«Класичні», «істинні» слов'янофіли і слов'янофільство у спадщині, тлумачінні і розумінні російських емігрантів (1920-ті рр.)

  • Олександр Каплін Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-6658-713X
  • Геннадій Гончаров Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба https://orcid.org/0000-0002-2135-4874
Ключові слова: слов'янофіли, слов'янофільство, православ'я, перша хвиля російської еміграції, євразійці, Руська Православна Церква Закордоном

Анотація

Стаття присвячена розгляду, тлумаченням і розумінню представниками першої хвилі російської еміграції у 1920-ті рр. слов'янофільства та ідейної спадщини «класичних», «істинних» слов'янофілів. Метою дослідження є з'ясування філософських, історичних, політичних поглядів тих представників першої хвилі російської еміграції, хто писав про слов'янофілів та звертався до аналізу їхніх ідей. У статті застосовується методологічний підхід, який передовсім вимагає з’ясування духовно-релігійних основ у процесі осмислення слов'янофільських ідей. Докладно розглядається ставлення прихильників ідей євразійства до слов'янофільства та найвидатніших його представників. Виявлено публікації в європейських країнах творів слов'янофілів російською та іноземними мовами. Проаналізовано хронологію публікацій російських емігрантів про слов'янофілів та визначено «сплески», які головним чином пов’язані з «круглими датами» у біографіях найвідоміших слов'янофілів. Визначено основні напрямки діяльності російської еміграції, яка була спрямована на ознайомлення освічених верств відповідних країн з православ'ям та слов'янофілами як світськими російськими православними мислителями. У статті робиться висновок про те, що російські біженці, емігранти першої хвилі в 1920-ті рр. продовжили традиції ХІХ і початку ХХ ст. майже в усіх відношеннях. Як і раніше, величезну роль при вивченні слов'янофільства грала духовна та політична орієнтація. Водночас зв'язок праць, що були створені в еміграції, з дореволюційним часом, під впливом трагічних подій громадянської війни та нового становища в Європі та світі, призвів до появи деяких нових оцінок, до певного перегляду колишнього розуміння слов'янофільства. При зіставленні цих публікацій із радянською історіографією слов'янофільства 1920-х рр. остання практично не становить наукового інтересу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Arseniew, N., von. Oekumenisches und Nationales in der Philosophie der Russischen Slawophilen. In: Die Christliche Welt, № 24, 1926, s. 42-48.

Arseniew, N., von. Chomiakov und Moehler. In: Die Ostkirche, special N° Una Sancta), Fromann. Stuttgart, 1927a, s. 89-91.

Arseniew, N., von. Die Lehre der russischen Slawophilen von der Kirche. In: Internationale Kirchliche Zeitschrift. Bern, № 3, 1927b, s. 156-164.

Averkiy (Taushev), arkhiyepiskop. Sovremennost' v svete Slova Bozhiya. Slova i rechi. V 4-kh t. T.II. Dzhordarvill', 1975. (In Russian)

Berdyayev Nikolay. [Rets. na kn.] Grabbe Yu. P. Aleksey Stepanovich Khomyakov. Varshava: Sinod. tip., 1929. Put', no. 17, 1929, s. 108-111. (In Russian)

Chebyshev, N. I. S. Aksakov: sorokaletiye yego smerti. Novoye vremya (Belgrad). 9 fevralya, 1926. (In Russian)

Chetverikov, S., protoiyerey. Optina pustyn': Istoricheskiy ocherk i lichnyya vospominaniya. Parizh, 1926. (In Russian)

Florovskiy, G. V. Vechnoye i prekhodyashcheye v uchenii russkikh slavyanofilov. V sb.: Slavyanskiy glas. Sofiya, t.1, no. 1-4, 1921, s.59-77. (In Russian)

Florovskiy, G. V. Puti russkogo bogosloviya. Izd. 3-ye. Paris, 1983. (In Russian)

Florovskiy, G. V. Iz proshlogo russkoy mysli. Moskva, 1998. (In Russian)

Grabbe, Yu. P. Aleksey Stepanovich Khomyakov. Varshava, 1929a. (In Russian)

Grabbe, Yu. P. Yedinstvo i yedinstvennost' Tserkvi. Varshava, 1929b. (In Russian)

Grabbe, Yu. P. Istinnaya sobornost'. Varshava, 1930. (In Russian)

Grabbe, G. P. Aleksey Stepanovich Khomyakov. In: Grabbe G., protopresviter. Tserkov' i yeye ucheniye v zhizni. Sobr. soch. Tom 2. Monreal', 1970, s. 25-71. (In Russian)

Il'in, V. N. Yevraziystvo i slavyanofil'stvo. V: Yevraziyskaya khronika. Vyp. IV. Praga, 1926, s. 2-21. (In Russian)

Kaplin, A. D. Mirovozzreniye slavyanofilov. Moskva, 2008. (In Russian)

Kaplin, A. D. Rossiyskaya emigratsiya (pervoy volny) o slavyanofilakh i slavyanofil'stve. V sb.: Russkoye nauchnoye naslediye za rubezhami Rossii. Bryansk, 2013, c. 27-38. (In Russian)

Kaplin, A.D. Slavyanofily v vospominaniyakh, dnevnikakh, perepiske sovremennikov. Moskva, 2016. (In Russian)

