Research activities ongeography lessons in comprehensive school
Abstract
The article is devoted to the solving of the problem of increasing the efficiency of the educational process in comprehensive school through the implementation of modern educational technologies to intensify the cognitive process. The organization of educational and research activities of pupils are invited to consider as a way to create optimal conditions for productive learning. The realities of research development of learners are analyzed by transformation of the traditional secondary educational system. The relevance and practical importance of the research activity organization in the educational process of
comprehensive school is justified in the article, based on the generalization of scientific theories and personal experience. It is in the formation of an independent, fast–acting in changing socio-economic conditions and creative person. The problems of research activity development in the process of transformation of the educational system are represented in the article. Research activities of pupils are considered in the context of solving educational tasks and achieving learning outcomes as the total intellectual, creative, social and cultural product. The understanding of the essence and peculiarities of the organization
and content of the research activities on geography lessons in comprehensive schools is examined in the article. The goals, objectives, stages and forms of educational research process; in particular, issues related to the geography study are determined and disclosed in it. The concrete means to achieve optimum results of research technology use and mastering the content of school subjects on the example of a geography lesson are offered. And the benefits for pupils, teachers, parents and educational institutions are also disclosed in this article.
Downloads
References
Алексеев Н.Г., Леонтович А.В., Обухов А.С., Фомина Л.Ф. Концепция развития исследовательской деятельности учащихся //
Исследовательская работа школьников. — 2002. — № 1. — С. 24–33.
Арцев, М. Н. Учебно–исследовательская работа учащихся : методические рекомендации для учащихся для учащихся и педагогов / М. Н. Арцев //Завуч. – 2005. – № 6. – с. 4 – 29.
Афиногенов А.М., Сахарова О.П. Научно–исследовательская и проектная работа школьников // Исследовательская работа школьников. —
2003. — № 1. — С. 48–51.5.
Безрукова, В. С. Директору об исследовательской деятельности школьников / В. С. Безрукова. – Библиотека журнала «Директор школы»
выпуск № 2, 2002 год. – М.: Сентябрь, 2002. – 159 с.
Белых С.Л. Мотивация исследовательской деятельности учащихся // Исследовательская работа школьников. — 2006.— № 3. — С. 68–74.
Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении. — М.: Педагогич. о–во России, 2000. — 480 с.
Криволапова, Н. А. Организация научно–исследовательской деятельности учащихся / Н. А. Криволапова, Н. Н. Войткевич. – Курган,
2004. – 79 с.
Кропанева Г.А. Учебно–исследовательская деятельность школьников как технология развивающего образования // Исследовательская работа
школьников. — 2002. — № 1. — С. 118–126.
Леонтович А.В., Савичев А.С. Рекомендации по написанию сследовательских работ. В кн.: Материалы Всероссийского конкурса юношеских сследовательских работ им. В.И.Вернадского. М., 2000.
Обухов А. С. Проблема оценки качества образования // сследовательская работа школьников. — 2008. № 2. — С.17–23.
Савенков А.И. Исследовательское обучение — возможность преодолеть «образовательный предел» // Директор школы. — 2003. — № 10. — С. 35–40.