Результати діагностування рівня сформованості інноваційної компетентності вчителів ЗЗСО
Анотація
Одним із пріоритетних напрямів удосконалення роботи закладу загальної середньої освіти (ЗЗСО) є адаптація до сучасних викликів освітньої, науково-методичної та організаційної діяльності вчителя. Орієнтація нової української школи на світові стандарти освіти передбачає нові підходи до організації навчально-виховного процесу ЗЗСО, сформованості актуальної й дієвої інноваційної компетентності вчителя-практика. З метою діагностування рівня сформованості інноваційної компетентності вчителів ЗЗСО здійснено констатувальний експеримент як метод здобуття й фіксації теоретичних й емпіричних даних. Під час дослідження розроблено критерії оцінки інноваційної компетентності, зібрано діагностичний інструментарій, проведено діагностичні процедури, аналіз одержаних результатів. Для вчителів організовано методичний семінар з метою з’ясування суті таких базових понять, як «інноваційна педагогічна діяльність», «компетентність», «інноваційна компетентність». Діагностика рівня сформованості інноваційної компетентності вчителів здійснювалася з урахуванням її складників, а саме: операційного (сформованість інтелектуальних здібностей, швидкість розумових операцій, здатність до вирішення проблемних ситуацій), професійно-ціннісного (вмотивованість до оволодіння інноваційною компетентністю, професійна спрямованість, здатність самоконтролю та прагнення до постійного професійного самовдосконалення, сформованість індивідуального стилю педагогічної діяльності, професійно-важливих особистісних рис). На основі узагальнення результатів використання різних діагностичних методик (методики «Six Thinking Hats» Едварда де Боно́, методики вивчення ціннісних орієнтацій М. Рокича, діагностичного тесту «Готовність до саморозвитку», «Стратегії формування вищого рівня базової потреби в пізнанні» С. Пальчевського, «Методики граничних смислів» Д. Леонтьєва) визначено рівень сформованості інноваційної компетентності вчителів закладу загальної середньої освіти.
Завантаження
Посилання
/Посилання
REFERENCES:
Bashkir, O. I. (2018). Aktyvni y interaktyvni metody navchannia u vyshchii shkoli [Active and interactive teaching methods in high school]. Pedahohika ta psykholohiia : zbirnyk naukovykh prats [Pedagogy and psychology: a collection of scientific works], 60, pp. 234-244. (in Ukrainian).
Budas, Yu. O. (2010). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti zasobamy dilovoi hry [Preparation of future teachers for innovative pedagogical activities by means of business games]. Candidate’s thesis. Vinnytsia. 237p. (in Ukrainian).
Haluziak, V. M. (2016). Sutnist i struktura pedahohichnoi kompetentnosti vchytelia [The essence and structure of teachers’ pedagogical competence]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho [Scientific notes of the Vinnitsa State Pedagogical University named after Mikhail Kotsiubynsky] 48, pp. 37-46 (in Ukrainian).
Hrabovskyi, P. P. (2008). Informatsiina kompetentnist uchytelia serednoi shkoly [The information competence of secondary school teachers]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka [The Bulletin of Zhytomyr State University named after Ivan Franko], 37, pp.118-122. (in Ukrainian).
Kaliuzhka, N. S. (2016). Zakonomirnosti ta pryntsypy formuvannia innovatsiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Reguliarities and principles of formation of innovative competence of future elementary school teachers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 2. pp. 270-277. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ pednauk_2016_2_35(in Ukrainian).
Karelina, A. A. (2002). Psihologicheskie testy [Psychological tests] : 2 Vol. Moskva : VLADOS. Vol.1, pp.25-29 (in Russian).
Konovalchuk, I. (2011). Sutnist i struktura innovatsiinoi kompetentnosti pedahoha zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [The essence and structure of the innovative competence of a teacher of a comprehensive educational institution]. Visnyk Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu [Bulletin of the Precarpathian National University] XL, pp.85-88. (in Ukrainian).
Leontev, D. A. (1999). Metodika predelnyh smyslov : Metodicheskoe rukovodstvo [The technique of limit meanings: Methodological tutorial]. Moskva : Smysl. 36 p. (in Russian).