Karsavin, L. P. A. S. Khomyakov. V: Karsavin, L. P. Malyye sochineniya. Sankt-Peterburg, 1994, s. 361-376. (In Russian)

Khomyakov, A. S. O Tserkvi. Berlin, 1926. (In Russian)

Kizevetter, A. A. Ivan Aksakov i slavyanskiy vopros. V sb.: Istoricheskiye siluety. Lyudi i sobytiya. Berlin, 1931, s. 214-238. (In Russian)

Landau-Aldanov, M. A. Ogon' i dym (otryvki). Gryadushchaya Rossiya, no. 1, 1920, s. 151-177. (In Russian)

Literaturnaya entsiklopediya russkogo zarubezh'ya (1918–1940). T. 2. Moskva, 2000. (In Russian)

Losev, A. Die russische Philosophie. In: Russland. Teil 1. Geistleben, Kunst, Philosophie, Literatur. Hrsg. von V. Erismann–Stepanova et al. Zurich, 1919, s.79-109.

Losev, A. F. Strast' k dialektike. Moskva, 1990. (In Russian)

Lubenskiy, S. Yevraziyskaya bibliografiya. 1921–1931. V sb.: Tridtsatyye gody. Utverzhdeniye yevraziytsev. Kn. VII. Parizh, 1931, s. 292-293. (In Russian)

Mir Rossii – Yevraziya. Antologiya. Moskva, 1995. (In Russian)

Nol'de, B. E. Yuriy Samarin i yego vremya. Paris, 1926. (In Russian)

Novgorodtsev, P. I. Ob obshchestvennom ideale. Moskva, 1991. (In Russian)

Perfeckij E. Slavianofil Konstantin Aksakov – ako historik. In: Prúdy. Č. 1, 1926, s. 15-21.

Povilaytis, V. I. Filosofsko-istoricheskaya mysl' russkogo zarubezh'ya (20-ye – 50-ye gody ХХ veka). Kaliningrad, 2011. (In Russian)

Russkaya religioznaya mysl' na nemetskom yazyke. Put', no. 3, 1926, s. 151-152. (In Russian)

Russkiye v Bolgarii. Yubileynyy informatsionnyy al'manakh Russkogo zarubezh'ya v Bolgarii 1877–2007 gg. Plovdiv, 2010. (In Russian)

Skobtsova, Ye. A. Khomyakov. Paris, 1929. (In Russian)

Skobtsova, Ye. A. Khomyakov. U: Kuz'mina-Karavayeva Ye. Yu. (Mat' Mariya). Zhatva dukha: Religiozno-filosofskiye sochineniya. Sankt-Peterburg, 2004, s. 261-288. (In Russian)

Smurlo, Е. From Krizanic to the Slavophiles. In: The Slavonic and East European review, no. 17, 1927, pp. 321-335.

Sorokin Pitirim. Zametki sotsiologa. Slavyanofil'stvo naiznanku. Volya naroda. №116, 1917. (In Russian)

Stepun, F. Zhizn' i tvorchestvo. Berlin, 1923. (In Russian)

Stepphun, F. Deutsche Romantik und die Geschichtsphilosophie der Slawophilen. In: Logos. Leipzig, bd. XVI, heft I, 1927, s. 46-67.

Struve, P. B. Yuriy Samarin. Opyt kharakteristiki i otsenki. Vozrozhdeniye, 13 iyunya, 1926. (In Russian)

Struve, P. B. Aksakov i Aksakovy. K stoletiyu so dnya rozhdeniya Ivana Sergeyevicha Aksakova (rod.26.IX.1823 – 27.I.1886). U: Struve Potr. Skoreye za delo. Moskva, 1991, s. 28-32. (In Russian)

Struve, P. B. Patriotika: Rossiya. Rodina. Chuzhbina. Sankt-Peterburg, 2000. (In Russian)

Ustryalov, N. Politicheskaya doktrina slavyanofil'stva (Ideya samoderzhaviya v slavyanofil'skoy postanovke). V sb.: Izvestiya yuridicheskogo fakul'teta Vysshey shkoly v Kharbine, t.1. 1925, s. 47-74. (In Russian)

Voloshina, V.YU., Grudzinskaya, V.S., Kolevatov, D.M., Korzun, V.P. Iz dvukh uglov: otechestvennyy istoriograficheskiy protsess v otsenke emigrantskikh i sovetskikh istorikov (1920–1930-ye gg.). Omsk, 2020. (In Russian)

Yakovenko, B. Ocherki russkoy filosofii. Berlin, 1922. (In Russian)

Yakovenko, B. V. Moshch' filosofii. Sankt-Peterburg, 2000. (In Russian)

Zen'kovski, V. V. Russkiye mysliteli i Yevropa. Paris, 1926. (In Russian)

Zenkovski, V. The Slavophil Idea Restated. In: The Slavonic Review, vol. VI, 1927–1928, pp. 302-310.
Опубліковано
2022-06-27
Як цитувати
Каплін , О., & Гончаров, Г. (2022). «Класичні», «істинні» слов’янофіли і слов’янофільство у спадщині, тлумачінні і розумінні російських емігрантів (1920-ті рр.). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія», (61), 219-242. https://doi.org/10.26565/2220-7929-2022-61-10