ПРАВОВІ ЗАБОРОНИ ЯК ЗАСІБ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ
Анотація
Статтю присвячено питанням використання правових заборон як засобу державного регулювання у сфері забезпечення інформаційної безпеки. Зазначається, що заборони у державному регулюванні завжди носять правовий характер і виражаються у вигляді або забороняючих правових норм, або у вигляді забороняючих індивідуальних правових приписів. Широке використання заборон у державному регулюванні обумовлено простотою механізму їх реалізації. Спираючись на положення Доктрини інформаційної безпеки України виділені напрямки, в яких вже запроваджені і функціонують правові заборони. Одним із таких напрямків є пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, яка прямо заборонена відповідним законом. Розглянуті також заборони, які мають місце у діяльності інформаційних агенцій чи телерадіоорганізацій і є похідними від заборони згаданих тоталітарних режимів. Окремо розглянуті заборони на використання інтернет-ресурсів, власники яких розташовані чи зареєстровані у Російський Федерації. У процесі аналізу норм, якими встановлюються правові заборони, запропоновані відповідні класифікації правових заборон. За рівнем правового регулювання виділені законодавчі заборони та підзаконні заборони. За способом викладення правові заборони можуть бути прямими або опосередкованими. Прямі заборони передбачають безпосереднє нормативне вираження забороненої поведінки з використанням таких словесних конструкцій, як «заборонено», «не має права», «не допускається» тощо. Опосередковані заборони виражаються в інший спосіб, наприклад через встановлення юридичної відповідальності за вчинення певного правопорушення. Така конструкція використана у статті 173-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка передбачає адміністративну відповідальність за публічне використання, демонстрація або носіння георгіївської (гвардійської) стрічки чи її зображення. За колом адресатів правові заборони, як засіб державного регулювання у сфері забезпечення інформаційної безпеки , запропоновано поділяти на нормативні та індивідуальні (персональні). Нормативні заборони реалізуються через нормативно-правові акти, однією з ключових ознак яких є їх спрямованість усім або невизначеному колу осіб. На відміну від нормативних заборон, індивідуальні (персональні) заборони адресовані конкретним суб’єктам. Прикладом індивідуальних (персональних) заборон є застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій). Такі заборони проілюстровані Указом Президента України, яким, поряд з іншим, застосовано санкції до індивідуально визначених російських інтернет-ресурсів, а провайдерам інтернет-послуг заборонено їх використання.
Завантаження
Посилання
2. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року «Про Доктрину інформаційної безпеки України» : Указ Президента України від 25 лютого 2017 року № 47/217. Офіційний вісник Президента України. 2017. № 5. стор. 15
3. Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки. Закон України від 9 квітня 2015 року
№ 317-VIII Відомості Верховної Ради України. 2015. № 26. ст.219
4. Про інформаційні агентства. Закон України від 28 лютого 1995 року
№ 74/95-ВРВідомості Верховної Ради України. 1995. № 13. ст. 83.
5. Про телебачення і радіомовлення. Закон України від 21 грудня 1993 року № 3759-ХII. Відомості Верховної Ради України. 1994 р, № 10, стаття 43.
6. Про введення в дію рішення РНБО України від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)». Указ Президента України № 133/2017 від 15 травня 2017 року. Офіційний вісник України. 2017. № 41. стор. 8. стаття 1276.
7. Кодекс України про адміністративні правопорушення : Закон України від 07.12.1984 № 8073-X (редакція 19.04.2020). Відомості Верховної Ради Української РСР. 1984. додаток до № 51. ст.1122)
8. Про внесення зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо заборони виготовлення та пропаганди георгіївської (гвардійської) стрічки. Закон України від 16 травня 2017 року
№ 2031-VIII Відомості Верховної Ради. 2017. № 26. ст.292.
9. Рекомендації щодо інформаційної безпеки в Інтернеті та взаємодії між стейкхолдерами під час конфлікту . ГО «Інтерньюз-Україна». 2017. Режим доступу: https://www.mip.gov.ua/files/pdf/Recommendations_Infosecurity_ in_time_of_conflict_Ukraine-WEB.pdf
10. Довгань О. Д. Соціальні мережі як чинник впливу на інформаційну безпеку. Правова інформатика. 2015. № 2. С. 25-31. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pinform_2015_2_6.
