ДО СПЕЦИФІКИ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЕТНІЧНОСТІ (НА МАТЕРІАЛАХ РУСІ-УКРАЇНИ)
Анотація
Хоча етнічність властива людству від початку його історії, проте її прояви та форми в різні історичні епохи були різними. Виходячи з засад неоеволюціонізму, а також досліджень етноцентризму та поділу на «своїх» і «чужих», аналізуємо етнічну ситуацію у Давній Русі. Для неї була характерна етнічна дрібність локальних, чи так званих «земельних» спільнот, що відповідала поділу на «землі», які вважають тотожними сучасному поняттю «країн». Так, Руську землю (Київське і Переяславське князівства) населяла «русь», Волинську – «волинці», Галицьку – «галичани», Чернігівську – «чернігівці», Турівську – «турівці»; в північних «землях» мешкали «полочани», «смольняни», «новгородці», «суздальці» та ін. Вони володіли власними ідентичностями і вели запеклі війни між собою. В інших країнах Європи, що в той час формувалися, ситуація була аналогічною: у Франції мешкали гасконці, нормандці, лангедокці, бургундці та ін., в Германії – саксонці, гессенці, вюртенбержці, шваби, тюринги й ін., в Італії тосканці, романці, ломбардці, венеційці та ін. В основі такої ситуації, у відповідності з інформаційною концепцією етно-національних спільнот, лежав стан розвитку інформаційних комунікацій. У домодерну епоху, коли етнічно значима інформація передавалася в синхронії і діахронії переважно усно (писемність лише доповнювала цей вид інформаційної трансмісії), це зумовлювало нерозвиненість проявів і форм етнічності та невеликі розміри етнічних спільнот. Домінувала так звана етнічність «тутешніх», протиставлених «чужоволостцям». А вирішальним чинником формування локальних етносів був державний. Тому в добу політичної («феодальної») роздробленості, етнічні спільноти утворювалися в рамках дрібних державних організмів – герцогств, графств, князівств, влада яких вибудовувала в їхніх рамках мережі інформаційних комунікацій. Сукупності «тутешніх» слід відносити до спільнот, члени яких мають вкрай нерозвинену самосвідомість, лише дуже неясно розуміючи, що вони становлять окрему групу. Місцеві ідентичності села, округи, повіту мали куди більшу вагу, ніж самосвідомість всієї спільноти. Окрім локальних (у Київській Русі – «земельних») етнонімів, найчіткішою ознакою того, що це самостійні етноси, була ворожнеча та постійні війни між ними: галичан із киянами-руссю, ростово-суздальців з новгородцями, смольнян із новгородцями тощо. Ці війни нерідко виливалися в тривалі усобиці, невід’ємною складовою яких, як і повсюдно в Середньовіччі, виступало здобичництво, адже регулярно грабувати, захоплювати в полон, а в разі спротиву, і вбивати «не своїх» у рамках етноцентричних стереотипів, на яких базувалася домодерна етнічна самосвідомість, вважалося повністю допустимим. Така ситуація особливо довго зберігалася в районі верхньої Оки (Верховські князівства), де проживали дрібні спільноти мценян, любучан, воротинців, новосільців та ін. Зникнення локальних («земельних») спільнот пов’язане з ліквідацією політичної роздробленості, починаючи з часу розвинутого та пізнього Середньовіччя.
Завантаження
Посилання
Ададуров, В. 2002. Історія Франції. Королівська держава та створення нації (від початків до кінця ХVІІІ століття). Львів, Вид-во Укр. Католицького ун-ту. 412 с.
Arutyunov, S. A. 1989. Narody i kultury: razvitiye i vzaimodeystviye [Peoples and cultures: development and interaction]. Moscow, Nauka, 1989, 247 p. (In Russian).
Арутюнов, С. А. 1989. Народы и культуры: развитие и взаимодействие. Москва, Наука, 1989. 247 с.
