Транснаціоналізація готельного бізнесу країн ЄС
Анотація
Потужна привабливість Європейського туристичного регіону призводить до високої інтенсивності росту ринку та туристичних обмінів, концентрації туристичного попиту, генеруванні інновацій, а також інтенсифікації ролі туристських ТНК, міжнародних готельних та ресторанних мереж та операторів, що в свою чергу потребує додаткового вивчення та аналізу. Предметом дослідження є організаційно-економічні засади експансії ТОП-10 готельних компаній зі штаб квартирою в країнах ЄС на закордонні ринки. Мета статті – здійснення компаративного аналізу діяльності ТОП-10 міжнародних готельних компаній зі штаб квартирою в країнах ЄС та визначення на цій підставі лідерів ринку, а також їх флуктацію протягом аналізованого періоду. Завдання: визначення співставних показників діяльності ТОП-10 міжнародних готельних компаній зі штаб квартирою в країнах ЄС та проведення порівняльного аналізу; здійснення просторового розподілу країн ЄС за номерним фондом готелів, а також співставлення їх з країнами-базування ТОП-10 міжнародних готельних компаній ЄС (за кількістю номерів); дослідження флуктації рейтингу аналізованих готельних компаній. Методи дослідження: аналізу і синтезу; рейтингування; компаративний аналіз; картографічний метод; графічний і табличний методи. Результати. Проведено компаративний аналіз діяльності ТОП-10 міжнародних готельних компаній зі штаб квартирою в країнах ЄС за показниками номерного та готельного фондів, країнового охвату, тривалості перебування у лідерах рейтингу. Здійснено просторовий розподіл країн ЄС за номерним фондом готелів у 2022 р., проведено їх співставлення з країнами-базування ТОП-10 міжнародних готельних компаній ЄС (за кількістю номерів). Висновки та обговорення. Проведений компаративний аналіз, дозволив дійти наступних висновків: 1) уся сукупність аналізованих міжнародних готельних компаній, які входять до ТОП-10 рейтингу розташована в трьох країнах ЄС: Франції (2 од.), Іспанії (4 од.), Німеччині (4 од.), що корелює з рейтингом країн ЄС, складеним за номерним фондом; 2) попри кризові явища у 2021-2022 р., превалює тенденція до збільшення номерного фонду готельних операторів (60% аналізованих компаній), що відбувається переважно за рахунок збільшення готельного фонду; 3) найбільш стабільну позицію у світовому рейтингу за 2017-2022 рр. серед готельних операторів країн ЄС займає французька компанія Accor, перебуваючи на 6-7 позиції. Відносною стабільністю відмічаються іспанські оператори Meliá Hotels Internationa, Barceló Hotel Group та RIU Hotels&Resorts, коливання рангу яких не перевищує 6 пунктів. В цілому, 6 з ТОП-10 готельних компаній погіршили свій світовий рейтинг, тоді як 4 компанії – покращили; 4) інтенсивна географічна експансія притаманна обмеженій кількості компаній зі штаб квартирою в країнах ЄС, лідерами серед яких є Accor - 110 країн, Club Med – 40 країн, Meliá Hotels Internationa – 37 країн та Barceló Hotel Group – 25 країн. Практичне значення одержаних результатів виявляється у можливості застосування отриманих аналітичних даних та висновків задля розвитку національних готельних компаній, їх експансії на закордонні ринки.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Андренко І., Шестірко А. Особливості функціонування готельних ланцюгів в Україні. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 40. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6
Горіна Г.О. Рейтинговий аналіз діяльності суб’єктів міжнародного туристичного бізнесу. Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі ім. Михайла Туган-Барановського. Серія : Економі науки. 2028. № 2 (69). С. 62-69.
Горіна Г.О. Специфіка моделей корпоративного управління міжнародним готельним бізнесом. Вісник Волинського інституту економіки та менеджменту. 2018. Вип. 22. С. 45-54.
Кушнірук Г.В., Дорош Ю.С. Позиціонування брендів міжнародних готельних мереж на ринку гостинності України. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 7. С. 16-23. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-2
Мельниченко С., Кудлай Т. Національні готельні мережі на міжнародному ринку. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2017. № 2. С. 19-30.
Пандяк І., Кушнірук Г., Петлін І. Стратегії розвитку міжнародних готельних мереж. Економічний простір. 2023. Вип. 184. С. 118-122. https://doi.org/10.32782/2224-6282/184-20
Пандяк І.Г., Кушнірук Г.В. Теліш П.С. Hotel chains in Ukraine: structural and spatial organization and the trends in the hotel business corporatization. Науковий журнал «Економіка і регіон». 2023. Т. 1. Вип. 88. С. 81-90. https://doi.org/10.26906/EiR.2023.1(88).2876.
Самойленко А.О. Готельні мережі у глобальній індустрії гостинності. Інфраструктура ринку. 2021. Вип. 60. С. 190-196. https://doi.org/10.32843/infrastruct60-4
Ханін І.Г., Білозубенко В.С., & Шаблій С.Є. Міжнародні готельні мережі: сутність, ознаки, перспективи розвитку в Україні. Актуальні проблеми економіки. 2019. № 11 (221) С. 43-51.
