Готовність викладача до організації наукових заходів як категорійно-понятійна проблема

  • Ганна Тимощук Інститут підвищення кваліфікації спеціалістів фармації Національного фармацевтичного університету https://orcid.org/0000-0002-1697-4868
Ключові слова: готовність, готовність до діяльності, готовність викладача до організації наукових заходів, компоненти готовності викладача до організації наукових заходів, формування готовності викладача до організації наукових заходів

Анотація

 

У статті розглянуто теоретичні аспекти готовності, зокрема наведено сучасні визначення даного поняття та виокремлено його рівні (тривалий та тимчасовий). Зауважено на досить широкому діапазоні існуючих наукових розвідок, що засвідчує актуальність, комплексність і значущість проблеми. Конкретизовано узагальнюючі положення щодо категорії «готовність до діяльності» та її структури, а також представлено їх у формі відповідної таблиці. На основі аналізу численних дослідницьких позицій запропоновано авторське визначення готовності викладача до організації наукових заходів як цілісного, інтегративного, складного за змістом утворення особистості, що характеризується сукупністю мотиваційного, змістового, діяльнісного, комунікативного та інформаційного компонентів і забезпечує швидкість актуалізації необхідного досвіду для якісного виконання поставлених завдань. Охарактеризовано визначені компоненти (мотиваційний, змістовий, діяльнісний, комунікатив- ний, інформаційний) зазначеного феномену, які є взаємопов’язаними та взаємодоповнюючими. З урахуванням динамічного характеру готовності викладача до організації наукових заходів розглянуто стадії її формування, а саме: започаткування, становлення та успішного функціонування. Виокремлено принципи раціональної організації наукових заходів на рівні викладача, зокрема: комплексний підхід до постановки та вирішення проблем, наукове мислення, плановість, динамічність, колективність, самоорганізація, економічність, критичність і самокритичність, діловитість, енергійність, практичність. Зазначено, що основними механізмами формування досліджуваної категорії є: державна підтримка розвитку науки, інформаційна насиченість, творчий характер діяльності, тайм-менеджмент, доброзичлива атмосфера та ефективна взаємодія у колективі, професійний інтерес, внутрішні стимули та мотиви до саморозвитку, самовдосконалення й самодетермінації. Підкреслено актуальність формування готовності викладача до організації наукових заходів у сфері підвищення кваліфікації як необхідної умови зростання рівня його професіоналізму на етапі динамічних суспільних перетворень.

Завантаження

Посилання

/

Посилання

Andreeva, A. (2012). Preparation of the teacher for experimental activity. Moscow: Lambert academic publishing. [in Ukraine].

Bulvinska, O., Divinska, N. & Dyachenko, N. (2016). Concept and methodology of implementation of research activities of subjects of educational process of universities: monograph. Kyiv: Institute of Higher Education of the NAES of Ukraine. [in Ukraine].

Voronin, D. (2011). Questions of readiness of teachers of physical culture for professional activity. Physical education, sports and health culture in modern society. № 2 (14), 24-25. [in Ukraine].

Dyachenko, M. & Kandybovich, L. (1976). Psychological problems of readiness for activity. Minsk: BGU. [in Ukraine].

Ignatyuk, O. (2009). Formation of the future engineer’s readiness for professional self-improvement: theory and practice: monograph. Kharkiv: NTU «KhPI». [in Ukraine].

Ignatyuk, O. & Sladkykh, I. (2011). Essence of the concept of «readiness of foreign students of groups of pre- university training for studying in higher technical educational institutions». Scientific works of Petro Mohyla Black Sea State University complex «Kyiv-Mohyla Academy». Vol. 173, № 161, 38-44. [in Ukraine].

Levitov, N. (1964). About the mental states of a person. Moscow: Prosveshchenie. [in Russion].

Linenko, A. (1996). Theoria and practice of forming the readiness of students of pedagogy and professional activity: Dr. Ped. Sciences Diss. Kyiv, Ukraine. [in Ukraine].

Monachin, I. & Popyk, T. (2016). Essence of the concept of psychological readiness for activity. Actual tasks of modern technologies: Proceedings of the V International Scientific and Practical Conference, (pp. 351-352). Ternopil. [in Ukraine].

Motorina, S. (2006). Formation of foreign language readiness for professional activity among students of humanitarian specialties: extended abstract of candidate’s thesis. Chita, Russia. [in Russion].

Pehota, O. & Stareva, A. (2005). Personally oriented training: teacher training: monograph. Mykolaiv: Ilion. [in Ukraine].

Savenkova, L. (2005). Professional communication of future teachers as an object of psychological and pedagogical management: monograph. Kyiv: KNEU. [in Ukraine].

Sanzhaeva, R. (2016). Readiness and its psychological mechanisms. Bulletin of Buryat State University. Education. Personality. Society. № 2, 6-16. [in Russion].

Slastenin, V., Isaev, I. & Shiyanov, E. (2002). Pedagogy: manual. Moscow: Academy. [in Russion].

Tymoschuk, H. (2021). Theoretical foundations of readiness for professional self-development of pedagogical workers in the system of postgraduate education. Bulletin of Alfred Nobel University. Series «Pedagogy and Psychology». № 1 (21), 261-268. [in Ukraine].

Ulic, V. (2007). Pedagogical conditions for the formation of readiness of future officers for managerial activity: extended abstract of candidate’s thesis. Khmelnitsky, Ukraine. [in Ukraine].

Drucker, P. F. (2005). Managing Oneself. Harvard Business Review. https://hbr.org/2005/01/managing-oneself [in English].

Goleman, D. (2013). The Focused Leader. Harvard Business Review. https://hbr.org/2013/12/the-focused- leader[in English].

Havryshkiv, O. (2020). The issue of readiness for professional activity: theoretical aspects. Scientific Journal of Polonia University. № 38 (1-2), 133-143. https://doi.org/10.23856/3858 [in English].

Zenger, J., Folkman, J. & Edinger S. K. (2011). Making Yourself Indispensable. Harvard Business Review. https:// hbr.org/2011/10/making-yourself-indispensable [in English].

Опубліковано
2022-12-29
Цитовано
Як цитувати
Тимощук, Г. (2022). Готовність викладача до організації наукових заходів як категорійно-понятійна проблема. Наукові записки кафедри педагогіки, (51), 71-77. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-51-09