Balushok, V. 2008. Ukrayinska etnichna spilnota: etnogenez, istoriya, etnonimiya [Ukrainian ethnic community: ethnogenesis, history, ethnonymy]. Bila Cerkva, Publisher O. Pshonkivsky, 304 s. (In Ukrainian).
Балушок В. 2008. Українська етнічна спільнота: етногенез, історія, етнонімія. Біла Церква, Видавець О. Пшонківський, 304 c.
Balushok, V. 2018. Z istoriyi ukrayinskoyi etnonimiyi (vid «rusyniv» do «ukrayintsiv») [From the history of Ukrainian ethnonyms (from «Rusyns» to «Ukrainians»)]. Ukrayinskyy istorychnyy zhurnal [Ukrainian historical journal], no 2, p. 163–178. (In Ukrainian).
Балушок, В. 2018. З історії української етнонімії (від «русинів» до «українців»). Український історичний журнал, № 2, с. 163–178.
Barnard, А., Spencer, J. (ed.) The Routledge Encyclopedia of Social and Cultural Anthropology. London; New York, Routledge, 2002, p. 291–293. (In English).
Bruk, S. I., Cheboksarov, N. Ya. 1976. Metaetnicheskiye obshchnosti [Meta-ethnic communities]. Rasy i narody [Races and Nations], vol. 5, p. 28–39. (In Russian).
Брук, С. И. , Чебоксаров, Н. Я. 1976. Метаэтнические общности. Расы и народы, вып. 5, с. 28–39.
Chakvin, I. V., Tereshkovich, P. V. 1990. Iz istorii stanovleniya nationalnogo samosoznaniya Belorusov (XIV – nachalo XX v.) [From the history of the formation of national self-awareness of Belarusians (14th – early 20th centuries)]. Sovetskaya etnografiya [Soviet ethnography], 1990, no. 6, p. 42–55. (In Russian).
Чаквин, И. В., Терешкович, П. В. 1990. Из истории становления национального самосознания белорусов (XIV – начало ХХ в.). Советская этнография, № 6, с. 42–55.
Contamine, F. 2001. Voyna v Sredniye veka [War in the Middle Ages], trans. from fr. Yu. P. Malinina and others. St. Petersburg, Yuventa, 416 p. (In Russian).
Контамин, Ф. 2001. Война в Средние века, пер. c фр. Ю. П. Малинина и др. Санкт-Петербург, Ювента, 416 c.
Drummond, L. The Cultural Continuum: A Theory of Intersystems. Man, 1980, vol. 15, no. 2 (Jun.), p. 352–374. (In English).
Engelking, A. 2012. Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku [Kolkhozniks. Anthropological study of the identity of a Belarusian village at the turn of the 20th and 21st centuries]. Toruń: Scientific Publishing House of the Nicolaus Copernicus University, 884 p. (Іn Polish).
Fishman, J., Garcia, O. (eds.). 2011. Handbook of Language and Ethnic Identity: The Success-Failure Continuum in Language and Ethnic Identity Efforts, vol. 2, 2nd Revised ed. Oxford University Press, 512 р. (In English).
Froyanov, I. Ya. 1980. Kiyevskaya Rus. Ocherki sotsialno-politicheskoy istoriі [Kievan Rus. Essays on socio-political history]. Leningrad, Leningrad University Publishing House, 320 p. (In Russian).
Фроянов, И. Я. 1980. Киевская Русь. Очерки социально-политической истории. Ленинград, Изд-во Ленинградского ун-та, 320 с.
Gorskiy, A. 2002. O drevnerusskikh «zemlyakh» [About ancient Russian «Lands»] Ruthenica, issue. I, р. 55–63. (In Russian).
Горский, А. 2002. О древнерусских «землях». Ruthenica, вип. І, с. 55–63.