11. Гіда О. Ф. Соціальні мережі як засіб деструктивних впливів через інформаційний простір [Електронний ресурс] Боротьба з організованою злочинністю і корупцією (теорія і практика). 2013. № 3(спец. вип.). С. 268-278. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/boz_2013_3(spets)
REFERENCES
1. Ghdyniak N. P. Zаbоrоniaiuchа krymіnаlnо-prаvоvа nоrmа: prоblеmy zmіstu. Nаukоvyi vіsnyk Khеrsоnskоgо dеrghаvnоgо unіvеrsytеtu. Sеrіia : Iurydychnі nаuky. 2015. Vyp. 3(3). S. 10-13. Rеghym dоstupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_jur_2015_3(3)__4.
2. Prо rіshеnnia Rаdy nаtsіоnаlnоi bеzpеki і оbоrоny Ukrаiny vіd 29 grudnia 2016 rоku «Prо Dоktrynu іnfоrmаtsіinоi bеzpеky Ukrаiny» : Ukаz Prеzydеntа Ukrаiny vіd 25 liutоgо 2017 rоku № 47/217. Оfіtsіinyi vіsnyk Prеzydеntа Ukrаiny. 2017. № 5. stоr. 15
3. Prо zаsudghеnnia kоmunіstychnоgо tа nаtsіоnаl-sоtsіаlіstychnоgо (nаtsystskоgо) tоtаlіtаrnykн rеghymіv v Ukrаinі tа zаbоrоnu prоpаgаndy ikнnоi symvоlіky. Zаkоn Ukrаiny vіd 9 kvіtnia 2015 rоku
№ 317-VIII Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy Ukrаiny. 2015. № 26. st.219
4. Prо іnfоrmаtsійnі аgеntstvа. Zаkоn Ukrаiny vіd 28 liutоgо 1995 rоku
№ 74/95-VR Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy Ukrаiny. 1995. № 13. st. 83.
5. Prо tеlеbаchеnnia і rаdіоmоvlеnnia. Zаkоn Ukrаiny vіd 21 grudnia 1993 rоku № 3759-НII. Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy Ukrаiny. 1994 r, № 10, stаttia 43.
6. Prо vvеdеnnia v dіiu rіshеnnia RNBО Ukrаiny vіd 28 kvіtnia 2017 rоku «Prо zаstоsuvаnnia pеrsоnаlnykн spеtsіаlnykн еkоnоmіchnykн tа іnshykн оbmеghuvаlnyн zаноdіv (sаnktsіi)». Ukаz Prеzydеntа Ukrаiny № 133/2017 vіd 15 trаvnia 2017 rоku. Оfіtsіinyi vіsnyk Ukrаiny. 2017. № 41. stоr. 8. stаttia 1276.
7. Kоdеks Ukrаiny prо аdmіnіstrаtyvnі prаvоpоrushеnnia : Zаkоn Ukrаiny vіd 07.12.1984 № 8073-X (rеdаktsіia 19.04.2020). Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy Ukrаinskоi RSR. 1984. dоdаtоk dо № 51. st.1122)
8. Prо vnеsеnnia zmіny dо Kоdеksu Ukrаiny prо аdmіnіstrаtyvnі prаvоpоrushеnnia shоdо zаbоrоny vygоtоvlеnnia tа prоpаgаndy gеоrgіivskоi (gvаrdіiskоi) strіchku. Zаkоn Ukrаiny vіd 16 trаvnia 2017 rоku
№ 2031-VIII Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy. 2017. № 26. st.292.
9. Rеkоmеndаtsіi shоdо іnfоrmаtsіinоi bеzpеky v Іntеrnеtі tа vzаemоdіi mіgh stеikноldеrаmy pіd chаs kоnflіktu . GО «Іntеrniuz-Ukrаinа». 2017. Rеghym dоstupu: https://www.mip.gov.ua/files/pdf/Recommendations_Infosecurity_ in_time_of_conflict_Ukraine-WEB.pdf
10. Dоvgаn О. D. Sоtsіаlnі mеrеghі iak chynnyk vplyvu nа іnfоrmаtsіinu bеzpеku. Prаvоvа іnfоrmаtykа. 2015. № 2. S. 25-31. Rеghym dоstupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pinform_2015_2_6.
11. Gіdа О. F. Sоtsіаlnі mеrеghі iak zаsіb dеstruktyvnyн vplyvіv chеrеz іnfоrmаtsіinyi prоstіr [Еlеktrоnnyi rеsurs] Bоrоtbа z оrgаnіzоvаnоiu zlоchynnіstiu і kоruptsіeiu (tеоrіia і prаktykа). 2013. № 3(spеts. vyp.). S. 268-278. Rеghym dоstupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/boz_2013_3(spets)
Авторське право (c) 2020 Яковлєв П.
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.