Сreative industries as a factor of tourism development in Рoltava region
Abstract
In today's world, tourism is an extremely multifaceted industry that combines history, geography, culture, moreover, shows the level of development of modern society. The creative sector is an important part of the tourism industry, and it is to visit various locations that millions of people travel to other countries each year to see artwork or touch landmarks. Creative economy contributes to the creation of creative hubs, which are becoming more popular every year. Various festivals, fairs, exhibitions, museums, theaters and amusement parks operate successfully around the world and, of course, in Ukraine. Further development and popularization of Ukrainian national holidays, traditions and history can be the main driver in the development of international tourism in the country. In particular, Poltava region has a huge potential for the development of cultural centers and locations with the prospect of developing domestic tourism and increasing tourist flows to future creative clusters. The subject of the study was chosen creative industries as a factor in the development of tourism in the Poltava region. The purpose of the work is to study the creative industry as a factor in the development of tourism in the Poltava region. To achieve this goal, the following tasks were set and solved, namely: the destinations of the country's creative industries were analyzed; the prospects of development of creative industries in Poltava region are determined. The study was conducted using methods of evaluation, analysis, comparison, statistics, graphics, descriptive, cartographic. The following results were obtained: each region of Ukraine needs action by the authorities to expand and improve the existing objects of the creative economy, including Poltava region. The National Development Strategy declares the transfer of cultural development powers to communities, and it is the local government that must regulate and anticipate the development of the industry on the ground. A program for the development of Poltava culture for 2020-2024 has been created, which provides for the search for ways of non-state funding, ie the search for investors or sponsors. «Poltava Tourist» for 2020-2026 is a program that should find a way to increase the number of tourists, analyzing existing problems and solving them.
Downloads
References
/References
Благодійний проєкт «Щирі». URL: https://uifh.org/ua/projects-2/shhiri/ (дата звернення: 14.05.2022).
Відомі фестивалі України: якими були перші фестивалі та як сьогодні розважається молодь. URL: https://fun.24tv.ua/ru/izvestnye-festivali-ukrainy-kakimi-byli-pervye-ukraina-novosti_n1708584#2 (дата звернення: 10.05.2022).
Динаміка зростання аудиторії соціальних мереж: порівнюємо квартальні звіти DataReportal за 2020 і 2021 роки. URL: https://web-promo.ua/ua/blog/dinamika-rosta-auditorii-socialnyh-setej-cravnivaem-kvartalnye-otchety-datareportal-za-2020-i-2021-gody/ (дата звернення: 13.05.2022).
Дослідження «Креативна економіка – нова економічна епоха XXI ст.». Висновки й тренди. URL: https://creativity.ua/marketing-and-advertising/doslidzhennia-kreatyvna-ekonomika-nova-ekonomichna-epokha-khkhi-st-vysnovky-i-trendy/] (дата звернення: 11.05.2022).
Креативні індустрії – радикальні зміни. URL: https://gwaramedia.com/kreatyvni-industriyi-shho-de-yak/ (дата звернення: 13.05.2022).
Найпопулярніші соціальні мережі в Україні та країнах світу у 2020. URL: https://uaspectr.com/2020/06/23/najpopulyarnishi-sotsialni-merezhi-v-ukrayini-ta-krayinah-svitu-2020/ (дата звернення: 13.05.2022).
Полтавщина туристична: логотип і бренд бук регіону. URL: https://np.pl.ua/2020/08/poltavshchyna-turystychna-prezentuvaly-lohotyp-i-brend-buk-rehionu/ (дата звернення: 14.05.2022).
Презентували туристичний логотип Полтавщини. URL: https://poltava.to/news/56871/ (дата звернення: 14.05.2022).
П'ять іноземних фільмів про Україну. URL: https://elle.ua/ludi/novosty/5-nozemnih-flmv-pro-ukranu/ (дата звернення: 13.05.2022).
Сім відомих закордонних фільмів у яких згадується Україна. URL: https://ranok.ictv.ua/ua/2021/10/11/7-vidomih-zakordonnih-filmiv-v-yakih-zgaduyetsya-ukrayina/ (дата звернення: 09.05.2022).
Стратегія економічного розвитку міста Полтави на період до 2027 року. URL: http://pleddg.org.ua/wp-content/uploads/2018/09/Strategiya-Poltava.pdf (дата звернення: 01.05.2022).
Стратегія розвитку Полтавської області 2021-2027. URL: https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2020/05/strategiya-rozvytku-poltavskoyi-oblasti-2021-2027.pdf (дата звернення: 07.05.2022).
