Рeculiarities of the business environment’s natural honey producer on the ukrainian consumer market
Abstract
In today’s world, the business environment’s study of natural honey producers in the Ukrainian market needs special attention, because in conditions of excess supply over demand, increased competition among domestic producers significantly complicate sales. Askania-Pak Company is one of the largest exporters of honey in Ukraine. That is why the subject of the article is the business environment of honey producers in the Ukrainian consumer market. The purpose of the article is to determine the peculiarities of the business environment of Ukrainian natural honey producer on the basis of the analysis of micro- and macro environment of Ascania-Pack Company in the consumer market. General scientific methods ar used, such as system analysis, synthesis, abstract-logical and scientific abstraction – to find out basic factors of macromarketing environment that influence activity of Ascania-Pack Company; to single out the most essential of all possible factors; induction and deduction were used from discovery of general factors in terms of macromarketing environment analysis to formation of alternative variants of managerial problem solution. The following results were obtained: peculiarities of business environment of natural honey producer on the basis of micro- and macro environment analysis of Ascania-Pack Company activity in the consumer market were determined. Conclusions: the selection of factors for groups of macromarketing environment (political and legal, economic, demographic, scientific and technical, natural and climatic and cultural) was made; the marketing threats and opportunities for the activity of Ascania-Pack Company were singled out; the alternative variants of solution of a management problem of preservation and expansion of the existing market share of Ukrainian honey for strengthening of competitive position of the company were developed.
Downloads
References
/References
Harrison M., Cupman J., Truman O., Hague P. Market Research in Practice. London: Kogan Page, 2016. URL : https://www.perlego.com/book/1589772/market-research-in-practice-an-introduction-to-gaining-greater-market-insight-pdf.
Li C. The Disruptive Mindset. URL : https://books.google.com.ua/books/about/The_Disruption_Mindset.html?id=vzioswEACAAJ&redir_esc=y.
Shtal T.V., Buriak M.М., Amirbekuly Y., Ukubassova G.S., Kaskin T.T., Toiboldinova Z.G. Methods of analysis of the external environment of business activities. Espacios. 2018. Vol. 39 (12). URL : https://www.revistaespacios.com/a18v39n12/a18v39n12p22.pdf.
Бабенко В.О. Проблемні аспекти інноваційної діяльності України на світовому ринку сільськогосподарської продукції. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. «Міжнародні економічні відносини та світове господарство». Вип. 6, ч.1. 2016. 177 с. C. 26 – 29.
Головащенко В.П., Сидорова А.В. Сучасне бізнес- середовище України. Вісник СНТ. 2018. Т. 1. No 10. С.145–148.
Набока Ю.В. Бізнес-середовище – характеристика, структура, розвиток, діагностика. Економічний простір. 2018. № 138. С. 3-6. https://doi.org/10.30838/ P.ES.2224.231018.192.257.
Офіційний сайт компанії ТОВ «Асканія-Пак». URL : https://ascania.ua/uk/askaniya-pak-planuye-naroshhuvati-obsyagi-eksportu-fasovanogo-medu/
Пікулик О.І. Бізнес-середовище в Україні: проблеми та перспективи розвитку. Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво. 2021. №2. С. 5-24. https://doi.org/10.32840/1814-1161/2021-2-4.
Сененко І.А., Щепак В.В. Вплив факторів середовища на формування системи управління підприємством. Бізнес Інформ. 2015. № 3. С. 265 – 270.
Старостіна А. О. Маркетингові дослідження національних та міжнародних ринків: підручник. К.: Лазарит-Поліграф”, 2012. 480 с.
Старостіна А.О., Кравченко В.А., Пригара О.Ю., Ярош-Дмитренко Л.О. Маркетинг: навч. посіб. К.: ННВП «Інтерсервіс, 2018. 216 с.
Тесленок І.М., Пeрeтокіна-Пічхая Н.В. Оцінка впливу факторів бізнес-середовища на підприємство сфери послуг з індивідуального пошиття одягу. Ефективна економіка. 2019. № 11. С. 2-5. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.11.74.
Офіційний сайт Гаряча Агрополітика. URL : https://agropolit.com/spetsproekty/614-pereglyad-umov-zoni-vilnoyi-torgivli-z-yes--novi-mojlivosti-chi-vtrata-pozitsiy.
Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL : http://www.ukrstat.gov.ua/
Офіційний сайт Міністерства економіки України. URL : https://www.me.gov.ua/?lang=uk-UA
Офіційний сайт Національного банку України URL : https://bank.gov.ua/control/uk/index
Офіційний сайт Укрінформ. URL : https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2755876-novi-vimogi-do-medu-pocnut-diati-z-6-lutogo-2020-roku-minagro.html
Офіційний сайт Українська правда. URL : https://www.epravda.com.ua/rus/columns/2019/11/5/653346/
Офіційний сайт Agravery. URL : https://agravery.com/uk/posts/show/nazvani-najbilsi-eksporteri-medu-z-ukraini-u-2018-roci
Офіційний сайт Kurkul – онлайн асистент фермера. Офіційний сайт https://kurkul.com/news/22101-ekspert-dav-prognozi-urojayu-medu-na-2020-rik
Офіційний сайт GrowHow.in.ua. URL : https://www.growhow.in.ua/ukrains-kyy-med-spozhyvay-kraftovo/
Фроленко О. М. Бізнес-середовище підприємства: методичні підходи до його стратегічного аналізу. Формування ринкових відносин в Україні. 2017. № 9. С. 145 – 150.
