Тheoretical foundations of exhibition activity research
Abstract
Exhibition activity is an important element of the modern cultural and economic sphere, which is reflected in various formats and concepts. The essence of this phenomenon is to create a platform for public display of products, ideas, creativity and achievements in various fields of life. Exhibitions bring together both producers and consumers, creating a unique opportunity to share experiences, ideas and contacts. Ukraine, like many other countries, has its own organizational and legal framework for state regulation of exhibition activities. This framework includes legislative acts that define the procedure for organizing and holding exhibitions, establish rules of participation for organizers and exhibitors, and determine liability for violation of the established norms. Foreign experience in implementing exhibition projects can be an important source of learning and innovation for Ukraine. Many countries are actively using exhibitions as a tool to promote economic and cultural development, introducing new technologies, stimulating tourism, and maintaining international relations. The object of research is exhibition activity. The subject of research is exhibition activity theoretical foundations of exhibition activity research. The goal of the study is to investigate the scientific and theoretical substantiation of exhibition activity as a factor in tourism development. The tasks set to achieve the goal are to study the essence and definition of “exhibition activity”; to consider the organizational and legal framework for state regulation of exhibition activity in Ukraine; to study foreign experience in implementing exhibition projects. To achieve this goal, the following research methods were used: analytical, evaluative, comparative, statistical, graphical, descriptive, and cartographic. Conclusions: it is found that exhibition activity is an important mechanism for promoting the development of economy, culture and international cooperation. It is highlighted that knowledge of the essence of this phenomenon, understanding of the organizational and legal framework in the country and analysis of foreign experience help to improve and develop the exhibition sphere in the country.
Downloads
References
/References
Про схвалення концепції розвитку виставково-ярмаркової діяльності: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 липня 2003 року № 459. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/459-2003-%D1%80 (дата звернення : 23.03.2024).
Наказ Мінекономрозвитку від 4.06.2009 р. № 546 «Про затвердження Рекомендацій з питань проведення виставок і ярмарків в Україні та організації національних експозицій України на міжнародних виставках і ярмарках за кордоном з частковим фінансуванням витрат за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, які спрямовуються на виставково-ярмаркову діяльність» URL: http://surl.li/trtds (дата звернення: 12.03.2024).
Божкова В.В., Чикалова А.С. Виставкова діяльність як ефективний інструмент просування промислової продукції на нові ринки збуту. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2015. No 3. С. 11-14.
Благодійна акція «Зробимо наших дітей щасливими» на Покровському ярмарку. URL: http://fond-kopitsa.com/?page_id=954 (дата звернення: 11.02.2024).
Босовська М. В., Забалдіна Ю. Б. Вплив виставкового бізнесу на економіку міста. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 23. С. 16-22.
Головач Н. М. Менеджмент культури в умовах модернізації галузі культури України. Економіка і менеджмент культури. 2018. № 1-2. С. 74-81.
Гречаник Н. Ю. Міжнародний маркетинг як відображення сучасних глобалізаційних процесів. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2018. Вип. 14(2). С. 128-135.
Данько Н., Довгаль Г. Концепції менеджменту якості послуги в індустрії гостинності. Сучасні тенденції розвитку готельно-ресторанного бізнесу: міжнародний та національний досвід: колективна монографія /за заг. ред. А. Ю. Парфіненка. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017. С. 234-250.
Кирилко Н. М., Шаблиста Л. М. Світові виставкові заходи : сучасні проблеми та розвиток. URL : http://surl.li/tnavf (дата звернення: 21.02.2024).
Любіцева О. О. Країни – лідери туризму. Київ : вид. «Альфа-ПІК», 2019. 382 с.
Лялюк А. М. Маркетинг : навч. посібник. Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк : Вежа-Друк, 2018. 299 с.
Майданець-Баргилевич О. Виставкова діяльність Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури: історичний аспект 1917-2017. Київ : Дніпро, 2017. 278 с.
Продіус Ю. І., Сутягіна А. В. Проблеми виставкової діяльності в умовах нестабільності зовнішнього середовища. Економіка : реалії часу. 2016. № 4. С. 160–167.
Северин В. Ґенеза виставкової діяльності в Україні. URL : http://surl.li/tnavn (дата звернення: 01.02.2024).
Середницька Л. П., Гега Р. В. Виставково-ярмаркова діяльність у системі маркетингових комунікацій. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 13. С. 716-721.
Ткаченко Т.І., Дупляк Т.П. Виставковий бізнес : монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. 244 с.
Lapointe, D., Sarrasin, B., & Benjamin, C. Tourism in the Sustained Hege-monic Neoliberal Order. Revista Latino-Americana de Turismologia, 2018. 4(1), 16–33. https://doi.org/10.34019/2448-198x.2018.v4.13915 (дата звернення: 22.04.2024).
Hintze, H. Freedom to travel ou freedom to trade? Uma análise crítica do discurso do WTTC. Journal of Tourism & Development. 2014. 4(21/22), р. 97-106. URL: https://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.1226331 (дата звернення: 22.04.2024).
Bianchi, R. V., & Stephenson, M. L. Tourism, border politics, and the fault lines of mobility. In Borderless Worlds for Whom? 2018 pp. 121-138. Routledge. URL:https://doi.org/10.4324/9780429427817-9 (дата звернення: 22.04.2024).
