Вплив коронавірусної пандемії на розвиток вищої освіти: експертна думка

  • Ольга Кислова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0003-2241-1313
  • Марко Агарков Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна
Ключові слова: система вищої освіти, коронавірусна пандемія, онлайн-навчання, доповнене навчання, постковідне майбутнє

Анотація

У статті досліджено думку міжнародних експертів щодо впливу пандемії COVID-19 на трансформацію сфери вищої освіти. На основі даних, представлених у публікаціях міжнародного новинного ресурсу University World News з 1 березня по 15 жовтня 2020 року в розділі «coronavirus crises», проаналізовано досвід пристосування різних університетів до кризового стану, спричиненого пандемією COVID-19. Проведений аналіз дає підстави стверджувати, що, по-перше, пандемія викрила внутрішні проблеми університетів та водночас посилила їх негативні наслідки: відсутність чіткого антикризового бачення, недостатню розробленість інфраструктур дистанційного та онлайнового навчання, інформаційну нерівність, фінансову залежність як від іноземних студентів, так й від держави. Водночас пандемія продемонструвала необхідність відходу від концепції прямого навчання, що не пристосована для кризових ситуацій на кшталт пандемії COVID-19. По-друге, незважаючи на варіативність думок експертів стосовно перспектив розвитку вищої освіти в глобальному контексті, негативних оцінок значно менше, ніж можна було очікувати: 33 % експертів позитивно оцінюють ініційовані пандемією зміни у сфері вищої освіти, пропонують розглядати пандемічну кризу як каталізатор, що прискорює вирішення існуючих проблем, зокрема необхідність формування нового бачення стратегічного розвитку освітньої галузі з урахуванням майбутнього превалювання дистанційних та онлайнових форм навчання. Тема фінансування виявилася найболючішою. По-третє, найболючішою темою сьогодення виявилася тема фінансування. Більшість експертів негативно оцінюють перспективи, пов'язані зі значним зменшенням державного фінансування, без якого університетам важко вижити не тільки в кризових умовах пандемії, а й у постковідному майбутньому. Недостатнє фінансування призвело до практики скорочення викладачів, що згодом негативно вплине на всю систему вищої освіти, оскільки саме викладачі мають наповнити змістом курси, побудовані у форматі доповненого навчання, розробити відповідний педагогічний дизайн та супроводжувати студентів у навчальному процесі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Ольга Кислова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна

кандидат соціологічних наук, доцент кафедри методів соціологічних досліджень соціологічного факультету

Марко Агарков, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи 4, Харків, 61022, Україна

магістрант соціологічного факультету

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2021-12-29
Як цитувати
Кислова, О., & Агарков, М. (2021). Вплив коронавірусної пандемії на розвиток вищої освіти: експертна думка. Український соціологічний журнал, (26), 63-74. https://doi.org/10.26565/2077-5105-2021-26-06
Номер
Розділ
Статті