Лінгвокультурологічні основи соціалізації іноземних здобувачів вищої освіти в університетському освітньому просторі

  • N. Ushakova докт. пед. наук, професор, завідувач кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0003-4917-7934
  • S. Domnich канд. філос. наук, старший викладач кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-2410-925X
  • I. Kushnir канд. пед. наук, доцент кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-4349-9652
  • O. Trostynska канд. філол. наук, доцент кафедри мовної підготовки 1 Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна
Ключові слова: іноземні здобувачі вищої освіти, лінгвокультурна соціалізація, мова навчання, університетський освітній простір

Анотація

Стаття присвячена проблемам лінгвокультурної соціалізації іноземних здобувачів вищої освіти. Відповідно до завдань соціалізації іноземців в університетському освітньому просторі визначено науково-методичні основи проектування лінгвокультурної освітньої системи підтримки освітніх мігрантів, що формується у двох основних напрямах: мовної підготовки та соціокультурної адаптації, які реалізуються відповідно до освітніх рівнів (бакалаврського, магістерського, рівня докторів філософії). Схарактеризовано потенціал мови навчання, що відіграє роль освітньої дисципліни, підґрунтя соціалізації здобувачів вищої освіти в нерідному мовному та соціокультурному середовищі, описано процес формування лінгвокультурної компетентності різних категорій освітніх мігрантів. Визначено функції виховного процесу в університеті як важливого фактора соціалізації іноземців. Зазначено, що соціалізацію іноземних студентів в освітньо-культурному середовищі закладів вищої освіти необхідно розглядати в сукупності трьох аспектів: лінгвосоціальної адаптації, інтеграції та індивідуалізації, визначено науково-методичні основи кожного з означених аспектів. Описано основні форми соціально-педагогічної підтримки виховної роботи з іноземними здобувачами вищої освіти, що навчаються в Харківському національному університеті імені В.Н. Каразіна (тренінги, культурні асимілятори, екскурсії, краєзнавчі майстер-класи та тематичні вечори, круглі столи із проблем міжкультурної комунікації, творчі конкурси, ділові ігри, конференції молодих науковців тощо).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Aleksyeyenko, T.M., Vaseczka, L.I. and Kushnir, I.M. (2019). Navchannya profesijnoho dialogu: Likar – hvoryj [Professional Dialogue Training: Doctor – Patient]. Kharkiv [in Ukrainian].

Bakirov, V.S., Ushakova, N.I. and Hizhnyak, L.M. (2017). Mizhkulturna komunikacija v universyteti: istorychnyj dosvid i vyklyky suchasnosti [Intercultural communication at the university: historical experience and challenges of the present]. Visnyk Harkivskoho nacionalnogo universytetu imeni V.N. Karasina. Seriya “Sociolohichni doslidzhennya suchasnoho suspilstva: metodolohiya, teoriya, metody” [“Bulletin of the V.N. Karazin Kharkiv National University. Series “Sociological Studies of Modern Society: methodology, theory, methods”]. Kharkiv, 39, pp. 286–293 [in Ukrainian].

Bila knyha z mizhkulturnoho dialohu “Zhyty razom u rivnosti y hidnosti” [White Paper on Intercultural Dialogue “Living Together As Equals in Dignity”]. (2010). Кyiv [in Ukrainian].

Bilyk, O.M.(2014). Socializaciya inozemnykh studentiv yak pedahohichna problema [Socialization of foreign students as a pedagogical problem]. Visnyk Harkivskoyi derzhavnoyi academiyi kultury [Bulletin of Kharkiv State Academy of Culture]. Kharkiv, 43, pp. 281–289 [in Ukrainian].

