До походження фольклорного сюжету «дівчина-воїн»: гіпотези, версії історичні реалії
Анотація
Аналізуются та порівнюються культурно-історичні підстави і чинники появи у фольклорі українців та південних слов’ян фольклорного сюжету про дівчину-воїна. Теоретико-метолологічною базою дослідження є методи історико-типологічного вивчення фольклору, а також антропологічна концепція Саладена д’Англюра, що стосується так званої третьої соціальної статі. При встановленні культурно-історичної основи сюжету про дівчину-воїна в південних слов’ян визначено кілька її шарів і чинників формування. Один шар і чинник формування – інститут клятвених дів бурнеш/вірджин/тобелій – жінок, що шляхом ритуальної інверсії (яка включала ритуальну клятву целібату) перебирали на себе чоловічу роль очільника родини у балканських народів. Цей інститут найбільше відомий у албанців, а серед слов’ян – у Косові, Центральній Сербії, Воєводині, Чорногорії, Боснії та Герцеговині, Далмації (Хорватія), на півночі Македонії. Його спричинили архаїчні патріархальні традиції і норми звичаєвого права, пережити кланово-родового колективізму. Коли сім’я, як правило, велика (задруга) залишалася без чоловіка-годувальника й представника перед владою та общиною, його роль перебирала старша дочка. Ще один шар виникнення сюжету про дівчину-воїна створила боротьба з турецьким пануванням, участь жінок у якій загальновідома. Найдавніший шар основи сюжету про дівчину-воїна у південних слов’ян, можливо, слід пов’язувати зі степовим компонентом при їхньому етногенезі. Адже для номадів характерне в цілому високе становище жінки в суспільстві. До цього додамо спільність епічного фонду в балканських народів, а значить необмежені можливості запозичень.
В українців інституту клятвених дів не було, а при відсутності чоловіка жінки очолювали родину, не здійснюючи ритуальної інверсії та не приховуючи статі. Разом з тим умови Степового Кордону, який збігався з фронтиром між Заходом і Сходом, де до кінця XVIII ст. велися постійні війни, зумовили воєнізованість побуту, послаблення патріархальних порядків та періодичну потребу в додатковій військовій силі, у т. ч. за рахунок жінок. Ще один чинник існування сюжету про дівчину-воячку – спадок скіфо-сарматського субстрату при етногенезі українців і постійні вливання груп ірано- та тюркомовних номадів, у яких статус жінки був високим й існували військові загони з жінок. Поєднання цього давнього спадку з умовами воєнізованого побуту Великого Кордону та можливістю запозичення сюжету про дівчину-воїна в іммігрантів з Балкан у XVIII–ХІХ ст. зумовили його існування в українському фольклорі. Підставою появи в українців і південних слов’ян сюжету про дівчину-воїна також є ще один, спільний, чинник: інститут так званої третьої статі. У традиційному суспільстві, де в основу суспільного поділу праці покладений природний статевий поділ, у випадку недостачі людей (в нашому випадку чоловіків), її поповнюють особами протилежної статі (жінки).
Завантаження
Посилання
/Посилання
B. C. on Gender: The Berdache Tradition. URL: http://www.bcholmes.org/tg/berdache.html (Date of the application 28.10.2021).
D’Anglure, B. S. 1992. Le «troisième sexe» [The «third sex»]. La Recherche, no. 245, juillet-août, p. 836–844. (In French).
Elsie, R. 2010. Historical Dictionary of Albania (2nd ed). Langham; Toronto; Plymouth, UK, The Scarecrow Press, Inc., 587 p.
https://web.archive.org/web/20121021060857/http://www.acikders.org.tr/pluginfile.php/2501/mod_resource/content/2/14.%20HAFTA.pdf (Date of the application 28.10. 2021). (In Turkish).
Koch, M. 2020, ‘Zaprzysiężona dziewica’ – virdžina/virgjinéshë – jako fenomen spolеczno-kułturowy na Bałkanach. Reprezentacja w literaturze i filmie [‘The sworn virgin’ – as a social and cultural phenomenon in the Balkans. Representation in literature and film]. Kultury dziewictwa [Virginity culture]. Pоd rеdakcją A. Gajewskiej i M. Michalskiego. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza; Wydział Historii UAM, s. 65–85. (Іn Polish).
Köhler, R. 1898. Kleinere Schriften zur Märchenforschung, 1830–1892, Bd I. [Smaller writings on fairy tale research, 1830–1892, vol. I]. Weimar, Verlag von Emil Felber, 634 s. (In German).
Köhler, R. 1902. Kleinere Schriften, Bd. III [Smaller writings, vol. I]. Berlin, Verlag von Emil Felber, 696 s. (In German).
