Розвиток дунайських портів в умовах війни та післявоєнного відновлення України

  • Л. А. Горошкова Національний університет «Києво-Могилянська академія» вул.Сковороди, 2, Київ, 04070, Україна https://orcid.org/0000-0002-7142-4308
  • С. В. Горошков Національний університет «Києво-Могилянська академія», вул.Сковороди, 2, Київ, 04070, Україна https://orcid.org/0009-0009-4310-9165
  • Ю. Д. Корнійчук Національний університет «Києво-Могилянська академія», вул.Сковороди, 2, Київ, 04070, Україна https://orcid.org/0009-0008-0742-3213
Ключові слова: Дунайські порти, річкова логістика, екологічно чистий транспорт, вантажні перевезення, міжнародні перевезення, транспортна логістика, Дунайський регіон

Анотація

Мета: Оцінка розвитку дунайських портів в умовах війни та післявоєнного відновлення України як складової системи безпеки України, Європи та світу в цілому.

Методи. Загальнонаукові (аналіз і синтез, індукція і дедукція, аналітичне групування) та спеціальні (абстрагування, моделювання та ін.) методи дослідження економічних явищ і процесів.

Результати. Проведений аналіз показав, що в умовах війни та блокади портів Великої Одеси активізувалися експортні перевезення через українські дунайські порти Рені, Ізмаїл та Усть-Дунай. Цьому також сприяли днопоглиблювальні роботи в лимані Бистре, що дозволило використовувати його транспортні можливості для проходу суден з осадкою до 6,5 метрів, а не лише румунського Сулінського каналу. Аналіз показав, що, окрім позитивних результатів для українських портів, також спостерігалося збільшення обсягів перевалки вантажів у портах Румунії, наприклад, порт Суліна демонструє збільшення обсягів перевезення вантажів за останні роки. Загалом, якщо порівнювати темпи зростання в напрямку Дунай-Чорне море та у зворотному напрямку, то перевага надається напрямку Дунай-море. Що стосується перевезень через канал Дунай-Чорне море, то останніми роками також спостерігається збільшення обсягів перевезень вантажів, але це відбувається переважно за рахунок міжнародних перевезень. Внутрішні перевезення не демонструють подібної динаміки. Порт Констанца також збільшує обсяги перевалки вантажів в останні роки за рахунок морських перевезень, але річкові перевезення також зростають, хоча не настільки значно. На відміну від згаданих портів, румунський порт Галац з 2021 року знижує обсяги перевалки вантажів. Причиною цього є те, що серед двох розглянутих маршрутів – Дунайський та Дунайсько-Чорноморський до порту Констанца, перевага надається останній.

 Висновки. Подальше розширення судноплавства по Дунаю за маршрутами Україна – Галац, Україна – Регенсбург, Україна – Констанца (через Дунай) забезпечить ефективність роботи зазначених портів і створить додаткові умови для розвитку транспортна логістика в Дунайському регіоні як частина системи безпеки України, Європи та світу в цілому.

Додатковою перевагою таких рішень є їх екологічність, оскільки серед усіх видів транспорту водний є найбільш екологічним.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Л. А. Горошкова , Національний університет «Києво-Могилянська академія» вул.Сковороди, 2, Київ, 04070, Україна

д-р екон. наук, проф., професор кафедри екології

С. В. Горошков, Національний університет «Києво-Могилянська академія», вул.Сковороди, 2, Київ, 04070, Україна

студент

Ю. Д. Корнійчук, Національний університет «Києво-Могилянська академія», вул.Сковороди, 2, Київ, 04070, Україна

студентка

Посилання

Krčum, M., Plazibat, V., Gorana, J. M. (2015). Integration Sea and River Ports – the Challenge of the Croatian Transport System for the 21st Century. Naše more. 62(4), 247–255. https://doi.org/10.17818/NM/2015/4.2