Bilyk, E.N. (2017). Socialno-pedagogicheskoe soprovozhdenie kak sredstvo povyshenija effektivnosti socializacii inostrannyh studentov v obrazovatelno-kulturnoj srede vysshego uchebnogo zavedenija Ukrainy [Social and pedagogical support as a tool of increasing the effectiveness of socialization of foreign students in the educational and cultural environment of higher education in Ukraine]. Academicheskaja adaptacija obrazovatelnyh migrantov v strane obuchenija [Academic adaptation of educational migrants in the country of study]. Ushakova, N.I. (Ed.). Kharkiv, pp. 24–38 [in Russian].

Department of International Programs and Academic Mobility. Available at: http://www.univer.kharkov.ua/ua/general/structure/international_relations_department/international1/international [Accessed 11.07.2019] [in Ukrainian].

Domnich, S.P.(2014). K voprosu o vneauditornoj rabote v ramkah mezhkulturnoj kommunikacii [On the issue of extra-curricular work in terms of intercultural communication]. Aktualni pytannya suchasnoho sociohumanitarnoho znannya: zbirnyk materialiv V Mizhvuzivskoho naukovo-praktychnoho seminaru [Topical Issues of Contemporary Socio-Humanitarian Knowledge: Coll. materials V Interuniversity Research Practice seminar] (Kharkiv, January 23, 2014). Kharkiv, pp. 56–57 [in Ukrainian].

Donchenko, M.V. (2004). Professional and pedagogical training of future teachers in extracurricular work in higher educational pedagogical institutions of Ukraine (the second half of the twentieth century). Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: State Pedagogical University named after G.S. Skovoroda [in English].

Havrylyuk, O. (2013). The organization of extracurricular educational work of formation of communicative culture of future teachers (based on the course“Professional foreign language”). Bulletin of the National Academy of State Border Service of Ukraine. Is. 2 [in English].

Koval, V.Y. (2009). Systema pozaaudytornoyi diyalnosti studentiv vyshhyh navchalnyh zakladiv [System of extra-curricular activity of students of higher educational institutions]. Naukovi praci Doneczkoho natsionalnoho tehnichnoho universytetu. Seriya: “Pedahohika, psykholohiya, sociolohiya” [Scientific works of Donetsk National Technical University. Series: “Pedagogy, Psychology, Sociology”]. 6, pp. 19–23 [in Ukrainian].

Nakaz MON № 997 vid 18.08.2016 roku “Pro vyznannya takym, shho vtratyv chynnist, nakazu Ministerstva osvity ta nauky Ukrainy vid 04 kvitnya 2006 roku № 260” [Order of the Ministry of Education and Science № 997 of August 18, 2016 “On expiration of the order № 260 of the Ministry of Education and Science of Ukraine of April 04, 2006”]. (2016). Available at: http://ru.osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/52124/ [Accessed: 15.03.2019] [in Ukrainian].

Polozhennya pro Navchalno-naukovyj instytut mizhnarodnoyi osvity Kharkivskoho Nacionalnoho Universytetu imeni V.N. Karazina [Regulation for the Institute of International Education for Study and Research of V.N. Karazin Kharkiv National University]. (2018). Available at: http://rishennya-vr29102018-4 pdf.rada.karazin.ua [Accessed: 15.04.2019] [in Ukrainian].

Polozhennya pro orhanizatsiyu osvitnoho procesu v Kharkivskomu Nacionalnomu Universyteti imeni V.N. Karasina [Regulation for organization of educational process in V.N. Karazin Kharkiv National University]. Available at: http://profkom.ua/normativni-dokumenti/polozhennya-pro-organizatsiyu-osvitnogo-protsesu-harkivskomu-natsionalnomu-universiteti-imeni-v-n-karazina/ [Accessed: 14.04.2019] [in Ukrainian].

Proekt. Udoskonalenyj standart. Ukrayinska mova yak inozemna. Rivni zahalnoho volodinnya ta diahnostyka [Project. Enhanced standard. Ukrainian as a foreign language. Levels of general possession and diagnostics]. (2016). Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-derzhavnij-standart-z ukrayinskoyi-movi-yak-inozemnoyi [Accessed: 02.09.2018] [in Ukrainian].