Grigorovich, I. 1846. (Chief ed.) Akty, otnosyashchiyesya k istorii Zapadnoy Rossii [Acts relating to the history of Western Russia]. St. Petersburg, Printing House of the II Department, vol. 1, 440 p. (In Russian).
Григорович, И. (Гл. ред.) Акты, относящиеся к истории Западной России. Санкт-Петербург, Тип. II Отделения,1846), т. 1, 440 с.
Holovko, O. B. 2006. Korona Danyla Halytskoho: Volyn i Halychyna v derzhavno-politychnomu rozvytku Tsentralno-Skhidnoyi Yevropy rannoho ta klasychnoho serednovichchya [The Crown of Danylo Halytskyi: Volyn and Halychyna in the State-Political Development of Central-Eastern Europe in the Early and Classical Middle Ages]. Kyiv, Stylos, 575 p. (In Ukrainian).
Головко, О. Б. 2006. Корона Данила Галицького: Волинь і Галичина в державно-політичному розвитку Центрально-Східної Європи раннього та класичного середньовіччя. Київ, Стилос, 575 с.
Isaevich, I. 2007. Knyazha doba i seredni viky: naskilky spivpadayut tsi vyznachennya [The Princely Age and the Middle Ages: how do these Definitions concur]. Knyazha doba: istoriya i kultura [The Princely Age: History and Culture], resp. ed. I. Isaevich. Lviv, Institute of Ukrainian Studies named after I. Krypyakevych, vol. 1, p. 3–12. (In Ukrainian).
Ісаєвич, Я. 2007. Княжа доба і середні віки: наскільки співпадають ці визначення. Княжа доба: історія і культура, відп. ред. Я. Ісаєвич, Львів, Ін-тут українознавства ім. І. Крип’якевича, вип. 1, c. 3–12.
Karpov, G. F. (ed.) 1882. Sbornik Imperatorskogo Russkogo Istoricheskogo Obshchestva [Collection of the Imperial Russian Historical Society]. St. Petersburg: Printing house of F. Eleonsky, vol. 35, part 1, 870 p., 116 p. (In Russian).
Карпов, Г. Ф. (ред.) 1882. Сборник Императорского Русского Исторического Общества. Санкт-Петербург: Типография Ф. Елеонского 1882, т. 35, ч. 1, 870 с., 116 стб.
Karskiy, Ye. F. (ed.) 1927. Polnoe sobranie russkikh letopisey: vol. 1. Lavrentevskaya letopis, vyp. 2 [The Complete collection of Russian Chronicles, vol. 1. Laurentian Chronicle, Issue 2]. Leningrad, Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR, 488 p. (In Russian).
Карский, Е. Ф. (ред.) 1927. Полное собрание русских летописей: т. 1. Лаврентьевская летопись, вып. 1. Ленинград, Изд-во АН СССР, 286 с.
Kolesnitsky, N. F. 1978. Donatsionalnyye etnicheskiye obshchnosti (po materialam srednevekovoy Germanii). [Pre-national ethnic communities (based on materials from medieval Germany)]. Rasy i narody [Races and Nations], Moskva, Nauka, vol. 8, p. 21–46. (In Russian).
Колесницкий, Н. Ф. 1978. Донациональные этнические общности (по материалам средневековой Германии). Расы и народы, Москва, Наука, вып. 8, с. 21–46.
Kostomarov, N. I. 1861а. Mysli o federativnom nachale v drevney Rusi [Thoughts on the federal beginning in ancient Rus]. Osnova: Yuzhno-russkiy literaturno-uchenyy vestnik [Osnova: South Russian Literary and Scientific Bulletin], no. 1, p. 121–158. (In Russian).
Костомаров, Н. И. 1861. Мысли о федеративном начале в древней Руси. Основа: Южно-русский литературно-ученый вестник, № 1, с. 121–158.
Kostomarov, N. I. 1861б. Dve russkiye narodnosti [Two Russian nationalities]. Osnova: Yuzhno-russkiy literaturno-uchenyy vestnik [Osnova: South Russian Literary and Scientific Bulletin], no. 3, p. 33–80. (In Russian).
