиональном учебном заведении системы потребительскои˘ окооперации : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Казань, 2002. 234с.
Пономарьова Г. Ф. Виховання маи˘ бутнього педагога: теорія і практика: монографія. Харків: Вид-во
«Ранок», 2014. 405 с.
Прашко О. В. Формування особистісних цінностеи˘ підлітка у процесі розвитку соціальноı̈ компетентності. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2015. № 4. С. 9-12. URL: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/ Otros_2015_4_4
Про Національну доктрину розвитку освіти. 2002. URL: https://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.
Принципи корекціи˘ но-педагогічноı̈ діяльності. Студопедія. 2014. URL : https://studopedia.su/13_1496_ printsipi-korektsiyno-pedagogichnoi-diyalnosti.html.
Архієпископ Филип Концепція духовного розвитку Украı̈ни: єдність духу в союзі миру. Релігійно- інформаційна служба України. 2010. URL : https://risu.org.ua/ua/index/ monitoring/society_digest/38735/
Словник іншомовних слів Мельничука. Словопедія. 2007. URL : http://slovopedia.org.ua/42/53402/284576. html.
Фiлocoфcькии˘ cлoвник / зa peд. В. I. Шинкapукa. Киı̈в : Гoлoв. peд. УPE, 1986. 800 c.
Чернецька Ю. І. Соціально-педагогічна робота з ресціалізаціı̈наркозалежних осібвумовах реабілітаціи˘ них центрів: теорія та технологіı̈: монографія. Харків: ФОП Панов А. М., 2015. 436 с.