Вплив коронавірусної пандемії на розвиток вищої освіти: експертна думка
Анотація
У статті досліджено думку міжнародних експертів щодо впливу пандемії COVID-19 на трансформацію сфери вищої освіти. На основі даних, представлених у публікаціях міжнародного новинного ресурсу University World News з 1 березня по 15 жовтня 2020 року в розділі «coronavirus crises», проаналізовано досвід пристосування різних університетів до кризового стану, спричиненого пандемією COVID-19. Проведений аналіз дає підстави стверджувати, що, по-перше, пандемія викрила внутрішні проблеми університетів та водночас посилила їх негативні наслідки: відсутність чіткого антикризового бачення, недостатню розробленість інфраструктур дистанційного та онлайнового навчання, інформаційну нерівність, фінансову залежність як від іноземних студентів, так й від держави. Водночас пандемія продемонструвала необхідність відходу від концепції прямого навчання, що не пристосована для кризових ситуацій на кшталт пандемії COVID-19. По-друге, незважаючи на варіативність думок експертів стосовно перспектив розвитку вищої освіти в глобальному контексті, негативних оцінок значно менше, ніж можна було очікувати: 33 % експертів позитивно оцінюють ініційовані пандемією зміни у сфері вищої освіти, пропонують розглядати пандемічну кризу як каталізатор, що прискорює вирішення існуючих проблем, зокрема необхідність формування нового бачення стратегічного розвитку освітньої галузі з урахуванням майбутнього превалювання дистанційних та онлайнових форм навчання. Тема фінансування виявилася найболючішою. По-третє, найболючішою темою сьогодення виявилася тема фінансування. Більшість експертів негативно оцінюють перспективи, пов'язані зі значним зменшенням державного фінансування, без якого університетам важко вижити не тільки в кризових умовах пандемії, а й у постковідному майбутньому. Недостатнє фінансування призвело до практики скорочення викладачів, що згодом негативно вплине на всю систему вищої освіти, оскільки саме викладачі мають наповнити змістом курси, побудовані у форматі доповненого навчання, розробити відповідний педагогічний дизайн та супроводжувати студентів у навчальному процесі.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Бакиров В. С. Трансформация университета, функций и статуса университетского преподавателя. Новий Колегiум. 2016. № 2. С. 5-16. URL: http://dspace.nua.kharkov.ua/jspui/bitstream/123456789/1136/1/%d0%91%d0%b0%d0%ba%d0%b8%d1%80%d0%be%d0%b2.pdf.
Де Мунк М., Паскаль Ґ. Близькість. Мистецтво та освіта після COVID-19. Харків: IST Publishing, 2020. 48 с.
Джеджера О., Юрчук О. Особливості переживання суб'єктивного емоційного стану здобувачами вищої освіти під час дистанційного навчання в умовах пандемії COVID-19. Психологія: реальність і перспективи: зб. наук. пр. Рівне, 2020. Вип. 15. С. 41-49. URL: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/4681/.
Заслужена А., Зайцева І. Специфіка дистанційного навчання за умов пандемії коронавірусу. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. С. 265-271. URL: http://aphn-journal.in.ua/archive/34_2020/part_2/34-2_2020.pdf#page=265.
Кислова О. Н. Опыт преподавания с использованием возможностей Google Класса. Инновационные технологии в современном образовании. Сборник трудов по материалам III Международной научно-практической Интернет-конференции 18 декабря 2015 г. М.: Издательство «Научный консультант». 2016. С. 279-284. URL: http://ekhnuir.univer.kharkov.ua/handle/123456789/11811.
Кислова О. Н., Николаевская А. М. Концепция дополненной реальности: от технологии к социологии. Вісник Харківського національного університету імені ВН Каразіна. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. 2016. №. 37. С. 49-54. URL: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/7997/7478.
Сокурянська Л. Г. Реформування вітчизняної вищої школи в оцінках учасників освітнього процесу. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2016. № 36. С. 108-113. URL: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/6545.
Сокурянська Л. Смарт-освіта: широка доступність знань чи шлях до незнання? Новий Колегiум, 2019. № 2. С. 48-51. URL: https://nure.ua/wp-content/uploads/2019/Scinetific_editions/2-1.pdf#page=48.
Хижняк Л. М., Хижняк К. В. Ігнорування новітніх інформаційно-комунікативних технологій навчання у вищій школі як соціально небезпечна практика. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2017. №. 74. С. 155-161.
Brush K. Augmented learning. SearchHRSoftware. 2019. URL: https://searchhrsoftware.techtarget.com/definition/augmented-learning.
Benhayoun J. E. The new global university in the post-COVID-19 world. University World News. 04 July 2020. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200704092348232.
Byrom N., Metcalfe J. Impact of COVID 19 on Doctoral and Early Career Researchers. 2020. URL: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12361493.v1.
Calling all coronavirus researchers: keep sharing, stay open. Nature. 2020. Vol. 578. URL: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00307-x.
Chao R. J. Towards a flexible and adaptable HE after COVID-19. University World News. 30 May 2020. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200529084508577.
Hollweck T., Doucet A. Pracademics in the pandemic: pedagogies and professionalism. Journal of Professional Capital and Community. 2020. № 5 (3/4). P. 295-305. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPCC-06-2020-0038/full/html.
Marinoni G., Van’t Land H., Jensen T. The Impact of COVID-19 on Higher Education around the World. IAU Global Survey Report. 2020. URL: https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf.
Marklein M. В. International enrolment drop to cost universities US$4.5bn. University World News. 30 May 2020. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200530072612612
Prokopenko I., Berezhna S. Higher education institutions in Ukraine during the coronavirus, or COVID-19, outbreak: new challenges vs new opportunities. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2020. № 12 (1). Р. 130-135. URL: https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/256.