Чепурда Л., Дубіновський Д. Інноваційні підходи до розвитку франчайзингових мереж туристичної галузі. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2023. №1 (7). С. 27-31. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(7).2023.5
Чепурда Л., Луцький І. Теоретико-методологічні засади контрактного управління готельними мережами. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2022. № 2 (6). С. 15-19. https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(6).2022.3
Шевчук В., Бордун О. Стратегії міжнародних готельних мереж та детермінанти планування їх розвитку в Україні. Економічний аналіз. 2020. Т. 30. № 3. С.190-196.
Accor. URL: https://group.accor.com (дата звернення: 03.03.2024)
Barceló Hotel Group. URL: https://www.barcelo.com (дата звернення: 12.03.2024)
Chen L.-F. Hotel chain affiliation as an environmental performance strategy for luxury hotels. International Journal of Hospitality Management. 2019.Vol. 77. P.1-6. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.08.021.
Club Med. URL: https://corporate.clubmed/?lang=fra (дата звернення: 05.03.2024)
Deutsche Hospitality. URL: https://www.deutschehospitality.com/ (дата звернення: 09.03.2024)
Eurostars Hotel Company. URL: https://www.eurostarshotels.co.uk (дата звернення: 03.03.2024)
Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat (дата звернення: 10.03.2024)
Hotels 225. Hotels. 2021. July/August. P. 74-88.
Hotels 225. Hotels. 2022. July/August. P. 32-41.
Hotels 325. Hotels. 2018. July/August. P. 19-30.
Hotels 325. Hotels. 2019. July/August. P. 20-39.
Hotels 325. Hotels. 2020. July/August. P. 22-38.
Kim J.J. Brand personality of global chain hotels, self-congruity, and self-discrepancy on customer responses. International Journal of Hospitality Management. 2023, № 114. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103565.
Kim J.J. Brand portfolio extension of international hotel chains: a perspective on consumer confusion and consumer decision-making process. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 2024 https://doi.org/10.1108/IJCHM-02-2023-0245
Liu M.T., Wong I.A., Tseng T.-H., Chang A.W.-Y., Phau I. Applying consumer-based brand equity in luxury hotel branding. Journal of Business Research. 2017. № 81. P. 192 – 202. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.06.014
Maritim Hotelgesellschaft. URL: https://www.maritim.com/en/ (дата звернення: 04.03.2024)
Meliá Hotels Internationa. URL: https://www.melia.com (дата звернення: 03.03.2024)
Motel One Group. URL: https://www.motel-one.com (дата звернення: 09.03.2024)
Novum Hospitality. URL: https://www.novum-hotels.com (дата звернення: 03.03.2024)
RIU Hotels & Resorts. URL: https://www.riu.com (дата звернення: 10.03.2024)
The List. Hotels. 2023. July/August. P. 36-44.
UNWTO. International Tourism Highlights. 2023 Edition – The impact of COVID-19 on tourism (2020–2022), Madrid, Spain. https://doi.org/10.18111/9789284424986 (дата звернення: 10.03.2024).
Andrenko, I., & Shestirko, A. (2022). Osoblyvosti funktsionuvannia hotelnykh lantsiuhiv v Ukraini [Features of the functioning of hotel chains in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo [Economy and Society], 40. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-6 (in Ukr.).
Gorina, G.O. (2018a). Reitynhovyi analiz diialnosti subiektiv mizhnarodnoho turystychnoho biznesu [Rating analysis of international tourist business enterprises activity]. Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu ekonomiky i torhivli im. Mykhaila Tuhan-Baranovskoho. Seriia : Ekonomi nauky [Visnyk оf Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky, Series «Economic science»], 2 (69), С. 62-69 (in Ukr.).
Gorina, G.O. (2018b). Spetsyfika modelei korporatyvnoho upravlinnia mizhnarodnym hotelnym biznesom [Specification of the international hotel business corporate management models]. Visnyk Volynskoho instytutu ekonomiky ta menedzhmentu [Bulletin of the Volyn Institute of Economics and Management], 22, 45-54 (in Ukr.).
Kushniruk, H., & Dorosh, Y. (2022). Pozytsionuvannia brendiv mizhnarodnykh hotelnykh merezh na rynku hostynnosti Ukrainy [Brand positioning of international hotel chains on the Ukraine’s hospitality market]. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi [Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe], (7), 16-23. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-7-2 (in Ukr.).
Melnychenko, S., & Kudlai, T. (2017). Natsionalni hotelni merezhi na mizhnarodnomu rynku [National hotel chains on the international market]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo [Foreign trade: economy, finance, law], 2, С. 19-30 (in Ukr.).
