Поява і поширення штундизму в Харківської губернії (кінець ХІХ ст.).
Анотація
Мета. Стаття має за мету розглянути особливості діяльності протестантських сект (в першу чергу штундистів) на території Харківської губернії наприкінці ХІХ ст. Хронологічні межі даного дослідження охоплюють проміжок часу від 1880 до 1900 років. Це час становлення та поширення даних релігійних груп на Слобідській Україні. Окрема увага приділяється аналізу причин успіху штундистської агітації, персональній характеристиці найбільш відомих проповідників та умовам їх праці.
Методологія дослідження. Методологічну основу статті складають принципи історизму та об’єктивності, реалізовані із застосуванням низки методів: загальнологічних (аналізу та синтезу), а також класифікаційного, компаративного та метода періодизації.
Наукова новизна. Предметом спеціального наукового дослідження стала організаційна та пропагандистська робота релігійних дисидентів в умовах зародження капіталістичних відносин на селі й жорсткого тиску з боку держави та офіційної церкви.
Висновки. Секти штундистів і баптистів (так званих «раціоналістів»), що з’явилися на Харківщині у 1880-ті рр., помітно змінили сутуацію у місцевому дисидентському русі. Ці секти відносно швидко спромоглися здобути широку соціальну підтримку: до початку ХХ ст. раціоналісти значно збільшили чисельність своїх прихильників, що майже дорівнювала кількості адептів старообрядницьких та хлистівських громад у губернії.
Після імператорського маніфесту про скасування кріпацтва минуло вже більше ніж 20 років, й встигло вирости покоління, яке не пам’ятало старі часи. Нові, вільні за народженням, люди шукали душевного порятунку вже в нових релігійних вченнях. За умов вільного пересування та підприємництва селяни часто займали активну позицію проповідника-євангеліста замість тяжіння до самоізоляції, притаманного містикам. Відігравала свою роль поява великих сектантських капіталів, як корпоративних, так і особистих, матеріальна й ідеологічна допомога іноземців.
Особливе значення мав розвиток підприємств, як сільськогосподарських, так і промислових, робітники яких, відірвані від своїх селянських громад, шукали їм заміну в релігійних «братствах».
Поширення серед українців практики заробітків у німецьких колоніях призводило до того, що в умовах віддаленості від православних церков, не дотримуючись обов’язкових ритуалів, наймити часто звертали увагу на «зручну» віру господарів. Тим більше, що німці таку цікавість усіляко заохочували.
Збільшення залізничної мережі надавало змогу сектантам швидше пересуватися та тісніше спілкуватися з "братами" в різних куточках країни, а також потягло за собою приїзд до Харківської губернії багатьох професійних сектантських місіонерів.
Завантаження
Посилання
Алёхин А. Евангельское движение в г. Харькове. Баптист Украины. 1927. № 11. С. 30-38.
Амвросий Преосвященный Харьковский и Ахтырский. Проповедь. Вера и разум. 1889. Т. 1. Ч. 1. С. 363-367.
Багалей Д.И., Миллер Д.П. История г. Харькова за 250 лет его существования (с 1655-1905 гг.). Харьков; Типография и литография М. Зильберберг и сыновья, 1905. Т. 2. 973 с.
Гомон М.Л. Л. Толстой и харьковчане. Харьков: Основа, 1993. 188 с.
Давыденко В. Записка о заседаниях Харьковского Миссионерского Совета 18-20 августа п.г. с участием священников из зараженных сектантством селений. Вера и разум. 1900. Т. 3. № 1. С. 1-9; № 2. С. 26-34; № 3. С. 56-64; № 4. С. 88-91; № 5. С. 113-120; № 6. С. 139-146; № 7. С. 169-174; № 8. С. 196-201; № 9. С. 223-228; № 14. С. 370-378; № 15. С. 397-404; № 16. С. 429-440; № 17. С. 460-468; № 18. С. 488-495; № 19. С. 516-529; № 20. С. 544-551; № 21. С. 577-583; № 22. С. 619-624; № 23. С. 657-663.
Жабко-Потапович Л. Христове світло в Україні: Історія українського євангельсько-баптистського руху. Вінніпег: Вид-во Укр. Євангельсько-баптистського братства, 1952. 173 с.
Журнал заседаний Миссионерского Совета по сектантским делам Харьковской епархии, бывших 2-5 сентября 1896 г. Вера и разум. 1896. Т. 3. № 22. С. 561-629.
Иванов Е.Н. В тюрьме и ссылке. Материалы к истории и изучению русского сектантства и старообрядничества. СПб., 1908. Вып. 1. С. 41-51.
Иванов Е.Н. Письмо к В.Д. Бонч-Бруевичу. Материалы к истории и изучению русского сектантства и старообрядничества. СПб., 1908. Вып. 1. С. 31-32.
Из с. Петровки (Харьковской губернии). Баптист. 1909. № 12. С. 23.
Клибанов А.И. История религиозного сектантства в России (60-е гг. XIX в. – 1917 г.). М.: Наука, 1965. 348 с.
Краткое жизнеописание баптиста Егора Николаевича Иванова. Материалы к истории и изучению русского сектантства и старообрядничества. СПб., 1908. Вып. 1. С. 32-40.
