Сталий розвиток компанії на засадах м’якого тотального управління якістю
Анотація
Статтю присвячено дослідженню впливу м’яких складових загального управління якістю (TQM) на екологічну та соціальну сталість компанії. Предметом дослідження є комплекс теоретичних, методичних та практичних рекомендацій щодо впровадження концепції тотального управління якістю для забезпечення сталого розвитку компанії. Метою статті є теоретичне обґрунтування та розробка практичних рекомендацій щодо виявлення впливу м’якого TQM на забезпечення сталого розвитку компанії. Досягнення поставленої мети забезпечено виконанням наступних взаємопов’язаних завдань: узагальнити існуючі практики м’якого TQM у дослідженнях науковців, виокремити особливості функціонування м’якого TQM в українських компаніях та їх успіх у досягненні екологічної та соціальної сталості, розробити рекомендації щодо підвищення рівня екологічної та соціальної сталості компаній шляхом імплементації практик м’якого TQM. У ході дослідження використано загально-наукові та спеціальні методи пізнання: структурно-логічний, системний та процесний підходи, метод узагальнення та порівняння, анкетування, методи кореляційного та регресійного аналізу, логічний метод, метод табличного подання даних, наукового узагальнення. Отримано такі результати: проаналізувавши напрацювання науковців за тематикою дослідження, роботи Європейського фонду управління якістю, визначено аспекти TQM, які охоплюють бізнес діяльність компанії, а також проблеми, які характерні для кожного з них. Для виявлення рівня реалізації детальних питань, складено опитувальник, який протягом листопада 2022 року – березня 2023 року пройшли керівники 68 українських компаній. Він передбачав оцінку за шкалою Лайкерта кожного з вимірів м’якого TQM (система управління бізнесом, HR-практики, процеси, що постійно розвиваються, провідні процедури закупівель, ідентифікація зацікавлених сторін та конкурентоспроможність продукції) на основі 28 тверджень. Базуючись на літературі за тематикою дослідження та власних аналітичних розробках запропоновано п’ять гіпотез. Дані, отримані у ході анкетування, проаналізовано за допомогою кореляційного та регресійного аналізів. Результати показують, що дві практики – системи управління бізнесом та практики управління людськими ресурсами – пов’язані з екологічною сталістю, у той час як лише система управління бізнесом пов’язана з соціальною сталістю. У статті подано рекомендації щодо підтримки сталого розвитку компанії. Висновки. Дослідження демонструє ефективність практик TQM для забезпечення сталості діяльності компанії. Система управління бізнесом впливає як на екологічну, так і на соціальність сталість компанії. Практика управління персоналом позитивно впливає на екологічну сталість, однак не на соціальну, тобто організаційні чинники є ключовими для досягнення екологічної сталості. Підвищення обізнаності про сталий розвиток – кращий засіб сприяти впровадженню процедур, які сприяють його забезпеченню. Інші практики TQM – процеси, що постійно розвиваються, провідні процедури закупівель, ідентифікація зацікавлених сторін та конкурентоспроможна продукція – не впливають на екологічну та соціальну сталість компанії. У статті піднято теми для майбутніх досліджень: чому практика управління персоналом та процеси, що постійно розвиваються, не впливають на сталість. Доречно поглибити тематичні дослідження для визначення механізмів, за допомогою яких практики TQM сприяють як екологічній, так і соціальній сталості.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Alharbi K., Al-Matari E. M., Yusoff R. Y. The impact of Total quality management (TQM) on Organisational sustainability: The case of the hotel industry in Saudi Arabia: Empirical study. The Social Sciences, 2016. № 11(14), Р. 3468– 3473. https://doi.org/10.3923/sscience.2016.3468.3473.
Bakos J., Siu M., Orengo A., Kasiri N. An analysis of environmental sustainability in small & mediumsized enterprises: Patterns and trends. Business Strategy and Environment, 2020, № 29, Р. 1285–1296. https://doi.org/10.1002/bse.2433.
Bekun F. V., Gyamfi B. A., Onifade S. T., Agboola M. O. Beyond the environmental Kuznets curve in E7 economies: Accounting for the combined impacts of institutional quality and renewables. Journal of Cleaner Production, 2021, № 314, Р. 127924. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.127924.
Chen C.-K., Reyes L., Dahlgaard J., Dahlgaard-Park S.M. From quality control to TQM, service quality and service sciences: a 30-year review of TQM literature. International Journal of Quality and Service Sciences, 2022, Vol. 14 № 2, Р. 217–237. https://doi.org/10.1108/IJQSS-09-2021-0128.