Державне Агентство Розвитку Туризму. URL: https://www.tourism.gov.ua/ (дата звернення: 11.04.2024)
UNWTO Tourism Highlights. URL: https://www.unwto.org (дата звернення: 11.04.2024)
World travel and tourism council (WTTC). URL: https://www.wttc.org/ (дата звернення: 11.04.2024)
World Tourism Organization (2023), International Tourism Highlights, 2023 Edition – The impact of COVID-19 on tourism (2020–2022), October 2023, UNWTO, Madrid, DOI: https://doi.org/10.18111/9789284424986 (дата звернення: 11.04.2024)
Pro skhvalennia kontseptsii rozvytku vystavkovo-yarmarkovoi diialnosti: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 28 lypnia 2003 roku № 459. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/459-2003-%D1%80 (accessed: 23.03.2024).
Nakaz Minekonomrozvytku vid 4.06.2009 r. № 546 «Pro zatverdzhennia Rekomendatsii z pytan provedennia vystavok i yarmarkiv v Ukraini ta orhanizatsii natsionalnykh ekspozytsii Ukrainy na mizhnarodnykh vystavkakh i yarmarkakh za kordonom z chastkovym finansuvanniam vytrat za rakhunok koshtiv derzhavnoho ta mistsevykh biudzhetiv, yaki spriamovuiutsia na vystavkovo-yarmarkovu diialnist» URL: http://surl.li/trtds (accessed: 12.03.2024).
Bozhkova, V., Chykalova, A. (2015). Vystavkova diialnist yak efektyvnyi instrument prosuvannia promyslovoi produktsii na novi rynky zbutu. Marketynh i menedzhment innovatsii, No 3, 11-14.
4. Blahodiina aktsiia «Zrobymo nashykh ditei shchaslyvymy» na Pokrovskomu yarmarku. Available at: http://fond-kopitsa.com/?page_id=954 (accessed: 11.02.2024) (in Ukrainian).
Bosovska M. V., Zabaldina Yu. B. (2017). Vplyv vystavkovoho biznesu na ekonomiku mista. Investytsii: praktyka ta dosvid, № 23, 16-22. (in Ukrainian).
Holovach N. M. (2018). Menedzhment kultury v umovakh modernizatsii haluzi kultury Ukrainy. Ekonomika i menedzhment kultury, № 1-2, 74-81 (in Ukrainian).
Hrechanyk N. Yu. Mizhnarodnyi marketynh yak vidobrazhennia suchasnykh hlobalizatsiinykh protsesiv. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu, 14(2), 128-135 (in Ukrainian).
Parfinenko Yu. (Eds.) Danko N., Dovhal H. (2017). Suchasni tendentsii rozvytku hotelno-restorannoho biznesu: mizhnarodnyi ta natsionalnyi dosvid: kolektyvna monohrafiia. Kharkiv : KhNU imeni V. N. Karazina (in Ukrainian).
Kyrylko N. M., Shablysta L. M. Svitovi vystavkovi zakhody : suchasni problemy ta rozvytok. Available at: http://surl.li/tnavf (in Ukrainian).
Liubitseva O. (2019). Krainy – lidery turyzmu. Kyiv : vyd. «Alfa-PIK» (in Ukrainian).
Lialiuk A. (2018) Marketynh : navch. posibnyk. Skhidnoievrop. nats. un-t im. Lesi Ukrainky. Lutsk : Vezha-Druk. (in Ukrainian).
Maidanets-Barhylevych O. (2017). Vystavkova diialnist Natsionalnoi akademii obrazotvorchoho mystetstva i arkhitektury: istorychnyi aspekt 1917-2017. Kyiv : Dnipro (in Ukrainian).
Prodius Yu. I., Sutiahina A. V. (2016). Problemy vystavkovoi diialnosti v umovakh nestabilnosti zovnishnoho seredovyshcha. Ekonomika : realii chasu, 4, 160–167. (in Ukrainian).
Severyn V. Geneza vystavkovoi diialnosti v Ukraini. Available at: http://surl.li/tnavn (in Ukrainian).
Serednytska L., Heha R. (2017). Vystavkovo-yarmarkova diialnist u systemi marketynhovykh komunikatsii. Ekonomika i suspilstvo, 13, 716-721 (in Ukrainian).
Tkachenko T.I., Dupliak T.P. (2016). Vystavkovyi biznes : monohrafiia. Kyiv : Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t (in Ukrainian).
Lapointe, D., Sarrasin, B., & Benjamin, C. (2018) Tourism in the Sustained Hege-monic Neoliberal Order. Revista Latino-Americana de Turismologia, 4(1), 16–33. Available at: https://doi.org/10.34019/2448-198x.2018.v4.13915
Hintze, H. (2014). Freedom to travel ou freedom to trade? Uma análise crítica do discurso do WTTC. Journal of Tourism & Development, 4(21/22), 97-106. Available at: https://doi.org/10.34624/rtd.v4i21/22.1226331
Bianchi, R. V., & Stephenson, M. L. (2018). Tourism, border politics, and the fault lines of mobility. In Borderless Worlds for Whom? 121-138. Available at: URL:https://doi.org/10.4324/9780429427817-9
Derzhavne Ahentstvo Rozvytku Turyzmu. Available at: https://www.tourism.gov.ua/
UNWTO Tourism Highlights. Available at: https://www.unwto.org
World travel and tourism council (WTTC). URL: https://www.wttc.org/ (дата звернення: 11.04.2024)
World Tourism Organization (2023), International Tourism Highlights, 2023 Edition – The impact of COVID-19 on tourism (2020–2022), October 2023, UNWTO, Madrid, Available at: https://doi.org/10.18111/9789284424986
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.