Responding to the COVID-19 Crisis: A Survey of College and University Presidents. Inside HE Ed. 2020. URL: https://www.insidehighered.com/booklet/responding-covid-19-crisis-survey-college-and-university-presidents.
Sokurianska, L., Bataeva, Е., Bakirov, V. Ukrainian veterans in higher education: military identity and educational practices. Ideology and Education in Post-Soviet Countries. 2019. № 2 (13). Р. 167-184. URL: https://www.ideopol.org/wp-content/uploads/2019/12/Full-Version-213-2019-1-1.pdf#page=167
University World News. 2020. URL: https://www.universityworldnews.com.
Wynnyckyj M. Crisis has shown virtual quality assurance can work well. University World News. 06 July 2020. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200706101702976.
Bakirov V. S. (2016) ‘Transformation of the university, functions and status of a university lecturer’, New Collegium, 2, рр. 5-16. Available at: http://dspace.nua.kharkov.ua/jspui/bitstream/123456789/1136/1/%d0%91%d0%b0%d0%ba%d0%b8%d1%80%d0%be%d0%b2.pdf [in Russian]
De Munch, M., & Pascal, G. (2020) Intimacy. Art and Education after COVID-19. Kharkiv: IST Publishing [in Ukrainian]
Dzhezhera, O. & Yurchuk, O. (2020) ‘Peculiarities of experiencing the subjective emotional state by higher education students during distance learning in the conditions of the COVID-19 pandemic’. Psychology: Reality and Prospects: a Collection of scientific papers. Rivne, 15, pp. 41-49. Available at: http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/4681/ [in Ukrainian]
Zasluzhena, A. & Zaytseva I. (2020) ‘Specifics of distance learning in a coronavirus pandemic’. Current Issues of the Humanities, pp. 265-271. Available at: http://aphn-journal.in.ua/archive/34_2020/part_2/34-2_2020.pdf#page=265 [in Ukrainian]
Kyslova, O. N. (2016) ‘Experience of teaching using the capabilities of Google Class’. Innovative Technologies in Modern Education. Proceedings of the III International Scientific and Practical Internet Conference December
Moscow: Publishing House “Scientific Consultant”, pp. 279-284. Available at: http://ekhnuir.univer.kharkov.ua/handle/123456789/11811 [in Russian]
Kyslova, O. N. & Nykolaevskaya A. M. (2016). ‘The concept of augmented reality: from technology to sociology’. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods”, 37, pp. 49-54. Available at: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/7997/7478 [in Russian].
Sokuryanska, L. G. (2016) ‘Reforming the domestic higher school in the assessments of participants in the educational process’. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods”, 36, pp. 108-113. Available at: https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/6545 [in Ukrainian]
Sokuryanska, L. G. (2019) ‘Smart education: wide availability of knowledge or the path to ignorance?’. New Collegium, 2, pp. 48-51. Available at: https://nure.ua/wp-content/uploads/2019/Scinetific_editions/2-1.pdf#page=48 [in Ukrainian].
Khyzhnyak, L. M. & Khyzhnyak, K. V. (2017) ‘Ignoring the latest information and communication technologies in higher education as a socially dangerous practice’, Social Technologies: Current Issues of Theory and Practice, 74, pp. 155-161 [in Ukrainian]
Brush, K. (2019) ‘Augmented learning’, SearchHRSoftware. [online]. Available at: https://searchhrsoftware.techtarget.com/definition/augmented-learning
Benhayoun, J. E. (2020). ‘The new global university in the post-COVID-19 world’, University World News. 04 July 2020. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200704092348232
Byrom, N. & Metcalfe, J. (2020) Impact of COVID 19 on Doctoral and Early Career Researchers. Available at: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12361493.v1
Calling all coronavirus researchers: keep sharing, stay open, (2020), Nature, 578 [online]. Available at: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00307-x
Chao, R. J. (2020). ‘Towards a flexible and adaptable HE after COVID-19’. University World News. 30 May 2020. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200529084508577
Hollweck, T. & Doucet, A. (2020) ‘Pracademics in the pandemic: pedagogies and professionalism’. Journal of Professional Capital and Community,5 (3/4), pp. 295-305. Available at: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JPCC-06-2020-0038/full/html
Marinoni, G., Van’t, Land H. & Jensen, T. (2020) ’The Impact of COVID-19 on Higher Education around the World’, IAU Global Survey Report. Available at: https://www.iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf
Marklein, M. В. (2020) ‘International enrolment drop to cost universities US$4.5bn’. University World News, 30 May 2020. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200530072612612
Prokopenko, I. & Berezhna, S. (2020) ‘Higher education institutions in Ukraine during the coronavirus, or COVID-19, outbreak: new challenges vs new opportunities’, Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12 (1), pp. 130-135. Available at: https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/256
Responding to the COVID-19 Crisis: A Survey of College and University Presidents (2020), Inside HE Ed. Available at: https://www.insidehighered.com/booklet/responding-covid-19-crisis-survey-college-and-university-presidents
Sokurianska, L., Bataeva, Е. & Bakirov, V. (2019) ‘Ukrainian veterans in higher education: military identity and educational practices’, Ideology and Education in Post-Soviet Countries, 2 (13), pp. 167-184. Available at: https://www.ideopol.org/wp-content/uploads/2019/12/Full-Version-213-2019-1-1.pdf#page=167
University World News. 2020 [online]. Available at: https://www.universityworldnews.com
Wynnyckyj, M. (2020) ‘Crisis has shown virtual quality assurance can work well’, University World News, 06 July 2020. Available at: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200706101702976