LEGAL PROHIBITIONS AS MEANS OF GOVERNMENT CONTROL ARE IN THE FIELD OF PROVIDING OF INFORMATIVE SAFETY
Abstract
The article is sanctified to the questions of the use of legal prohibitions as means of government control in the field of providing of informative safety. Marked, that prohibitions in government control always carry legal character and expressed as or legal norms of prohibitions or as individual legal binding overs-prohibitions. Deployment of prohibitions in government control conditioned by simplicity of mechanism of their realization. Leaning on position of Doctrine of informative safety of Ukraine the distinguished directions legal prohibitions are already entered in that and function. One of such directions there is propaganda communist and nazi totalitarian modes and their symbolics that is straight forbidden by a corresponding law. Prohibitions that take place in activity of news agencies or televisional or radio of organizations and is by derivatives from prohibition of the mentioned totalitarian modes are considered also. Prohibitions are separately considered on the use of resources the internet, the proprietors of that are located or registered in Russian to Federation. In the process of analysis of norms, that is set legal prohibitions offer corresponding classifications of legal prohibitions. After the level of the legal adjusting legislative prohibitions and other prohibitions are distinguished. On the method of exposition legal prohibitions can be direct or mediated. The lines of prohibition envisage direct normative expression of the forbidden behaviour with the use of such verbal constructions, as "forbidden", "has no authority", "shut" out and others like that. The mediated prohibitions are expressed by other method, for example through establishment of legal responsibility for the feasance of certain offence. Such construction is used in the article of 173-3 Codes of Ukraine about administrative crimes, that envisages administrative responsibility for the public use, demonstration or carrying of ribbon of household troops or her image. After the circle of addressees legal prohibitions, as means of government control in the field of providing of informative safety, it offers to divide into normative and individual (personal). Normative prohibitions will be realized through normatively-legal acts, one of key signs of that there is their orientation all or to the indefinite circle of persons. Unlike normative prohibitions, individual (personal) prohibitions are addressed to the certain subjects. The example of individual (personal) prohibitions is application of the personal special economic and other restrictive events (approvals). Such prohibitions are illustrated by Decree of President of Ukraine, that, next to other, approvals are applied to individually certain Russian, and their use is forbidden the providers of internet-services.
Downloads
References
2. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року «Про Доктрину інформаційної безпеки України» : Указ Президента України від 25 лютого 2017 року № 47/217. Офіційний вісник Президента України. 2017. № 5. стор. 15
3. Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки. Закон України від 9 квітня 2015 року
№ 317-VIII Відомості Верховної Ради України. 2015. № 26. ст.219
4. Про інформаційні агентства. Закон України від 28 лютого 1995 року
№ 74/95-ВРВідомості Верховної Ради України. 1995. № 13. ст. 83.
5. Про телебачення і радіомовлення. Закон України від 21 грудня 1993 року № 3759-ХII. Відомості Верховної Ради України. 1994 р, № 10, стаття 43.
6. Про введення в дію рішення РНБО України від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)». Указ Президента України № 133/2017 від 15 травня 2017 року. Офіційний вісник України. 2017. № 41. стор. 8. стаття 1276.
7. Кодекс України про адміністративні правопорушення : Закон України від 07.12.1984 № 8073-X (редакція 19.04.2020). Відомості Верховної Ради Української РСР. 1984. додаток до № 51. ст.1122)
8. Про внесення зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо заборони виготовлення та пропаганди георгіївської (гвардійської) стрічки. Закон України від 16 травня 2017 року
№ 2031-VIII Відомості Верховної Ради. 2017. № 26. ст.292.
9. Рекомендації щодо інформаційної безпеки в Інтернеті та взаємодії між стейкхолдерами під час конфлікту . ГО «Інтерньюз-Україна». 2017. Режим доступу: https://www.mip.gov.ua/files/pdf/Recommendations_Infosecurity_ in_time_of_conflict_Ukraine-WEB.pdf
10. Довгань О. Д. Соціальні мережі як чинник впливу на інформаційну безпеку. Правова інформатика. 2015. № 2. С. 25-31. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pinform_2015_2_6.
11. Гіда О. Ф. Соціальні мережі як засіб деструктивних впливів через інформаційний простір [Електронний ресурс] Боротьба з організованою злочинністю і корупцією (теорія і практика). 2013. № 3(спец. вип.). С. 268-278. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/boz_2013_3(spets)
REFERENCES
1. Ghdyniak N. P. Zаbоrоniaiuchа krymіnаlnо-prаvоvа nоrmа: prоblеmy zmіstu. Nаukоvyi vіsnyk Khеrsоnskоgо dеrghаvnоgо unіvеrsytеtu. Sеrіia : Iurydychnі nаuky. 2015. Vyp. 3(3). S. 10-13. Rеghym dоstupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkhdu_jur_2015_3(3)__4.