Костомаров, Н. И. 1861. Две русские народности. Основа: Южно-русский литературно-ученый вестник, № 3, с. 33–80.
Lappo, I. I. (ed.) 1910. Russkaya istoricheskaya biblioteka [Russian Historical Library], vol. 27: Litovskaya Metrika [Lithuanian Metrics], dep. I, part 1: Book of Records, vol. 1. St. Petersburg: Publication of the Archaeographical Commission, 872, 150 p. (In Russian).
Лаппо, И. И. (ред.) 1910. Русская историческая библиотека, т. 27: Литовская Метрика, отд. І, ч. І: Книга записей, т. І. Санкт-Петербург: Издание Археографической комиссии, 872, 150 р.
Lepyavko, S. 2000. Formuvannya svitohlyadnykh zasad ukrayinskoho kozatstva (ponyattya «kozatskoho khliba» v ostanniy tretyni XVI st.) [Formation of the worldview foundations of Ukrainian Cossacks (the concept of «Cossack bread» in the last third of the 16th Century)]. Ukrayina v Tsentralno-Skhidniy Yevropi (z naydavnishykh chasiv do kintsya XVIII st.) [Ukraine in Central-Eastern Europe (from the earliest times to the end of the 18th century)], vol. 1. Kyiv, Institute of History of Ukraine NAS of Ukraine, 2000, c. 143–158. (In Ukrainian).
Леп’явко, С. 2000. Формування світоглядних засад українського козацтва (поняття «козацького хліба» в останній третині XVI ст.). Україна в Центрально-Східній Європі (з найдавніших часів до кінця XVIII ст.), вип. 1. Київ, Ін-т історії України НАН України, 2000, c. 143–158.
Levshun, L. 2009. Kontsept «litviny» v etnokulturnom samosoznanii belorusov [The concept of «Litvins» in the ethnocultural identity of Belarusians]. Bielorusskaja Dumca. [Belarusian Opinion], no. 11, p. 102–109. (In Russian).
Левшун, Л. 2009. Концепт «литвины» в этнокультурном самосознании белорусов. Беларуская думка, № 11, с. 102–109.
Mavrodin, V. V. 1950. Osnovnyye etapy etnicheskogo razvitiya russkogo naroda [The main stages of the ethnic development of the Russian people]. Voprosy istorii [Questions of history], no. 4, p. 55–70. (In Russian).
Мавродин, В. В. 1950. Основные этапы этнического развития русского народа. Вопросы истории. № 4, с. 55–70.
Nasonov, A. N. (chief ed.) 1950. Novgorodskaya pervaya letopis starshego i mladshego izvodov [Novgorod first chronicle of the older and younger editions]. Moscow, Leningrad, Publishing House of the USSR Academy of Sciences, 659 p. (In Russian).
Насонов, А. Н. (гл. ред.) 1950. Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. Москва, Ленинград, Изд-во АН СССР, 659 с.
Pohl, W. 2015. Political uses of ethnicity in early medieval Europe. Ethnicity as a Political Resource: Conceptualizations across Disciplines, Regions, and Periods. Bielefeld, University of Cologne Forum «Ethnicity as a Political Resource», р. 201–208. (In English).
Rychka, В., Tolochko, O. 2016. «Knyazy Bolokhovskiyi» [«Princes of Bolokhov»]. Ruthenica, vol. XIII, p. 83–107. (In Ukrainian).
Ричка, В., Толочко, O. 2016. «Князи Болоховьсции». Ruthenica, вип. XIII, с. 83–107.
Rybakov, B. A. (ed.) 1989. Polnoye sobraniye russkikh letopisey [Complete Сollection of Russian Сhronicles], vol. 38: Radzivillovskaya letopis' [Radziwill Chronicle]. Moscow, Nauka, 182 p. (In Russian).