Luk’ianets, O., Luk’ianets, T. (2016). Konstatuvalnyi eksperyment: oznaky, mozhlyvosti ta problemy provedennia [Summative experiment: signs, opportunities and problems of conducting]. Naukovi zdobutky studentiv Instytutu liudyny [Scientific achievements of students of the Institute of Human Rights]. 2 (4). Retrieved from : http:// studscientist.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/54 (in Ukrainian).
Obishchenko, S. O. (2013). Empirychne doslidzhennia tsinnisnykh oriientatsii vykladachiv vyshchykh navchalnykh zakladiv iz tsynichnym spryiniattia navkolyshnoi diisnosti [Empirical study of value orientations of teachers of higher educational institutions with cynical perception of the surrounding reality]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity [Bulletin of the Postgraduate Education], 9 (2), pp.247-253(in Ukrainian).
Palchevskyi, S. S. (2007). Pedahohika : navch. posibnyk [Pedagogy: textbook]. Kyiv : Karavela, 576p. (in Ukrainian).
Semenikhina, O., Yurchenko, A. (2014). Uminnia vizualizuvaty navchalnyi material zasobamy multymedia yak fakhova kompetentnist uchytelia [The ability to visualize educational material by means of multimedia as professional competence of the teacher]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu [Scientific herald of Uzhgorod National University], 33, pp.176–179. (in Ukrainian).
Serhiichuk, O. (2011). Profesiina kompetentnist maibutnoho vchytelia v systemi pidhotovky do pedahohichnoi diialnosti [Professional competence of the future teacher in the system of preparation for pedagogical activity]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of training a modern teacher], 4 (Ch. 2), pp.198-206. (in Ukrainian).
Башкір О. І. Активні и˘ інтерактивні методи навчання у вищіи˘ школі. Педагогіка та психологія : зб. наук. праць. Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2018. Вип. 60. 232с.
Будас Ю. О. Підготовка маи˘ бутніх учителів до інноваціи˘ ноı̈ педагогічноı̈ діяльності засобами діловоı̈ гри. Дис. … канд. пед. наук. Вінниця, 2010. 237с.
Галузяк В. М. Сутність і структура педагогічноı̈ компетентності вчителя. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. 2016. Вип. 48. С. 37-46
Грабовськии˘ П. П. Інформаціи˘ на компетентність учителя середньоı̈ школи. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2008. №37. С. 118-122.
Калюжка Н. С. Закономірності та принципи формування інноваціи˘ ноı̈ компетентності маи˘ бутніх учителів початковоı̈ школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 2. С. 270-
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pednauk_2016_2_35 (дата звернення: 12.12.2018).
Карелина А. А. Психологические тесты: в 2 т. Москва : ВЛАДОС, 2002. Т.1. С. 25-29.
Коновальчук І. Сутність і структура інноваціи˘ ноı̈ компетентності педагога загальноосвітнього навчального закладу. Вісник Прикарпатського національного університету. Серія: Педагогіка. Вип. XL. Ів.-Франківськ, 2011. С. 85-88.
Леонтьев Д. А. Методика предельных смыслов : Метод. руководство. Москва : Смысл, 1999. 36 с.
Лук’янець О., Лук’янець Т. Констатувальнии˘ експеримент: ознаки, можливості та проблеми проведення. Наукові здобутки студентів Інституту людини. 2016. № 2(4). URL : http://studscientist.kubg. edu.ua/index. php/journal/article/view/54 (дата звернення: 12.12.2018).
Обіщенко С. О. Емпіричне дослідження ціннісних орієнтаціи˘ викладачів вищих навчальних закладів із цинічним сприи˘ няття навколишньоı̈ діи˘ сності. Вісник післядипломної освіти. 2013. №9 (2). С. 247-253
Пальчевськии˘ С. С. Педагогіка : навч. посібник. Киı̈в : Каравела, 2007. 576 с.
Семеніхіна О., Юрченко А. Уміння візуалізувати навчальнии˘ матеріал засобами мультимедіа як фахова компетентність учителя. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Видав. УжНУ «Говерла», 2014. Вип. 33. С. 176–179.
Сергійчук О. Професіи˘ на компетентність маи˘ бутнього вчителя в системі підготовки до педагогічноı̈ діяльності. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2011. № 4 (Ч. 2). С. 198-206.