Santaş, S. Türk Mitolojisinde Öneomi Sayilar [Significant Numbers in Turkish Mythology], 15 s. URL:
Vivod, M. Virdžina/Tobelija (Montenegro, Bosnia and Herzegovina, North Macedonia, Serbia, Kosovo). URL: https://www.in-formality.com/wiki/index.php?title=Vird%C5%BEina_/_Tobelija_(Montenegro,_Bosnia_and_Herzegovina,_North_Macedonia,_Serbia,_Kosovo) (Date of the application 10. 05. 2021).
Warner, M. Six Myths of our Time: Little Angels, Little Monsters, Beautiful Beasts, and more. New York, Vintage Books, 1994, 164 p.
Wilde, L. W. 1999. On The Trail of the Woman Warriors: The Amazonsin Myth and History. New York, Macmillan Publishers, 213 p.
Антонович, В. и Драгоманов, М. (составит.) 1874. Исторические песни малорусского народа, т. 1. Киев, Типография М. П. Фрица, XXIV, 336 c.
Балушок, В. 1998. Ініціації українців та давніх слов’ян. Львів; Нью-Йорк, МП Коць, 263 с.
Балушок, В. 2008. Українська етнічна спільнота: етногенез, історія, етнонімія. Біла Церква, Видавець О. Пшонківський, 304 c.
Брехуненко, В. 2011. Козаки на степовому кордоні Європи. Київ, Інститут української археографії та джерелознавства НАН України, 504 с.
Бубенок, О. Б., Головко, А. Б. 2021. Население Поросья в предмонгольский и золотоордынский периоды. Золотоордынское обозрение, т. 9, № 3, с. 478–505.
Грушевський, М. 1993. Історія української літератури, т. 1. Київ, Либідь, 389 с.
Давидюк, В. Ф. 2007. Концеції і рецепції. Луцьк, Твердиня, 288 с.
Дениcюк І. 2008. Матеріали до дискусії про амазонок. Міфологія і фольклор, № 1, с. 96–99.
Жирмунский, В. М. 1958. Эпическое творчество славянских народов и проблемы сравнительного изучения эпоса. Москва, Издательство АН СССР, 149 с.
Ковалевский, М. 1911. Родовой быт в настоящем, недавнем и отдаленном прошлом. Санкт-Петербург, Брокгауз-Ефрон, вып. І, 312, VIII с.
Ковилоски, С. 2018. Книжевното и историското за Сирма војвода. Годишен зборник, год. 9, no. 12, филолошки факултет. Штип, Универзитет Гоце Делчев, с. 33–41.
Кржижановский, Ю. 1963. Девушка-юноша (к истории мотива «перемена пола»). Русский фольклор, вып. 8. Ленінград, Наука, с. 56–66.
Леся Українка. 1977. Зібрання творів у 12 томах, т. 9. Упорядк. О. І. Дея і С. Й. Грици. Київ, Наукова думка, 431 с.
Мікула, О. 2011. До питання про існування амазонок на території України (на основі розвідки Олени Пчілки «Украинские колядки»). Наукові записки Національного університету Острозька академія, вип. 7, с. 431–437.
Путилов, Б. Н. 2006. Теоретические проблемы современной фольклористики. Санкт-Петербург, Государственный університет технологии и дизайна, 315 с.
Рангочев, К. 2008. Болгарский юнацкий эпос: современное состояние. Живая старина, № 1, c. 27–29.
Сазонович, И. П. 1886. Песни о девушке-воине и былины о Ставpе Годиновиче. Варшава: В типографии М. Земкевича, VIII, 173 с.
Старченко, Н. 2001. Шлюбна стратегія вдів і кілька проблем навколо. Київська старовина. № 4 (340). С. 20–42.
Толстова, Л. С. 1984. Исторические предания Южного Приаралья: к истории ранних этнокультурных связей народов Арало-Каспийского региона. Москва, Наука, 248 с.
Фиалко, Е. Е. 2015. Амазонки во времени и пространстве. Археологія і давня історія України: Збірник наукових праць, вип. 4 (17). Київ, Інститут археології НАН України, с. 46–99.
Франко, І. 1912. Студії над українськими народніми піснями. Записки Наукового товариства імені Т. Шевченка, t. CХІ. Львів, с. 25–52.
Чебанюк, О. Ю. (упоряд.) 1987. Каледарно-обрядові пісні. Київ, Дніпро, 392 с.
Шевић, Jован. 1861. Български народни пѣсни, собрати одъ братья Миладиновци и издани одъ Константина. Загребъ, В книгопечатницата на А. Якича, 538 с.
Шептунов, И. М. 1982. Хайдуцкое движение в фольклоре южных славян и болгарской литературе. Москва, Наука, 269 с.
Amazons. 1911. Encyclopaedia Britannica, vol. 1. Cambridge University Press, p. 790.
