Тheoretical foundations of exhibition activity research

Keywords: exhibition activity, fair activity, exhibition business, tourism, exhibition centers of the world

Abstract

Exhibition activity is an important element of the modern cultural and economic sphere, which is reflected in various formats and concepts. The essence of this phenomenon is to create a platform for public display of products, ideas, creativity and achievements in various fields of life. Exhibitions bring together both producers and consumers, creating a unique opportunity to share experiences, ideas and contacts. Ukraine, like many other countries, has its own organizational and legal framework for state regulation of exhibition activities. This framework includes legislative acts that define the procedure for organizing and holding exhibitions, establish rules of participation for organizers and exhibitors, and determine liability for violation of the established norms. Foreign experience in implementing exhibition projects can be an important source of learning and innovation for Ukraine. Many countries are actively using exhibitions as a tool to promote economic and cultural development, introducing new technologies, stimulating tourism, and maintaining international relations. The object of research is exhibition activity. The subject of research is exhibition activity theoretical foundations of exhibition activity research. The goal of the study is to investigate the scientific and theoretical substantiation of exhibition activity as a factor in tourism development. The tasks set to achieve the goal are to study the essence and definition of “exhibition activity”; to consider the organizational and legal framework for state regulation of exhibition activity in Ukraine; to study foreign experience in implementing exhibition projects. To achieve this goal, the following research methods were used: analytical, evaluative, comparative, statistical, graphical, descriptive, and cartographic. Conclusions: it is found that exhibition activity is an important mechanism for promoting the development of economy, culture and international cooperation. It is highlighted that knowledge of the essence of this phenomenon, understanding of the organizational and legal framework in the country and analysis of foreign experience help to improve and develop the exhibition sphere in the country.

Downloads

References

/

References

Про схвалення концепції розвитку виставково-ярмаркової діяльності: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 липня 2003 року № 459. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/459-2003-%D1%80 (дата звернення : 23.03.2024).

Наказ Мінекономрозвитку від 4.06.2009 р. № 546 «Про затвердження Рекомендацій з питань проведення виставок і ярмарків в Україні та організації національних експозицій України на міжнародних виставках і ярмарках за кордоном з частковим фінансуванням витрат за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, які спрямовуються на виставково-ярмаркову діяльність» URL: http://surl.li/trtds (дата звернення: 12.03.2024).

Божкова В.В., Чикалова А.С. Виставкова діяльність як ефективний інструмент просування промислової продукції на нові ринки збуту. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. No 3. С. 11-14.

Благодійна акція «Зробимо наших дітей щасливими» на Покровському ярмарку. URL: http://fond-kopitsa.com/?page_id=954 (дата звернення: 11.02.2024).

Босовська М. В., Забалдіна Ю. Б. Вплив виставкового бізнесу на економіку міста. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 23. С. 16-22.

Головач Н. М. Менеджмент культури в умовах модернізації галузі культури України. Економіка і менеджмент культури. 2018. № 1-2. С. 74-81.

Гречаник Н. Ю. Міжнародний маркетинг як відображення сучасних глобалізаційних процесів. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2018. Вип. 14(2). С. 128-135.

Данько Н., Довгаль Г. Концепції менеджменту якості послуги в індустрії гостинності. Сучасні тенденції розвитку готельно-ресторанного бізнесу: міжнародний та національний досвід: колективна монографія /за заг. ред. А. Ю. Парфіненка. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017. С. 234-250.

Кирилко Н. М., Шаблиста Л. М. Світові виставкові заходи : сучасні проблеми та розвиток. URL : http://surl.li/tnavf (дата звернення: 21.02.2024).

Любіцева О. О. Країни – лідери туризму. Київ : вид. «Альфа-ПІК», 2019. 382 с.

Лялюк А. М. Маркетинг : навч. посібник. Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк : Вежа-Друк, 2018. 299 с.

Майданець-Баргилевич О. Виставкова діяльність Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури: історичний аспект 1917-2017. Київ : Дніпро, 2017. 278 с.

Продіус Ю. І., Сутягіна А. В. Проблеми виставкової діяльності в умовах нестабільності зовнішнього середовища. Економіка : реалії часу. 2016. № 4. С. 160–167.

Северин В. Ґенеза виставкової діяльності в Україні. URL : http://surl.li/tnavn (дата звернення: 01.02.2024).

Середницька Л. П., Гега Р. В. Виставково-ярмаркова діяльність у системі маркетингових комунікацій. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 13. С. 716-721.

Ткаченко Т.І., Дупляк Т.П. Виставковий бізнес : монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. 244 с.

Lapointe, D., Sarrasin, B., & Benjamin, C. Tourism in the Sustained Hege-monic Neoliberal Order. Revista Latino-Americana de Turismologia, 2018. 4(1), 16–33. https://doi.org/10.34019/2448-198x.2018.v4.13915 (дата звернення: 22.04.2024).

Hintze, H. Freedom to travel ou freedom to trade? Uma análise crítica do discurso do WTTC. Journal of Tourism & Development. 2014. 4(21/22), р. 97-106. URL: https://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.1226331 (дата звернення: 22.04.2024).

Bianchi, R. V., & Stephenson, M. L. Tourism, border politics, and the fault lines of mobility. In Borderless Worlds for Whom? 2018 pp. 121-138. Routledge. URL:https://doi.org/10.4324/9780429427817-9 (дата звернення: 22.04.2024).

Державне Агентство Розвитку Туризму. URL: https://www.tourism.gov.ua/ (дата звернення: 11.04.2024)

UNWTO Tourism Highlights. URL: https://www.unwto.org (дата звернення: 11.04.2024)

World travel and tourism council (WTTC). URL: https://www.wttc.org/ (дата звернення: 11.04.2024)

World Tourism Organization (2023), International Tourism Highlights, 2023 Edition – The impact of COVID-19 on tourism (2020–2022), October 2023, UNWTO, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284424986 (дата звернення: 11.04.2024)

Published
2024-06-30
Cited
How to Cite
Iryna Panova, Mykola Pysarevskiy, & Danylo Semenenko. (2024). Тheoretical foundations of exhibition activity research. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (19), 89-97. https://doi.org/10.26565/2310-9513-2024-19-09