Harrison M., Cupman J., Truman O., Hague P. (2016). Market Research in Practice. London: Kogan Page. Available at : https://www.perlego.com/book/1589772/market-research-in-practice-an-introduction-to-gaining-greater-market-insight-pdf
Li C. (2019). The Disruptive Mindset. IdeaPress Publishing. 220 p. Available at : https://books.google.com.ua/books/about/The_Disruption_Mindset.html?id=vzioswEACAAJ&redir_esc=y
Shtal T.V., Buriak M.М., Amirbekuly Y., Ukubassova G.S., Kaskin T.T., Toiboldinova Z.G. Methods of analysis of the external environment of business activities. Espacios. 2018. Vol. 39 (12). Available at : https://www.revistaespacios.com/a18v39n12/a18v39n12p22.pdf
Babenko, V.O. (2016). Problemni aspekty` innovacijnoyi diyal`nosti Ukrayiny` na svitovomu ry`nku sil`s`kogospodars`koyi produkciyi [Problematic aspects of innovative activity of Ukraine in the global agricultural market]. Naukovy`j visny`k Uzhgorods`kogo nacional`nogo universy`tetu. Ser. «Mizhnarodni ekonomichni vidnosy`ny` ta svitove gospodarstvo», 6 (1), pp. 26 – 29. [in Ukrainian]
Holovashchenko V.P., Sydorova A.V. (2018). Suchasne biznes- seredovyshche Ukrainy [Modern business environment of Ukraine]. Bulletin SSS. Vol 10 (1). P.145–148.
Naboka Yu.V. (2018). Biznes-seredovyshche – kharakterystyka, struktura, rozvytok, diahnostyka [Business environment: characteristics, structure, development, diagnostics]. Ekonomic scope. Vol. 138. P. 3-6. https://doi.org/10.30838/ P.ES.2224.231018.192.257
Ofitsiinyi sait kompanii TOV «Askaniia-Pak». Available at : https://ascania.ua/uk/askaniya-pak-planuye-naroshhuvati-obsyagi-eksportu-fasovanogo-medu/ http://repository.vsau.org/getfile.php/21441.pdf
Pikulyk O.I. (2021). Biznes-seredovyshche v Ukraini: problemy ta perspektyvy rozvytku [Business environment in Ukraine: problems and prospects of developmenт]. State and regions. Series: Economics and Business. Vol. 2. P. 5-24. https://doi.org/10.32840/1814-1161/2021-2-4.
Senenko I. A., Shchepak V. V. (2015). Vplyv faktoriv seredovyshcha na formuvannia systemy upravlinnia pidpryiemstvom [Influence of Environmental Factors in Establishing the Management System of Enterprise]. Business Inform. Vol. 3.P. 265 – 270.
Starostina A. O. (2012). Marketynhovi doslidzhennia natsionalnykh ta mizhnarodnykh rynkiv [Marketing research of national and international markets]. Kyiv: Lazaryt-Polihraf”, 480 p.
Starostina A.O., Kravchenko V.A., Pryhara O.Iu., Yarosh-Dmytrenko L.O. (2018). Marketynh [Marketing]. Kyiv: NNVP «Interservis, 216 p.
Teslenok I.M., Peretokina-Pichkhaia N.V. (2019). Otsinka vplyvu faktoriv biznes-seredovyshcha na pidpryiemstvo sfery posluh z indyvidualnoho poshyttia odiahu [Assessment of the impact of business environment factors on the company that provides individual clothes tailoring service]. Efektyvna ekonomika. Vol. 11 P. 2-5. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.11.74
Ofitsiinyi sait Hariacha Ahropolityka. Available at : https://agropolit.com/spetsproekty/614-pereglyad-umov-zoni-vilnoyi-torgivli-z-yes--novi-mojlivosti-chi-vtrata-pozitsiy
Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. Available at : http://www.ukrstat.gov.ua/
Ofitsiinyi sait Ministerstva ekonomiky Ukrainy. Available at : https://www.me.gov.ua/?lang=uk-UA
Ofitsiinyi sait Natsionalnoho banku Ukrainy. Available at : https://bank.gov.ua/control/uk/index
Ofitsiinyi sait Ukrinform. Available at : https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2755876-novi-vimogi-do-medu-pocnut-diati-z-6-lutogo-2020-roku-minagro.html
Ofitsiinyi sait Ukrainska pravda. Available at : https://www.epravda.com.ua/rus/columns/2019/11/5/653346/
Ofitsiinyi sait Agravery. Available at : https://agravery.com/uk/posts/show/nazvani-najbilsi-eksporteri-medu-z-ukraini-u-2018-roci
Ofitsiinyi sait Kurkul – onlain asystent fermera. Ofitsiinyi sait https://kurkul.com/news/22101-ekspert-dav-prognozi-urojayu-medu-na-2020-rik
Ofitsiinyi sait GrowHow.in.ua. Available at : https://www.growhow.in.ua/ukrains-kyy-med-spozhyvay-kraftovo/
Frolenko O. M. (2017). Biznes-seredovyshche pidpryiemstva: metodychni pidkhody do yoho stratehichnoho analizu [Business environment of the enterprise: methodological approaches to its strategic analysis]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini. Vol. 9. P. 145 – 150.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.