Font X., Garay L., Jones S. Sustainability motivations and practices in small tourism enterprises in European protected areas. Journal of Cleaner Production, 2016, № 137, Р. 1439–1448. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.01.071.
Fotopoulos C. B., Psomas E. L. The impact of “soft” and “hard” TQM elements on quality management results. The International Journal of Quality & Reliability Management, 2009, № 26(2), Р. 150–163. https://doi.org/10.1108/02656710910928798.
Honarpour A., Jusoh A., Md Nor K. Total quality management, knowledge management, and innovation: an empirical study in R&D units. Total Quality Management and Business Excellence, 2018, № 29 (7–8). https://doi.org/10.1080/14783363.2016.1238760.
Khalil M. K., Muneenam U. Total quality management practices and corporate green performance: Does organizational culture matter? Sustainability, 2021, № 13, Р. 1–27. https://doi.org/10.3390/su131911021.
Kim H., Park K., Ryu D. Corporate environmental responsibility: A legal origins perspective. Journal of Business Ethics, 2017, № 140(3), Р. 381–402. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2641-1.
Marchiori D., Mendes L. Knowledge management and total quality management: foundations, intellectual structures, insights regarding evolution of the literature. Total Quality Management and Business Excellence. 2020, № 3, Р. 1135–1169. https://doi.org/10.1080/14783363.2018.1468247 9-10pages.
Magd H., Karyamsetty H. Organizational sustainability and TQM in SMEs: A proposed model. European Journal of Business and Management, 2021, № 13(4), Р. 88–97. https://doi.org/10.7176/EJBM/13-4-09.
Markovic S., Iglesias O., Singh J. J., Sierra V. How does the perceived ethicality of corporate services brands influence loyalty and positive word-of-mouth? Analyzing the roles of empathy, affective commitment, and perceived quality. Journal of Business Ethics, 2018, № 148 (4), Р. 721–740. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2985-6.
Nazar N., Jahan S., Amoozegar A., Anjum T., Raju V. The effects of total quality management practices on corporate social responsibility using supply chain model: A review of Malaysian hotel industry. International Journal of Supply Chain Management, 2019, № 8(6), Р. 1217–1227.
Shahlan M. Z., Sidek A. A., Suffian S. A., Hazza M. H., Daud M. R. An examination on the influence of small and medium enterprise (SME) stakeholder on green supply chain management practices. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 2018, № 290, Р. 012059. https://doi.org/10.1088/1757-899X/290/1/012059.
Souza F. F., Corsi A., Pagani R. N., Balbinotti G., Kovaleski J.L. Total quality management 4.0: Adapting quality management to Industry 4.0. TQM Journal, 2022, № 34 (4), Р. 749–769. https://doi.org/10.1108/TQM-10-2020-0238.
Swaen V., Demoulin N., Pauwels-Delassus V. Impact of customers’ perceptions regarding corporate social responsibility and irresponsibility in the grocery retailing industry: The role of corporate reputation. Journal of Business Research, 2021, № 131, Р. 709–721. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.016.
United Nations environment assembly of the United Nations environment Programme. United Nations. 2021. URL: https://www.unep.org/environmentassembly/.
Usman M., Balsalobre-Lorente D. Environmental concern in the era of industrialization: Can financial development, renewable energy and natural resources alleviate some load? Energy Policy, 2022, № 162, Р. 112780. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2022.112780.
Zbuchea A., Pinzaru F. Tailoring CSR strategy to company size. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 2017, № 5(3), Р. 415–437. https://doi.org/10.25019/MDKE/5.3.06.
Zonnenshain A., Kenett R. Quality 4.0: The challenging future of quality engineering. Quality Engineering. 2020, № 32(4), Р. 614–626. https://doi.org/10.1080/08982112.2019.1706744.
Alharbi, K., Al-Matari, E. M., & Yusoff, R. Y. (2016). The impact of Total quality management (TQM) on Organisational sustainability: The case ofthe hotel industry in Saudi Arabia: Empirical study. The Social Sciences, 11(14), 3468– 3473. https://doi.org/10.3923/sscience.2016.3468.3473.
Bakos, J., Siu, M., Orengo, A., & Kasiri, N. (2020). An analysis of environmental sustainability in small & mediumsized enterprises: Patterns and trends. Business Strategy and Environment, 29, 1285–1296. https://doi.org/10.1002/bse.2433.