Топ-10 фільмів про Чорнобильську катастрофу. URL: https://portal.lviv.ua/news/2015/12/14/top-10-filmiv-pro-chornobilsku-katastrofu (дата звернення: 14.05.2022)
Український культурний фонд. URL: https://ucf.in.ua/.(дата звернення: 11.05.2022)
Укрінформ. Мультимедійна платформа іномовлення України. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2797152-v-ukraini-kilkist-internetkoristuvaciv-zrosla-do-23-miljoniv.html (дата звернення: 10.05.2022).
Castelul Bran a primit în perioada ianuarie – septembrie 2021 numai. URL: https://www.zf.ro/companii/castelul-bran-primit-perioada-ianuarie-septembrie-2021-numai-337-000-20301015 (дата звернення: 12.05.2022).
Research&Branding Group. URL: https://rb.com.ua/ (дата звернення: 12.05.2022).
1 Blaghodijnyj projekt «Shhyri». Available at: https://uifh.org/ua/projects-2/shhiri/ (accessed 14.05.2022).
2 Vidomi festyvali Ukrajiny: jakymy buly pershi festyvali ta jak sjoghodni rozvazhajetjsja molodj. Available at: https://fun.24tv.ua/ru/izvestnye-festivali-ukrainy-kakimi-byli-pervye-ukraina-novosti_n1708584#2 (accessed: 10.05.2022).
3 Dynamika zrostannja audytoriji socialjnykh merezh: porivnjujemo kvartaljni zvity DataReportal za 2020 i 2021 roky. Available at: https://web-promo.ua/ua/blog/dinamika-rosta-auditorii-socialnyh-setej-cravnivaem-kvartalnye-otchety-datareportal-za-2020-i-2021-gody/ (accessed:13.05.2022).
4 Doslidzhennja «Kreatyvna ekonomika – nova ekonomichna epokha XXI st.». Vysnovky j trendy. Available at: https://creativity.ua/marketing-and-advertising/doslidzhennia-kreatyvna-ekonomika-nova-ekonomichna-epokha-khkhi-st-vysnovky-i-trendy/] (accessed:11.05.2022).
5 Kreatyvni industriji – radykaljni zminy. Available at: https://gwaramedia.com/kreatyvni-industriyi-shho-de-yak/ (accessed:13.05.2022).
6 Najpopuljarnishi socialjni merezhi v Ukrajini ta krajinakh svitu u 2020. Available at: https://uaspectr.com/2020/06/23/najpopulyarnishi-sotsialni-merezhi-v-ukrayini-ta-krayinah-svitu-2020/ (accessed:13.05.2022).
7 Poltavshhyna turystychna: loghotyp i brend buk reghionu. Available at: https://np.pl.ua/2020/08/poltavshchyna-turystychna-prezentuvaly-lohotyp-i-brend-buk-rehionu/ (accessed: 14.05.2022).
8 Prezentuvaly turystychnyj loghotyp Poltavshhyny. Available at: https://poltava.to/news/56871/ (accessed:14.05.2022).
9 P'jatj inozemnykh filjmiv pro Ukrajinu. Available at: https://elle.ua/ludi/novosty/5-nozemnih-flmv-pro-ukranu/ (accessed:13.05.2022).
10 Sim vidomykh zakordonnykh filjmiv u jakykh zghadujetjsja Ukrajina. Available at: https://ranok.ictv.ua/ua/2021/10/11/7-vidomih-zakordonnih-filmiv-v-yakih-zgaduyetsya-ukrayina/ (accessed:09.05.2022).
11 Strateghija ekonomichnogho rozvytku mista Poltavy na period do 2027 roku. Available at: http://pleddg.org.ua/wp-content/uploads/2018/09/Strategiya-Poltava.pdf (accessed: 01.05.2022).
12 Strateghija rozvytku Poltavsjkoji oblasti 2021-2027. Available at: https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2020/05/strategiya-rozvytku-poltavskoyi-oblasti-2021-2027.pdf (accessed: 07.05.2022).
13 Top-10 filjmiv pro Chornobyljsjku katastrofu. Available at: https://portal.lviv.ua/news/2015/12/14/top-10-filmiv-pro-chornobilsku-katastrofu (accessed:14.05.2022)
14 Ukrajinsjkyj kuljturnyj fond. Available at: https://ucf.in.ua/.(accessed: 11.05.2022)
15 Ukrinform. Muljtymedijna platforma inomovlennja Ukrajiny. Available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2797152-v-ukraini-kilkist-internetkoristuvaciv-zrosla-do-23-miljoniv.html (accessed:10.05.2022).
16 Castelul Bran a primit în perioada ianuarie – septembrie 2021 numai. Available at: https://www.zf.ro/companii/castelul-bran-primit-perioada-ianuarie-septembrie-2021-numai-337-000-20301015 (accessed:12.05.2022).
17 Research&Branding Group. Available at: https://rb.com.ua/ (accessed:12.05.2022).
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.