Concept development factors and conditions for improving the professional teacher statsus
Keywords:
professional status of teachers, quality of education, general education
Abstract
The problem of teachers’ professional status is becoming important all over the world. The teacher’s professional status is considered as teacher’s status in the society (among colleagues, in the system of education). It is defined by the results of teacher’s professional activity which is the demonstration of some inner characteristics. The results researches showed low quality of education in Ukraine and this proves teachers’ low professional status. To improve the existing situation we think that it is necessary to improve teacher education programs, to put additional investments into those programs; to reward teachers for good work results, and not to analyze teachers’ work with respect to the number of classes held in some period. It is also necessary to improve educational programs in pedagogical universities according to word tendencies in education. Ukraine has to take part in different international researches on quality of education and take actions with respect to the results of these researches. People’s attitude to teachers’ profession has to be changed, the prestige of teachers’ work has to grow.Downloads
Download data is not yet available.
References
Великий тлумачний словник сучасної української мови / [авт.-укладач і головн. ред. В. Т. Бусель].– К. : Ірпінь, 2009. – 1736 с.
Великий тлумачний словник української мови/ [кер. вед. проекту П. М. Мовчан, В. В. Німчук, В. І. Клічак]. – К. : Дніпро, 2009.– 1332 с.
Зелепукина Н. С. Педагогические условия формирования образовательного статуса школьника: дис. канд. пед. Наук: 13.00.01/ Н. С. Зелепукина. – М., 2003. – 180 с.
Молчанов С. И.Теория и практика аттестации педагогических и руководящих работников образовательных учреждений:дис. доктора пед. наук 13.00.01; 13.00.08/ С. И. Молчанов. – Челябинск – 1998. – 291 с.
Набока М. Освітня реформа в Україні тягнеться роками. Чи є результати? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.experts.in.ua/inform/smi/detail.php?ID=98344.
Полонский В. М. Словарь по образованию и педагогике / В. М. Полонский – М. : Высшая школа, 2004. – 512 с.
Психологічний тлумачний словник найсучасніших термінів / [авт. укладач: В. Б. Апар, В. О. Оліфірн, А. С. Куфлієвський та ін.] – Х. : Прапор, 2009. – 672 с.
Ребров А. Большой толковый психологический словарь П Я / А. Ребров – М. : Вече АСТ, 2003 – 558 с. (Т.2)
Рыбачук Ю.Почему в Украине засекретили результаты TIMSS[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://gazeta.comments.ua/?spec=1352372721&sart=1352373162.
Словарь справочник по педагогике/ [авт-сост. В. А. Мирежиков; под.общ. ред. П. И. Пидкасистого]. М. :ТЦ Сфера, 2004. – 448 с.
Советский энциклопедический словарь / [под ред А.М. Прохорова]. – М. : Сов. Энциклопедия, 1982. – 1600 с.
Філософський словник / [за ред. В. І. Шинкарука]. – К. : Голов.ред. УРЕ, 1986. – 800 с.
Холин Ю.В. Горькая правда об украинской школе. Результаты исследования TIMSS- 2007. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www-chemo.univer.kharkov.ua/Timss.pdf
Шепелева О. Формирование профессионального статуса будущего учителя в период его обучения в вузе : дис. канд. пед. Наук : 13.00.08/ О. Шепелева. – Магнитогорск. – 2003. – 177 с.
DunnJ. TheGlobalTeacherStatusIndexIsNowAvailable [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://www.edudemic.com/global-teacher-status-index/.
Великий тлумачний словник української мови/ [кер. вед. проекту П. М. Мовчан, В. В. Німчук, В. І. Клічак]. – К. : Дніпро, 2009.– 1332 с.
Зелепукина Н. С. Педагогические условия формирования образовательного статуса школьника: дис. канд. пед. Наук: 13.00.01/ Н. С. Зелепукина. – М., 2003. – 180 с.
Молчанов С. И.Теория и практика аттестации педагогических и руководящих работников образовательных учреждений:дис. доктора пед. наук 13.00.01; 13.00.08/ С. И. Молчанов. – Челябинск – 1998. – 291 с.
Набока М. Освітня реформа в Україні тягнеться роками. Чи є результати? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.experts.in.ua/inform/smi/detail.php?ID=98344.
Полонский В. М. Словарь по образованию и педагогике / В. М. Полонский – М. : Высшая школа, 2004. – 512 с.
Психологічний тлумачний словник найсучасніших термінів / [авт. укладач: В. Б. Апар, В. О. Оліфірн, А. С. Куфлієвський та ін.] – Х. : Прапор, 2009. – 672 с.
Ребров А. Большой толковый психологический словарь П Я / А. Ребров – М. : Вече АСТ, 2003 – 558 с. (Т.2)
Рыбачук Ю.Почему в Украине засекретили результаты TIMSS[Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://gazeta.comments.ua/?spec=1352372721&sart=1352373162.
Словарь справочник по педагогике/ [авт-сост. В. А. Мирежиков; под.общ. ред. П. И. Пидкасистого]. М. :ТЦ Сфера, 2004. – 448 с.
Советский энциклопедический словарь / [под ред А.М. Прохорова]. – М. : Сов. Энциклопедия, 1982. – 1600 с.
Філософський словник / [за ред. В. І. Шинкарука]. – К. : Голов.ред. УРЕ, 1986. – 800 с.
Холин Ю.В. Горькая правда об украинской школе. Результаты исследования TIMSS- 2007. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www-chemo.univer.kharkov.ua/Timss.pdf
Шепелева О. Формирование профессионального статуса будущего учителя в период его обучения в вузе : дис. канд. пед. Наук : 13.00.08/ О. Шепелева. – Магнитогорск. – 2003. – 177 с.
DunnJ. TheGlobalTeacherStatusIndexIsNowAvailable [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу : http://www.edudemic.com/global-teacher-status-index/.
Published
2017-09-22
Cited
How to Cite
ВасильєваC. О. (2017). Concept development factors and conditions for improving the professional teacher statsus. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (39), 30-37. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/9240
Issue
Section
Статті