Antonovich, V. i Dragomanov, M. (eds.) 1874. Istoricheskie pesni malorusskogo naroda, t. 1 [Historical songs of the Little Russian people, vol. 1]. Kiev, Printing house M. P. Fritz, XXIV, 336 c. (In Russian and Ukrainian).
B. C. on Gender: The Berdache Tradition. URL: http://www.bcholmes.org/tg/berdache.html (Date of the application 28.10.2021).
Balushok, V. 1998. Iniciaciyi ukrayinciv ta davnix slov'yan [Initiations of Ukrainians and ancient Slavs]. L`viv; New York, MP Kocz`, 263 s. (In Ukrainian).
Balushok, V. 2008. Ukrayins`ka etnichna spil`nota: etnogenez, istoriya, etnonimiya [Ukrainian ethnic community: ethnogenesis, history, ethnonymy]. Bila Cerkva, Publisher O. Pshonkivsky, 304 s. (In Ukrainian).
Brexunenko, V. 2011. Kozaky` na stepovomu kordoni Yevropy` [The Cossacs in the Europe’s Steppe Frontier]. Ky`yiv, Insty`tut ukrayins`koyi arxeografiyi ta dzhereloznavstva NAN Ukrayiny`, 504 s. (In Ukrainian).
Bubenok, O. B., Golovko, A. B. 2021. Naselenie Porosya v predmongolskiy i zolotoordynskiy periody [The population of the Ros’ River basin during the pre-Mongol and Golden Horde periods]. Zolotoordynskoe obozrenie, t. 9, no. 3, s. 478–505. (In Russian).
Chebanyuk, O. Yu. (ed.) 1987. Kaledarno-obryadovi pisni [Calendar-ritual songs]. Ky`yiv, Dnipro, 392 s. (In Ukrainian).
D’Anglure, B. S. 1992. Le «troisième sexe» [The «third sex»]. La Recherche, no. 245, juillet-août, p. 836–844. (In French).
Davy`dyuk, V. F. 2007. Konceciyi i recepciyi [Conceptions and receptions]. Lutsk, Tverdy`nya, 288 s. (In Ukrainian).
Deny`syuk, I. 2008. Materialy` do dy`skusiyi pro amazonok [Materials for the discussion of the Amazons]. Mifologiya i fol`klor, nо. 1, s. 96–99. (In Ukrainian).
Elsie, R. 2010. Historical Dictionary of Albania (2nd ed). Langham; Toronto; Plymouth, UK, The Scarecrow Press, Inc., 587 p.
Fialko, Ye. Ye. 2015. Amazonki vo vremeni i prostranstve [Amazons in time and space]. Arxeologiya i davnya istoriya Ukrayiny`: Zbirny`k naukovy`x pracz`, t. 4 (17). Ky`yiv, Insty`tut arxeologiyi NAN Ukrayiny` [Institute of Archeology of the NAS оf Ukraine], s. 46–99. (In Russian).
Franko, I. 1912. Studiyi nad ukrayins`ky`my` narodnimy` pisnyamy` [Studies on Ukrainian folk songs]. Zapy`sky` Naukovogo tovary`stva imeni T. Shevchenka, t. CXI. L`viv, s. 25–52. (In Ukrainian).
Grushevs`ky`j, M. 1993. Istoriya ukrayins`koyi literatury`, t. 1 [History of Ukrainian literature, vol. 1]. Ky`yiv, Ly`bid`, 389 s. (In Ukrainian).
https://web.archive.org/web/20121021060857/http://www.acikders.org.tr/pluginfile.php/2501/mod_resource/content/2/14.%20HAFTA.pdf (Date of the application 28.10. 2021). (In Turkish).
Koch, M. 2020, ‘Zaprzysiężona dziewica’ – virdžina/virgjinéshë – jako fenomen spolеczno-kułturowy na Bałkanach. Reprezentacja w literaturze i filmie [‘The sworn virgin’ – as a social and cultural phenomenon in the Balkans. Representation in literature and film]. Kultury dziewictwa [Virginity culture]. Pоd rеdakcją A. Gajewskiej i M. Michalskiego. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza; Wydział Historii UAM, s. 65–85. (Іn Polish).
Köhler, R. 1898. Kleinere Schriften zur Märchenforschung, 1830–1892, Bd I. [Smaller writings on fairy tale research, 1830–1892, vol. I]. Weimar, Verlag von Emil Felber, 634 s. (In German).
Köhler, R. 1902. Kleinere Schriften, Bd. III [Smaller writings, vol. I]. Berlin, Verlag von Emil Felber, 696 s. (In German).
Kovalevskiy, M. 1911. Rodovoy byt v nastoyashchem, nedavnem i otdalennom proshlom [Family life in the present, recent and distant past]. Sankt-Peterburg, Brokgauz-Yefron, vyp. І, 312, VIII s. (In Russian).
