ОСОБЛИВОСТІ ВИКУПУ ПАМ’ЯТОК КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ
Анотація
Вступ. Надзвичайно важливу роль у становленні України як самостійної європейської держави відіграє підвищення рівня культурної самосвідомості її громадян, й окрему ланку в цьому процесі займає належне законодавче врегулювання здійснення права власності на пам’ятки культурної спадщини. Аналіз нормативно-правових актів, що врегульовують правовий статус та обіг пам’яток культурної спадщини, свідчить про певну фрагментарність, суперечливість та наявність колізій. На сьогоднішній день проблема правового регулювання окремих аспектів припинення права власності на пам’ятки культурної спадщини є доволі актуальною також і в доктринальному аспекті. Недостатня кількість у цивілістичній науці окремих спеціальних досліджень пам’яток культурної спадщини в якості об’єктів права власності свідчить про корелятивний зв’язок з відповідною законодавчою невизначеністю та водночас підкреслює нагальну практичну значущість таких теоретичних досліджень. Метою дослідження є з’ясування особливостей особливості викупу пам’яток культурної спадщини.
Короткий зміст основних результатів дослідження. Оскільки у відповідній статті ЦК законодавець оперує терміном «власник», а Закон України «Про охорону культурної спадщини» також не містить прямої вказівки суто на право приватної власності, а, навпаки, вказує, що пам’ятки можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності, зроблено висновок про те, що можливий примусовий викуп не тільки пам’яток, що перебувають у праві приватної власності. Акцентовано увагу на тому, що позов може бути пред’явлено тільки власнику пам’ятки культурної спадщини, а не її володільцю або користувачу та вказано на потребу доведення причинно-наслідкового зв’язку між діями або бездіяльністю власника пам’ятки культурної спадщини та її пошкодженням або знищенням. В свою чергу, орган охорони культурної спадщини має аргументувати та обґрунтувати наявність невідкладної необхідності, за якої позов про викуп пам’ятки культурної спадщини подається без попередження її власника.
Висновок. На сьогодні у правовому регулюванні відносин, об’єктом яких виступають пам’ятки культурної спадщини, спостерігається певна невизначеність. Аналіз основних аспектів означеної підстави припинення права власності дозволяє стверджувати про наявність «взаємопроникнення» норм приватного та публічного права, оскільки притаманний цивільному праву диспозитивний метод правового регулювання стосується лише окремих аспектів обігу пам’яток культурної спадщини, наприклад, підстав набуття права власності на неї. Натомість імперативи публічного права в більшій мірі поширюються на правовідносини, об’єктом яких виступають пам’ятки культурної спадщини, зокрема, коли мова йде про їх викуп – сам примусовий характер такого викупу, визначення викупної ціни за рішенням суду при недосягненні згоди сторонами тощо.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Цивільний кодекс України. Офіційний вісник України. 2003. № 11 (28.03.2003). Ст. 461.
Менська О. А. Культурна спадщина як об’єкт цивільних прав : автореф. дис ... канд. юрид. наук. Київ, 2015. 24 с.
Зверховська В.Ф. Культурні цінності як об’єкти цивільних прав: дисс. ... канд. юрид. наук: 12.00.03. Одеса, 2015. 212 c.
Про охорону культурної спадщини: Закон України від 08.06.2000 р. № 1805–III. Відомості Верховної Ради України. 2000. № 39. Ст. 333.
Менська О. А. Культурна спадщина як об’єкт цивільних прав: дис ... канд. юрид. наук. 12.00.03. Київ, 2015. 231 с.
Цивільний кодекс України: Науково-практичний коментар (пояснення, тлумачення, рекомендації з використанням позицій вищих судових інстанцій, Міністерства юстиції, науковців, фахівців). Т. 5: Право власності та інші речові права. За ред. проф. І. В. Спасибо-Фатєєвої. Серія «Коментарі та аналітика». Х.: ФО-П Лисяк Л. С., 2011. 624 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. VIII, 1728 с.
Про місцеве самоврядування в Україні. Закон України. Офіційний вісник України. 1997. № 25. стор. 20.
Методика грошової оцінки пам’яток, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 № 1447. Офіційний вісник України. 2002 р., № 39, стор. 82, стаття 1828.
Civil Code of Ukraine. Official Gazette of Ukraine. 2003. No. 11 (March 28, 2003). Art. 461. (in Ukrainian).
Menska O. A. (2015). Cultural heritage as an object of civil rights: autoref. thesis ... candidate law of science Kyiv. 24 p. (in Ukrainian).
Zverkhovska V.F. (2015). Cultural values as objects of civil rights: diss. ... candidate law Sciences: 12.00.03. Odesa, 212 p. (in Ukrainian).
On the protection of cultural heritage: Law of Ukraine dated June 8, 2000 No. 1805–III. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine. 2000. No. 39. Art. 333. (in Ukrainian).
Menska O. A. (2015). Cultural heritage as an object of civil rights: dissertation ... candidate. law of science 12.00.03. Kyiv. 231 p. (in Ukrainian).
Civil Code of Ukraine: Scientific and practical commentary (explanations, interpretations, recommendations using the positions of higher courts, the Ministry of Justice, scientists, experts) (2011). T. 5: Ownership and other property rights. Under the editorship Prof. I. V. Spasibo-Fateeva. Commentary and Analytics Series. Kh.: FO-P Lysiak L. S. 624 p. (in Ukrainian).
Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language (2005). 250,000 / comp. and heads ed. V. T. Busel. Kyiv; Irpin: Perun. VIII, 1728 p. (in Ukrainian).
About local self-government in Ukraine. Law of Ukraine. Official Gazette of Ukraine. 1997. No. 25. p. 20. (in Ukrainian).
Methodology of monetary valuation of monuments, approved by Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 09/26/2002 No. 1447. Official Gazette of Ukraine. 2002, No. 39, p. 82, article 1828. (in Ukrainian).
Авторське право (c) 2024 Олена Устименко
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.