Wójcikiewicza, R. & Kaupb, M. (2016). Role and significance of inland waterway transport in container logistic chains, based on example of river-sea port in Szczecin. Faculty of Maritime Technology and Transport, West Pomeranian University. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/311948197_Role_and_significance_of_inland_waterway_transport_in_container_logistic_chains_based_on_example_of_river-sea_port_in_Szczecin

Determinants of River Ports Development Into Logistics Trimodal Nodes, Illustrated by the Ports of the Lower Vistula River. Faculty of Transport Engineering and Economics. Maritime University of Szcze-cin. 2016. Retrieved from https://ac.els-cdn.com/S2352146516306688/1-s2.0-S2352146516306688-main.pdf?_tid=414bd8aecb73-11e7-80b8-00000aacb362&acdnat=1510908333_052537018c28f2eca01f26358d42bbe1/

Nowakowski, T., Kulczyk, J., Skupień, E., Tubis, A., & Werbińska-Wojciechowska, S. (2015). Inland water transport development possibilities – case study of lower Vistula river. Archives of Transport, 35(3), 53-62. https://doi.org/10.5604/08669546.1185192

Kolář, J., Stopka, O., & Krile, S. (2018), Specification of a location for opted port logistics center in a given area using the method of operational research. The Journal of International Trade and Economic Development, 13(4). 55–63. https://doi.org/10.20858/tp.2018.13.4.6

Horoshko, K. O., & Aliabieva, O. M. (2017). Inland water transport, as a solution to problems of "corn logistics". Ahrosvit, (24), 49-52 Retrieved from. http://nbuv.gov.ua/UJRN/agrosvit_2017_24_10

Irtyshcheva, I., & Boiko, Ie. (2016). Development of river infrastructure as an element of agricultural logistics in the context of resource saving policy. Retrieved from http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/162716

Okorokov, A.M., Vernygora, R.V., &Tsuprov, P.S. (2016). River transport of Ukraine: current state and prospects. Collection of scientific papers of the Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan. Transport systems and transport technologies. (12), 62-68. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpdnu_tstp_2016_12_12

Tymoshchuk, O.M., & Goroshko, K.O. (2015). The European Experience of Ensuring the Development of River Shipping Companies. The Problems of Economy, (4), 73-78. Retrieved from https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2015-4_0-pages-73_78.pdf

Shakhov, A.V., Rosomakha, O.I., & Rosomakha, O.I. (2019). River transport in Ukraine. Development of management and entrepreneurship methods on Transport, (3(68), 5-15. Retrieved from https://www.daemmt.odesa.ua/index.php/daemmt/article/view/246/228

Horoshkova, L.A., & Sumets, O.M. (2022). Eventual model of logistics assets location for regional socio-economic development. University Economic Bulletin, (53), 139-151. https://doi.org/10.31470/2306-546X-2022-53-139-151

Slipenko, A.K., & Manaienko, I.M. (2019). Development of river transport of ukraine in the conditions of world trends of energy efficiency. Actual problems of economics and management, (13), Retrieved from http://ape.fmm.kpi.ua/article/view/167629

Horoshkova, L., & Ryzhikov, I. (2024). The role of river transportation in the "greening" of the transport industry of Ukraine 2024). Proceedings of III International Internet-conference: Current Issues of Formal and Non-formal Education in Environmental Monitoring and Conservation, (Kharkiv, April 26, 2024). – Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University, 102-103. Retrieved from https://ecology.karazin.ua/wp-content/uploads/2024/06/akt-probl-form-i-neform-osv-z-monit-dovk-ta-zapov-spr-2024.pdf

Опубліковано
2024-06-28
Як цитувати
Горошкова , Л. А., Горошков, С. В., & Корнійчук, Ю. Д. (2024). Розвиток дунайських портів в умовах війни та післявоєнного відновлення України. Людина та довкілля. Проблеми неоекології, (41), 70-82. https://doi.org/10.26565/1992-4224-2024-41-05
Розділ
Екологічні дослідження