Priority ways to ensure competitiveness of Ukrainian tourism sector
Abstract
The article studies on finding ways of ensuring the competitiveness of the tourism industry of Ukraine. The study reveals problems that prevent the development of Ukrainian tourism and travelbusiness. The coefficient of relative export specialization for the domestic tourism industry has been calculated andhas been studied the absence of international specialization in the export of tourist services. The author gives two ways of ensuring the competitiveness of the tourism industry of Ukraine under modern conditions of globalization. The first way is aimed at clustering of Ukrainian tourism industry and the other is aimed to create an attractive image of domestic tourism industry. The highest priority way of forming competitiveness of tourism and travel business of Ukraine is clustering, which implementation can increase the image of tourism industry too.
Downloads
References
Фомичев В. И. Международная торговля / В. И. Фомичев – М. : ИНФРА–М, 2001. – 446 с.
Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/
Офіційний сайт Cвітової Організації Торгівлі [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.un.org/ru/wto/
Колесник О. А. Кластерная модель развития туризма в Украине – [Электронный ресурс] О. А. Колесник – Режим доступа : http://www.nbuv.gov.ua/e–journals/eui/2009_1/09kootvu.pdf
Подлепіна П. О. Кластери як організаційна форма активізації регіонального туристичного ринку / П. О. Подлепіна // Туристичний бізнес : світові тенденції та національні пріоритети: матеріали міжнародної науково–практичної конференції 21–22 травня 2010 року. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2010. – С. 162–167
.
Черторижський В. М. Кластерна модель організації туристичної діяльності – чинник виходу та закріплення туристичних фірм на зовнішніх ринках / В. М. Черторижський, А. В. Колодійчук // Науковий вісник НЛТУ України : зб. наук.–техн. праць. – Львів : РВВ НЛТУ України. – 2009. – № 19. – С. 76–81.
Парфіненко А. Ю. Туризм як національний пріоритет соціально–економічного розвитку України / А. Ю. Парфіненко // Вісник Інституту економіки Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. – 2010. – № 884. – С. 165–170.
Музиченко–Козловська О. В. Методика оцінки рівня туристичної привабливості регіону / О. В. Музиченко–Козловська // Регіональна економіка. – 2006. – № 1. – С. 218–228.
Музиченко–Козловська О. В. Економічне оцінювання та регулювання туристичної привабливості території: Автореф. дис. … канд. ек. наук / О. В. Музиченко–Козловська. – Л., 2007. – 21 с.
Бєлуха О. М. Розвиток туристичної галузі Львівської області в контексті реалізації регіональної туристичної політики / О. М. Бєлуха, Л. В Павліш // Науковий вісник НЛТУ України. – 2012. – Вип. 22.7. – С.38–43.
Мельник О. В. Інтегральний показник туристичної привабливості території: поняття та теоретичні аспекти / О. В. Мельник // Регіональна економіка. – 2004. – № 4. – С. 197–205.
Ковалевський Г. В. Оценка туристической привлекательности региона (на примере Иордании) / Г. В. Ковалевський, М. М. Омуш // Вестник ХНУ имени В. Н. Каразина. – 2002. – № 564. – С. 266–269.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.