Formation and development of professional skills in engineering geodesy for foreign students road-building industry

  • Є. В. Дорожко
Keywords: methodological aspects, foreign students, engineering geodesy, educational practice, form of training

Abstract

Construction of motor roads around the world is closely linked with geodetic measurements. Therefore, foreign students studying in the road construction industry should be free to master the basic techniques of geodetic measuring and marking works. The study of engineering geodesy in the first year allows students to develop their interest in the future profession. Engineering and geodetic works are an extremely important and integral part of the entire complex of research, design, construction and operation of highways. In this case, foreign students face a number of obstacles that hinder the formation and development of professional engineering expertise. Among the problems: the lack of basic knowledge required by engineering geodesy, a significant number of new terms and the most significant problem is the language barrier. Therefore, qualitative training of foreign students in the road construction industry from engineering geodesy is extremely complex and requires consideration of the above mentioned difficulties and considering ways to reduce them.

The study of the discipline of engineering geodesy by foreign students is carried out by the following forms and methods of teaching: lectures, laboratory works, calculations and graphic works, independent work, consultations and training practice.

For the consolidation and deepening of theoretical knowledge from foreign students received after studying the discipline of engineering geodesy, it is envisaged conducting educational geodetic practice in field conditions

Students' educational geodetic practice is the most important form of study, since during its passing foreign students perform complex real production tasks, learn to work in the team and take responsibility for other students, intensively practice language learning and professional terminology, develop professional skills and gain important experience.

There are considered groups of learning tools that should be used by a practice leader to reduce the lack of basic knowledge of foreign students and language barriers.

The article considers the main ways of improving the professional skills of foreign students in engineering geodesy. The maximum effect can only be achieved in the case of the integrated use of the aspects under consideration and their further development and improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Зуска А.В. Інженерна геодезія: навч. посіб. / А.В. Зуска. – Дніпро: НГУ, 2016. – 209 с.

Островський А.Л. Геодезія / А.Л. Островський, О.І. Мороз, В.Л. Тарнавський. – Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2012. – 564 с.

Островський А.Л. Геодезія. Частина перша. Топографія / А.Л. Островський, О.І. Мороз, З.Р. Тартачинська, І.Ф. Герасимчук. Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2011. – 440 с.

Батракова А.Г. Принципы преподавания профессионально-ориентированных дисциплин иностранным студентам / А.Г. Батракова, В.Н. Ряпухин // Проблеми інтеграції техніко-технологічних та гуманітар-них дисциплін в підготовці фахівців у ВНЗ: матеріали Всеукраїнської нау-ково-методичної інтернет-конференції. – Х.: ХНАДУ, 2017. – С. 93-96.

Бешенцева О.А. Навчально-методичні комплекси для навчання іноземних студентів // Проблеми інтеграції техніко-технологічних та гуманітарних дисциплін в підготовці фахівців у ВНЗ: матеріали Всеукраїнської науково-методичної інтернет-конференції. – Х.: ХНАДУ, 2017. – С. 90-92.

Сурыгин А.И. Основы теории обучения на неродном для учащихся языке / А.И. Сурыгин. – СПб.: Златоуст, 2000. – 230 с.

Сурыгин А.И., Перфилова И.Л., Левина В.И. Предвузовская подготовка иностранных студентов по общенаучным дисциплинам на русском языке – важнейший фактор успешности обучения в российском вузе / А.И. Сурыгин, И.Л. Перфилова, В.И. Левина // Обучение иностранных студен-тов: состояние и перспективы: Сб. науч.-метод. статей. – СПб.: СПбГТУ, 1997. – С. 141 – 149.

Гаврилова И.И. Методические аспекты преподавания дисциплины «Гео-дезия» в Тверском государственном техническом университете / И.И. Гаврилова, О.С. Лазарева // Альманах современной науки и образо-вания. – 2008. – Вып. 11 (18). – С. 47-49.

Толмачев С.Н. Совершенствование методов изложения лекционного ма-териала / Проблеми інтеграції техніко-технологічних та гуманітарних ди-сциплін в підготовці фахівців у ВНЗ: матеріали Всеукраїнської науково-методичної інтернет-конференції. – Х.: ХНАДУ, 2017. – С. 99-101.

Глущенко В.М. Методичні вказівки до навчальної геодезичної практи-ки з дисципліни «Інженерна геодезія та аерогеодезія» для студентів спеці-альностей 7.092105 «Автомобільні дороги та аеродроми» та 7.092106 «Мости і транспортні тунелі» / В.М. Глущенко. – Х.: ХНАДУ, 2002. – 81 с.

Глущенко В.М. Методичні вказівки до навчальної геодезичної практи-ки з дисципліни «Інженерна геодезія» для студентів, що вчаться за напря-мом 6.060101 «Будівництво» (спеціальності «Автомобільні дороги та ае-родроми» та «Мости та транспортні тунелі»). Розділ ІІ. Вишукувальні та розбивочні роботи / В.М. Глущенко. – Х.: ХНАДУ, 2010. – 96 с.

Дорожко Є.В. Методичні аспекти навчальної геодезичної практики студентів 1 курсу, які навчаються за спеціальністю «геодезія та землеуст-рій» / Є.В. Дорожко / Науковий вісник будівництва. – Х., ХНУБА, 2017. – Т 89, №3. – С. 159-161.

Published
2018-12-06
Cited
How to Cite
Дорожко, Є. В. (2018). Formation and development of professional skills in engineering geodesy for foreign students road-building industry. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (43), 111-120. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/11951