Koviloski, S. 2018. Kniževnoto i istoriskoto za Sirma vojvoda [The literary and historical for Sirma Vojvoda]. Godišen zbornik, god. 9, no. 12, filološki fakultet. Štip, Univerzitet Goce Delchev, s. 33–41. (In Macedonian).
Krzhizhanovskiy, Yu. 1963. Devushka-yunosha (k istorii motiva «peremena pola») [A young girl (to the story of the «sex change» motive)]. Russkiy folklore, vyp. 8. Leningrad, Nauka, p. 56–66. (In Russian).
Lesya Ukrayinka. 1977. Zibrannya tvoriv u 12 tomax, t. 9 [Collection of works in 12 volumes, vol. 9]. Eds. O. I. Day and S. J. Hritza. Ky`yiv, Naukova dumka, 431 s. (In Ukrainian).
Mikula, O. 2011. Do py`tannya pro isnuvannya amazonok na tery`toriyi Ukrayiny` (na osnovi rozvidky` Oleny` Pchilky` «Ukray`nsky`e kolyadky`») [On the question of the existence of Amazons in Ukraine (based on the intelligence of Elena Pchilka «Ukrainian carols»)]. Naukovi zapy`sky` Nacional`nogo universy`tetu Ostroz`ka akademiya, vy`p. 7, s. 431–437. (In Ukrainian).
Putilov, B. N. 2006. Teoreticheskie problemy sovremennoy folkloristiki [Theoretical problems of modern folklore]. Sankt-Peterburg, State University of Technology and Design, 315 s. (In Russian).
Rangochev, K. 2008. Bolgarskiy yunatskiy epos: sovremennoe sostoyanie [Bulgarian youth epic: current state]. Zhivaya starina, no 1, s. 27–29. (In Russian).
Santaş, S. Türk Mitolojisinde Öneomi Sayilar [Significant Numbers in Turkish Mythology], 15 s. URL:
Šarčević, P. Virdžina – žena koje nema [Virginia – a woman who does not exist] (Montenegrina – digitalna biblioteka crnogorske kulture i nasljedja) http://www.montenegrina.net/pages/pages1/antropologija/virdzina_zena_koje_nema_p_sarcevic.htm) (Date of the application 29. 10. 2021). (Іn Montenegrin).
Sazonovich, I. P. 1886. Pesni o devushke-voine i byliny o Stave Godinoviche [Songs about a warrior girl and epics about Stavri Godinovich]. Varshava: In the printing house of M. Zemkevich, VIII, 173 s. (In Russian).
Sheptunov, I. M. 1982. Khaydutskoe dvizhenie v folklore yuzhnykh slavyan i bolgarskoy literature [Hajdutsk movement in the folklore of the South Slavs and Bulgarian literature]. Moskоv, Nauka, 269 s. (In Russian).
Shevich, Yo. 1861. Balgarski narodni pesni, sobrati od bratya Miladinovtsi i izdani od Konstantina [Bulgarian folk songs, collected by the Miladinov brothers and published by Constantine]. Zagreb, In the printing house of A. Jakich, 538 s. (In Bulgarian).
Starchenko, N. 2001. Shlyubna strategiya vdiv i kil`ka problem navkolo [Widows' marriage strategy and a few issues around]. Ky`yivs`ka starovy`na, no 4 (340), s. 20–42.
Tolstova, L. S. 1984. Istoricheskie predaniya Yuzhnogo Priaralya: k istorii rannikh etnokulturnykh svіyazey narodov Aralo-Kaspiyskogo regiona [Historical legends of the Southern Aral Sea region: to the history of the early ethnocultural ties of the peoples of the Aral-Caspian region]. Moskow, Nauka, 248 s. (In Russian).
Vivod, M. Virdžina/Tobelija (Montenegro, Bosnia and Herzegovina, North Macedonia, Serbia, Kosovo). URL: https://www.in-formality.com/wiki/index.php?title=Vird%C5%BEina_/_Tobelija_(Montenegro,_Bosnia_and_Herzegovina,_North_Macedonia,_Serbia,_Kosovo) (Date of the application 10. 05. 2021).
Warner, M. Six Myths of our Time: Little Angels, Little Monsters, Beautiful Beasts, and more. New York, Vintage Books, 1994, 164 p.
Wilde, L. W. 1999. On The Trail of the Woman Warriors: The Amazonsin Myth and History. New York, Macmillan Publishers, 213 p.
Zhirmunskiy, V. M. 1958. Epicheskoe tvorchestvo slavyanskikh narodov i problemy sravnitelnogo izucheniya eposa [Epic creativity of the Slavic peoples and the problems of the comparative study of the epic]. Moscow, Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR, 149 s. (In Russian).