Bekun, F. V., Gyamfi, B. A., Onifade, S. T., & Agboola, M. O. (2021). Beyond the environmental Kuznets curve in E7 economies: Accounting for the combined impacts of institutional quality and renewables. Journal of Cleaner Production, 314, 127924. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.127924.
Chen, C.-K., Reyes, L., Dahlgaard, J. And Dahlgaard-Park, S.M. (2022). From quality control to TQM, service quality and service sciences: a 30-year review of TQM literature. International Journal of Quality and Service Sciences. Vol. 14, 2, 217–237. https://doi.org/10.1108/IJQSS-09-2021-0128.
Font, X., Garay, L., & Jones, S. (2016). Sustainability motivations and practices in small tourism enterprises in European protected areas. Journal of Cleaner Production, 137, 1439–1448. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.01.071.
Fotopoulos, C. B., & Psomas, E. L. (2009). The impact of “soft” and “hard” TQM elements on quality management results. The International Journal of Quality & Reliability Management, 26(2), 150–163. https://doi.org/10.1108/02656710910928798.
Honarpour, A., Jusoh, A., & Md Nor, K. (2018). Total quality management, knowledge management, and innovation: an empirical study in R&D units. Total Quality Management and Business Excellence, 29 (7–8). https://doi.org/10.1080/14783363.2016.1238760.
Khalil, M. K., & Muneenam, U. (2021). Total quality management practices and corporate green performance: Does organizational culture matter? Sustainability, 13, 1–27. https://doi.org/10.3390/su131911021.
Kim, H., Park, K., & Ryu, D. (2017). Corporate environmental responsibility: A legal origins perspective. Journal of Business Ethics, 140(3), 381–402. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2641-1.
Marchiori, D., Mendes, L. (2020). Knowledge management and total quality management: foundations, intellectual structures, insights regarding evolution of the literature. Total Quality Management and Business Excellence. 3, 1135–1169. https://doi.org/10.1080/14783363.2018.1468247 9-10pages.
Magd, H., & Karyamsetty, H. (2021). Organizational sustainability and TQM in SMEs: A proposed model. European Journal of Business and Management, 13(4), 88–97. https://doi.org/10.7176/EJBM/13-4-09.
Markovic, S., Iglesias, O., Singh, J. J., & Sierra, V. (2018). How does the perceived ethicality of corporate services brands influence loyalty and positive word-of-mouth? Analyzing the roles of empathy, affective commitment, and perceived quality. Journal of Business Ethics, 148(4), 721–740. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2985-6.
Nazar, N., Jahan, S., Amoozegar, A., Anjum, T., & Raju, V. (2019). The effects of total quality management practices on corporate social responsibility using supply chain model: A review of Malaysian hotel industry. International Journal of Supply Chain Management, 8(6), 1217–1227.
Shahlan, M. Z., Sidek, A. A., Suffian, S. A., Hazza, M. H., & Daud, M. R. (2018). An examination on the influence of small and medium enterprise (SME) stakeholder on green supply chain management practices. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 290, 012059. https://doi.org/10.1088/1757-899X/290/1/012059.
Souza, F. F., Corsi, A., Pagani, R. N., Balbinotti, G., & Kovaleski, J. L. (2022). Total quality management 4.0: Adapting quality management to Industry 4.0. TQM Journal, 34(4): 749–769. https://doi.org/10.1108/TQM-10-2020-0238.
Swaen, V., Demoulin, N., & Pauwels-Delassus, V. (2021). Impact of customers’ perceptions regarding corporate social responsibility and irresponsibility in the grocery retailing industry: The role of corporate reputation. Journal of Business Research, 131, 709–721. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.12.016.
United Nations. (2021). United Nations environment assembly of the United Nations environment Programme. Available at: https://www.unep.org/environmentassembly/.
Usman, M., & Balsalobre-Lorente, D. (2022). Environmental concern in the era of industrialization: Can financial development, renewable energy and natural resources alleviate some load? Energy Policy, 162, 112780. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2022.112780.
Zbuchea, A., & Pinzaru, F. (2017). Tailoring CSR strategy to company size. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 5(3), 415–437. https://doi.org/10.25019/MDKE/5.3.06.
Zonnenshain, A., Kenett, R. (2020). Quality 4.0: The challenging future of quality engineering. Quality Engineering. 32(4): 614–626. https://doi.org/10.1080/08982112.2019.1706744.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).