Pandyak, I., Kushniruk, H., & Petlin, I. (2023). Stratehii rozvytku mizhnarodnykh hotelnykh merezh [Development strategies of international hotel chains]. Ekonomichnyi prostir [Economic scope], 184, 118-122. https://doi.org/10.32782/2224-6282/184-20 (in Ukr.).
Pandyak, I., Kushniruk, H., & Telish, P. (2023). Hotel chains in Ukraine: structural and spatial organization and the trends in the hotel business corporatization. Naukovyi zhurnal «Ekonomika i rehion» [Science Journal «Economics and Region»], 1(88), 81-90. https://doi.org/https://doi.org/10.26906/EiR.2023.1(88).2876.
Samoilenko, A. (2021). Hotelni merezhi u hlobalnii industrii hostynnosti [Hotel networks in the global hospitality industry]. Infrastruktura rynku [Market Infrastructure], 60, 190-196. https://doi.org/10.32843/infrastruct60-4 (in Ukr.).
Khanin, I.G., Bilozubenko, V.S., & Shablii, S.E. (2019). Mizhnarodni hotelni merezhi: sutnist, oznaky, perspektyvy rozvytku v Ukraini [International hotel chains: essence, features, prospects of development in Ukraine]. Aktualni problemy ekonomiky [Actual problems of economics], 11 (221), 43-51 (in Ukr.).
Chepurda, L., & Dubinovskyi, D. (2023). Innovatsiini pidkhody do rozvytku franchaizynhovykh merezh turystychnoi haluzi [Innovative approaches to the development of franchise networks in the tourism industry]. Innovatsii ta tekhnolohii v sferi posluh i kharchuvannia [Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry], 1 (7), 27-31. https://doi.org/10.32782/2708-4949.1(7).2023.5 (in Ukr.).
Chepurda, L., & Lutskyi, I. (2022). Teoretyko-metodolohichni zasady kontraktnoho upravlinnia hotelnymy merezhamy [Theoretical and methodological principles of hotel networks contract management]. Innovatsii ta tekhnolohii v sferi posluh i kharchuvannia [Innovations and Technologies in the Service Sphere and Food Industry], 2 (6), 15-19. https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(6).2022.3 (in Ukr.).
Shevchuk, V., & Bordun, O. (2020). Stratehii mizhnarodnykh hotelnykh merezh ta determinanty planuvannia yikh rozvytku v Ukraini [Strategies of international hotel chains and determinants of planning their development in Ukraine]. Ekonomichnyi analiz [Economic Analysis], 30, 3, 190-196 (in Ukr.).
Accor (n.d.). Retrieved March 3, 2024, from: https://group.accor.com
Barceló Hotel Group (n.d.). Retrieved March 12, 2024, from: https://www.barcelo.com
Chen, L.-F. (2019). Hotel chain affiliation as an environmental performance strategy for luxury hotels. International Journal of Hospitality Management, 77, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.08.021.
Club Med (n.d.). Retrieved March 5, 2024, from: https://corporate.clubmed/?lang=fra
Deutsche Hospitality (n.d.). Retrieved March 9, 2024, from: https://www.deutschehospitality.com/
Eurostars Hotel Company (n.d.). Retrieved March 3, 2024, from: https://www.eurostarshotels.co.uk
Eurostat (n.d.). Retrieved March 10, 2024, from: https://ec.europa.eu/eurostat
Hotels 225 (2021). Hotels. July/August, 74-88.
Hotels 225 (2022). Hotels. July/August, 32-41.
Hotels 325 (2018). Hotels. July/August, 19-30.
Hotels 325 (2019). Hotels. July/August, 20-39.
Hotels 325 (2020). Hotels. July/August, 22-38.
Kim, J.J. (2023) Brand personality of global chain hotels, self-congruity, and self-discrepancy on customer responses. International Journal of Hospitality Management, 114. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2023.103565.
Kim, J.J. (2024). Brand portfolio extension of international hotel chains: a perspective on consumer confusion and consumer decision-making process. International Journal of Contemporary Hospitality Management. https://doi.org/10.1108/IJCHM-02-2023-0245
Liu, M.T., Wong, I.A., Tseng, T.-H., Chang, A.W.-Y., Phau, I. (2017). Applying consumer-based brand equity in luxury hotel branding. Journal of Business Research, 81, 192 – 202. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.06.014
Maritim Hotelgesellschaft (n.d.). Retrieved March 4, 2024, from: https://www.maritim.com/en/
Meliá Hotels Internationa (n.d.). Retrieved March 3, 2024, from: https://www.melia.com
Motel One Group (n.d.). Retrieved March 9, 2024, from: https://www.motel-one.com
Novum Hospitality (n.d.). Retrieved March 3, 2024, from: https://www.novum-hotels.com
RIU Hotels & Resorts (n.d.). Retrieved March 10, 2024, from: https://www.riu.com
The List (2023). Hotels. July/August, 36-44.
UNWTO (2023). International Tourism Highlights. 2023 Edition – The impact of COVID-19 on tourism (2020–2022), Madrid, Spain. https://doi.org/10.18111/9789284424986
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).