Формування професійної культури вчителя у контексті вимог педагогіки успіху
Анотація
У статті розглядається проблема формування професійної культури вчителя, здатного здійснювати навчально-виховний процес у закладі загальної середньої освіти на високому якісному рівні в контексті реалізації принципів педагогіки успіху. Авторами з’ясовано сутність поняття «педагогічна культура» та обґрунтовано її вплив на успішність професійної діяльності вчителя. На основі узагальнення наукових напрацювань класичної педагогіки та сучасних учених розглядаються критерії і показники професіоналізму успішного педагога, оцінювання його професійної компетентності, як умови становлення і розвитку педагога-майстра, як складової змісту педагогічної культури. Спираючись на наукові узагальнення та результаті емпіричних досліджень, виокремлено суттєві ознаки особистісно-орієнтованої педагогічної культури, показано вплив окремих компонентів індивідуальної педагогічної культури на професійну підготовку вчителя, названі складові рівня педагогічної культури вчителя, схарактеризовано педагогічне спілкування як система взаємодії вчителя і учнів у структурі професійної культури. У ході анкетування й опитування експертів та вчителів закладів загальної середньої освіти було встановлено суттєвий зв’язок між рівнем культури педагога й успішністю його професійної діяльності за визначеними критеріями з використанням таблиці сполучення і коефіцієнта коре ляції Пірсона.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyy pedahohichnyy slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary] 750 p. [in Ukrainian].
Hrynova, V. (2008). Formuvannya pedahohichnoyi kultury maybutnoho vchytelya (teoretychnyy ta metodychnyy aspekty). [Forming pedagogical culture of a future teacher (theoretical and methodological aspects). 300 p. [in Ukrainian].
Bekh, I. (2003). Vikhovannya osobystosti: posibnyk [Education a personality. Personality-oriented approach: scientific and practical foundations] 216 p. [in Ukrainian].
Necheporenko, L. & Ponomarova, H. & Podolyak, Y. (2007). Suchasna pedahohika: posibnyk [Modern pedagogy: education and methodical manual] 216 p. [in Ukrainian].
Terletska, L., (2003). Vikova psikholohiya i psikhodiahnostyka: pidruchnyk [Age psychology and psichodiagnosis: textbook] 608 p. [in Ukrainian].
Гончаренко С. У. Украı̈нськии˘ педагогічнии˘ словник. Киı̈в : Либідь, 1997. 750 с.
Гриньова В. М. Формування педагогічноı̈ культури маи˘ бутнього вчителя (теоретичнии˘ та методичнии˘ аспекти). Харків : Основа, 2008. 300 с.
Бех І. Д. Виховання особистості : у 2 кн. Особистісно-орієнтовании˘ підхід : науково-практичні засади : навч.-метод. посібник. Киı̈в : Либідь, 2003. Кн. 2. 341 с.
Нечепоренко Л. С., Пономарьова Г. Ф., Подоляк Я. В. Сучасна педагогіка : навч.-метод. посібник. Харків, 2007. 216 с.
Терлецька Л. Г. Вікова психологія і психодіагностика : підручник. Киı̈в : Слово, 2013. 608 с.