Competency approach to the preparation to the future philologists in the structure of the system of higher pedagogical education

  • Т. В. Вигранка
Keywords: competence, competence of speech, the specialist`s language training, the professional activity of the teacher.

Abstract

The article describes the content and features of competence approach to the pedagogical training of future specialists–linguists. The components philologists
competencies – linguistic, yazvkovoy, speech, communicative. The analysis criteria of speech and communication features in the educational process of specialists of
linguistic specialties. The necessity organixation of their speech activity, based on a clear predstavoeniya the content of this activity and its characteristic features.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Беляев Б.В. Психологические основы усвоения лексики иностранного языка: пособ. для препод. и студентов / Б.В. Беляев. – М.:
Просвещение, 1964. – 136 с.

Білоус Н. М. Формування мовленнєвої компетенції в студентів філологів у процесі вивчення методики викладання української літератури. –
Методичний пошук: Викладацько–студентські наукові роботи з питань методики викладання мови і літератури. – Житомир: Вид–во: ЖДУ ім.
І. Франка, 2014. – Випуск дванадцятий. Частина І. – С. 45–51.

Василевич А.П. Проблемы измерения языковой компетенции / А.П. Василевич // Лингвистические основы преподавания языка. – М.: Наука,
1983. – С. 113–137.

Деркач А.А. Психология развития профессионала [текст] / А.А. Деркач, В.Г. Зазыкин, А.К. Маркова. – М.: РАГС, 2000. – 125 с.

Дика Наталія Михайлівна (2012) Мовленнєва підготовка студентів– філологів у структурі системи вищої педагогічної освіти Сучасні стратегії
університетської освіти: якісний вимір: матер. Міжнар. наук.–практ. конф. (28—29 березня). – С. 376–383.

Зязюн І.А. Педагогічна майстерність: Підручник / І.А. Зязюн, Л.В. Крамущенко, І.Ф. Кривонос. – К.: Вища шк., 1997. – 349 с.

Изаренков Д.И. Базисные составляющие коммуникативной компетенции и их формирование на продвинутом этапе обучения студентов–
нефилологов / Д.И. Изаренков // Рус. яз. за рубежом. – 1990. – № 4. – С. 54–60.

Касярум К.В. Формування комунікативної компетенції магістрантів педагогічних спеціальностей у процесі фахової підготовки / дисертація на
здобуття наук. ст. к. пед. н. / Черкаси, 2011. – 282 с.

Г. И. Социальная компетентность: психологические условия развития в юношеском возрасте [текст] / Г.И. Марасанов, Н.А.
Рототаева. – М.: Когито–Центр, 2003. – 171 с.

Садовничий А.А. Образование как фактор национальной безопасности / Садовничий А. А. // Вести Моск. ун–та. Сер. 18. Социология и
политология. – 1996. – №1. – С. 3 – 10.

Чепелєва Н.В. Становлення професійної компетентності в системі вузівської підготовки практичних психологів / Н.В. Чепелєва // Психолого–
педагогічна наука і суспільна ідеологія: матеріали методологічного семінару АПН України, 12 листопада 1998 р. – К.: Гнозис, 1998 – 605 с
Published
2017-02-12
Cited
How to Cite
Вигранка, Т. В. (2017). Competency approach to the preparation to the future philologists in the structure of the system of higher pedagogical education. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (40), 40-45. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/14818