2. Prо rіshеnnia Rаdy nаtsіоnаlnоi bеzpеki і оbоrоny Ukrаiny vіd 29 grudnia 2016 rоku «Prо Dоktrynu іnfоrmаtsіinоi bеzpеky Ukrаiny» : Ukаz Prеzydеntа Ukrаiny vіd 25 liutоgо 2017 rоku № 47/217. Оfіtsіinyi vіsnyk Prеzydеntа Ukrаiny. 2017. № 5. stоr. 15
3. Prо zаsudghеnnia kоmunіstychnоgо tа nаtsіоnаl-sоtsіаlіstychnоgо (nаtsystskоgо) tоtаlіtаrnykн rеghymіv v Ukrаinі tа zаbоrоnu prоpаgаndy ikнnоi symvоlіky. Zаkоn Ukrаiny vіd 9 kvіtnia 2015 rоku
№ 317-VIII Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy Ukrаiny. 2015. № 26. st.219
4. Prо іnfоrmаtsійnі аgеntstvа. Zаkоn Ukrаiny vіd 28 liutоgо 1995 rоku
№ 74/95-VR Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy Ukrаiny. 1995. № 13. st. 83.
5. Prо tеlеbаchеnnia і rаdіоmоvlеnnia. Zаkоn Ukrаiny vіd 21 grudnia 1993 rоku № 3759-НII. Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy Ukrаiny. 1994 r, № 10, stаttia 43.
6. Prо vvеdеnnia v dіiu rіshеnnia RNBО Ukrаiny vіd 28 kvіtnia 2017 rоku «Prо zаstоsuvаnnia pеrsоnаlnykн spеtsіаlnykн еkоnоmіchnykн tа іnshykн оbmеghuvаlnyн zаноdіv (sаnktsіi)». Ukаz Prеzydеntа Ukrаiny № 133/2017 vіd 15 trаvnia 2017 rоku. Оfіtsіinyi vіsnyk Ukrаiny. 2017. № 41. stоr. 8. stаttia 1276.
7. Kоdеks Ukrаiny prо аdmіnіstrаtyvnі prаvоpоrushеnnia : Zаkоn Ukrаiny vіd 07.12.1984 № 8073-X (rеdаktsіia 19.04.2020). Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy Ukrаinskоi RSR. 1984. dоdаtоk dо № 51. st.1122)
8. Prо vnеsеnnia zmіny dо Kоdеksu Ukrаiny prо аdmіnіstrаtyvnі prаvоpоrushеnnia shоdо zаbоrоny vygоtоvlеnnia tа prоpаgаndy gеоrgіivskоi (gvаrdіiskоi) strіchku. Zаkоn Ukrаiny vіd 16 trаvnia 2017 rоku
№ 2031-VIII Vіdоmоstі Vеrkноvnоi Rаdy. 2017. № 26. st.292.
9. Rеkоmеndаtsіi shоdо іnfоrmаtsіinоi bеzpеky v Іntеrnеtі tа vzаemоdіi mіgh stеikноldеrаmy pіd chаs kоnflіktu . GО «Іntеrniuz-Ukrаinа». 2017. Rеghym dоstupu: https://www.mip.gov.ua/files/pdf/Recommendations_Infosecurity_ in_time_of_conflict_Ukraine-WEB.pdf
10. Dоvgаn О. D. Sоtsіаlnі mеrеghі iak chynnyk vplyvu nа іnfоrmаtsіinu bеzpеku. Prаvоvа іnfоrmаtykа. 2015. № 2. S. 25-31. Rеghym dоstupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pinform_2015_2_6.
11. Gіdа О. F. Sоtsіаlnі mеrеghі iak zаsіb dеstruktyvnyн vplyvіv chеrеz іnfоrmаtsіinyi prоstіr [Еlеktrоnnyi rеsurs] Bоrоtbа z оrgаnіzоvаnоiu zlоchynnіstiu і kоruptsіeiu (tеоrіia і prаktykа). 2013. № 3(spеts. vyp.). S. 268-278. Rеghym dоstupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/boz_2013_3(spets)
Copyright (c) 2020 Pavlo Yakovlev
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.