Schools. Available at: http://www.univer.kharkov.ua/ua/departments [Accessed: 11.07.2019] [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. (Ed.). (2017). Akademicheskaja adaptacija obrazovatelnych mirgantov v strane obuchenija [Academic adaptation of educational migrants in the country of study]. Kharkiv [in Russian].

Ushakova, N.I. (Ed.). (2019). Mizhkulturna komunikaciya v universyteczkomu osvitnomu prostori [Intercultural communicaton in university educational area]. Kharkiv [in Ukrainian].

Ushakova, N.I., Aleksyeyenko, T.M., Kushnir, І.М. and Petrenko, І.P. (2017). PARALEL. Ukrainska mova dlya pochatkivciv. Vstupnyj kurs [Parallel. Ukrainian language for Beginners. Introductory course]. Kharkiv [in Ukrainian].

Ushakova, N.I., Aleksyeyenko, T.M., Kushnir, І.М. and Petrenko, І.P. (2018). PARALEL. Ukrainska mova dlya pochatkivciv. Bazovyj kurs [Parallel. Ukrainian language for Beginners. Basic course]. Kharkiv [in Ukrainian].

Ushakova, N.I. (2009). Uchebnik po jazyku obuchenija dlja inostrannykh studentov v rusle sovremennoj obrazovatelnoj paradigmy (Teorija i praktika sozdanija uchebnika dlja inostrannyh studentov vuzov Ukrainy) [Textbook on the language of education for foreign students in the context of a modern educational paradigm (Theory and practice of creating a textbook for foreign students at universities of Ukraine)]. Kharkiv [in Russian].

Ushakova, N.I. (2018). Napravlenija optimizacii akademicheskoj adaptacii obrazovatelnyh migrantov v vuzah Ukrainy [Ways of optimization of academic adaptation of educational migrants in Ukrainian higher educational institutions]. Humanitarni problem vyshhoyi osvity. [Humanitarian problems of higher education]. Kharkiv, 10, pp. 87–94 [in Russian].

Ushakova, N.I. and Aleksyeyenko, T.M. (2019). Kontsepciya movnoyi pidhotovky inozemnyh zdobuvachiv vyshhoi medychnoyi osvity (model 1 – anglomovna formana vchannya) [The conception of language training of applicants for higher medical education (model 1 – the English-language mode of study)]. Vykladannya mov u vyshhykh navchalnyh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zviazky [Teaching Languages at Higher Institutions]. Kharkiv, 34, pp. 219–235 [in Ukrainian].

Ushakova, N.I., Aleksyeyenko, T.M and Kushnir, І.М. (2018). Robocha prohrama dyscypliny “Ukrayinsk amova za profesiynym spryamuvannyam” [The educational program of the academic discipline “Professional Ukrainian language”]. Kharkiv:V.N. Karazin Kharkiv National University. Available at: http://www-center.univer.kharkov.ua/lang/ua/anot.php [Accessed: 02.09.2018] [in Ukrainian].

Ushakova, N.I., Trostynska, О.М., Kopylova, О.V., Aleksyeyenko, T.M. andKushnir, I.M. (2017). Ukrayinska mova: pidruchnyk dlya inozemnyh studentiv 1 kursu nephilolohichnyh specialnostej [Ukrainian language: textbook for first-year foreign students of non-philological specialities]. Ushakova, N.I. (Ed.). Kharkiv [inUkrainian].

Yarmachenko, М.D. (Ed.). (2001). Pedahohichnyj slovnyk [Pedagogical dictionary]. Кyiv [in Ukrainian].

Zinchenko, V.M. Pozaaudytorna robota – vazhlyvyj krok do dialogu kultur [Extra-curricular work is an important step to the dialogue of cultures]. Available at: elibrary.donnuet.edu.ua/930/1/ЧТЦ-ТЗ--%20Т.Ь_.pdf [Accessed: 05.18.2019] [in Ukrainian].

Опубліковано
2019-12-23