Рыбаков, Б. А. (ред.) 1989. Полное собрание русских летописей, т. 38: Радзивилловская летопись. Москва, Наука, 182 с.
Shakhmatov, A. A. (ed.) 1908. Polnoye sobraniye russkikh letopisey [Complete Collection of Russian Chronicles], vol. 2: Ipatyevskaya letopis [Ipatiev Chronicle], St. Petersburg, M. A. Ale Printing House, 1908, 638 p. (In Russian).
Шахматов, А. А. (ред.) 1908. Полное собрание русских летописей, т. 2: Ипатьевская летопись, Санкт-Петербург, Типогр. М. А. Але, 638 с. (In Russian).
Smith, E. D. 1994. Natsionalna identychnist [National identity], from English translation P. Taraschuk. Kyiv, Osnovy, p. 224. (In Ukrainian).
Сміт, Е. Д. 1994. Національна ідентичність, з англ. перекл. П. Таращук. Київ, Основи, с. 224.
Stagl, J. 1986. Kulturantropologie und Eurozentrismus [Cultural anthropology and Eurocentrism]. Wiener völkerkundliche Mitteilungen. [Vienna ethnological Communications], no. 28, p. 33–66. (In German).
Sysyn, F. E. 1995. War der Chmelnyćkyj-Aufsand eine Revolution? Eine Charakteristik der «grossen ukrainischen Revolte» und der Bildung des kosakischen Hetmanstaates [Was the Khmelnyćkyi Uprising a Revolution? A characteristic of the «Great Ukrainian Revolt» and the formation of the Cossack hetman state]. Jahrbücher für Geschichte Osteuropas [Yearbooks for the history of Eastern Europe], vol. 43, p. 1–18. (In German).
Tokarev, S. A. 1949. K postanovke problem etnogeneza [Towards the formulation of problems of ethnogenesis]. Sovetskaya etnografiya [Soviet ethnography], no. 3, p. 12–36. (In Russian).
Токарев, С. А. 1949. К постановке проблем этногенеза. Советская этнография, № 3, с. 12–36.
Tolochko, O. 1992. Obraz «chuzhyntsya» v kartyni svitu domonholskoyi Rusi. [The image of the «foreigner» in the picture of the world of pre-Mongol Rus]. Mediaevalia Ukrainica. Kyiv: Institute of Ukrainian Archeography of the National Academy of Sciences of Ukraine, vol. 4, p. 28–38. (In Ukrainian).
Толочко, О. 1992. Образ «чужинця» в картині світу домонгольської Русі. Mediaevalia Ucrainica. Київ: Ін-т української археографії НАН України, т. 4, с. 28–38.
Tyshchenko, K. 2008. Etnomovna istoriya pradavnoyi Ukrayiny [Ethnolinguistic history of ancient Ukraine]. Kyiv, Aquilon Plus, 480 p. (In Ukrainian).
Тищенко, К. 2008. Етномовна історія прадавньої України. Київ, Аквілон Плюс, 480 с.
Yakovenko, N. 2002. Paralelnyy svit. Doslidzhennya z istoriyi uyavlen ta idey v Ukrayini XVI–XVII st. [Parallel world. Studies on the history of perceptions and ideas in Ukraine of the 16th–17th Centuries]. Kyiv, Krytyka, 415 p. (In Ukrainian).
Яковенко, Н. 2002. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI–XVIІ ст. Київ, Критика, 415 c.
Yakovenko, N. 2006. Narys istoriyi serednovichnoyi ta rannomodernoyi Ukrayiny [An Outline of the History of Medieval and Early Modern Ukraine], third ed., revised and expanded. Kyiv, Krityka, 581 c. (In Ukrainian).
Яковенко, Н. 2006. Нарис історії середньовічної та ранньомодерної України, третє вид., перероблене та розширене. Київ, Критика, 581 c.