Критика религиозного сектантства: Опыт изучения религиозного сектантства в 20-х – начале 30-х гг. / Под ред. Т.С. Лялиной. М.: Мысль, 1974. 263 с.
Любащенко В.І. Історія протестантизму в Україні: Курс лекцій. Львів: Просвіта, 1995. 350 с.
Отец Владимир (Швец), Куделко С.М., Павлова О.Г. Архипастыри Харьковской епархии. Харьков: Бизнес-Информ, 1999. 124 с.
Потоцький В.П. До питання про походження пропагандистів сектантських вчень, які діяли на Слобожанщині (1861 – 1917рр.). Харківський педагогічний університет ім. Г.С.Сковороди. Збірник наукових праць. Серія «Історія та географія». Вип. 12. Харків, 2002. С.17 – 25.
Проханов И.С. В котле России. 1869-1933 (Автобиография с изложением основных фактов движения евангельских христиан в России. М.: Протестант, 1993. 255 с.
Скворцов Б. Наблюдения и впечатления миссионера. Миссионерское обозрение. 1901. № 10. С. 412-425.
Статистика Союза русских баптистских общин за 1907 г. Баптист. 1909. № 8. С. 18-19.
Твердохлебов Л. Русский штундизм в связи с сектантством в Харьковской епархии. Вера и разум. 1894. Т. 1. Ч. 1. С. 816-834.
Церковь "Преображения", г. Харьков. 110 лет: Краткий исторический очерк. Харьков: Б.и., 2002. 21 с.
Эткинд А. Хлыст: секты, литература и революция. М.: Новое литературное обозрение, 1998. 688 с.
Державний архів Харківської області.
Російський державний історичний архів.
References
Autobiography of Baptist F. P. Balykhin. Apostle. 1915. № 2. P. 10-13. (In Russian).
Alekhin A. Evangelical movement in Kharkov. Baptist of Ukraine. 1927. № 11. P. 30-38. (In Russian).
Amvrosy Reverend of Kharkov and Akhtyrka. Sermon. Faith and reason. 1889. Vol 1. Part 1. P. 363-367. (In Russian).
Bagalei D. I., Miller D. P. History of Kharkov for 250 years of its existence (from 1655 to 1905). Kharkov; Typography and lithography by M. Silberberg and Sons, 1905. Vol. 2. 973 p. (In Russian).
Gomon M. L. L. Tolstoy and the people of Kharkiv. Kharkiv: Osnova, 1993. 188 p. (In Russian).
Davydenko V. Note on the meetings of the Kharkiv Missionary Council on August 18-20, 2018 with the participation of priests from villages infected with sectarianism. Faith and reason. 1900. Vol. 3. № 1. P. 1-9; № 2. P. 26-34; № 3. P. 56-64; № 4. P. 88-91; № 5. P. 113-120; № 6. P. 139-146; № 7. P. 169-174; № 8. P. 196-201; № 9. P. 223-228; № 14. P. 370-378; № 15. P. 397-404; № 16. P. 429-440; № 17. P. 460-468; № 18. P. 488-495; № 19. P. 516-529; № 20. P. 544-551; № 21. P. 577-583; № 22. P. 619-624; № 23. P. 657-663. (In Russian).
Zhabko-Potapovich L. Christ's Light in Ukraine: The History of the Ukrainian Evangelical Baptist Movement. Winnipeg: Publishing House of the Ukrainian Evangelical Baptist Brotherhood, 1952. 173 с. (in Ukrainian).
Journal of the sessions of the Missionary Council on sectarian affairs of the Kharkov diocese held on September 2-5, 1896. Faith and reason. 1896. Vol. 3. № 22. P. 561-629. (In Russian).
Ivanov E. N. In prison and exile. Materials for the history and study of Russian sectarianism and Old Believers. St. Petersburg, 1908. Issue 1. P. 41-51. (In Russian).
Ivanov E. N. Letter to V. D. Bonch-Bruevich. Materials for the history and study of Russian sectarianism and Old Believers. St. Petersburg, 1908. . Issue 1. P. 31-32. (In Russian).
From the village Petrovka (Kharkov province). Baptist. 1909. № 12. P. 23. (In Russian).
Klybanov A. I. History of religious sectarianism in Russia (1960s - 1917). M.: Science, 1965. 348 p. (In Russian).
Brief biography of the Baptist Egor Nikolayevich Ivanov. Materials for the history and study of Russian sectarianism and Old Believers. St. Petersburg, 1908. Issue 1. P. 32-40. (In Russian).
Criticism of religious sectarianism: The experience of studying religious sectarianism in the 20s and early 30s. / Ed. T. S. Lyalina M.: Thought, 1974. 263 p. (In Russian).
Lyubashchenko V. I. History of Protestantism in Ukraine: Lecture Course. Lviv: Prosvita, 1995. 350 p. (In Ukrainian).
Father Vladimir (Shvets), Kudelko S. M., Pavlova O. G. Archpastors of the Kharkiv Diocese. Kharkiv: Business-Inform, 1999. 124 p. (In Russian).
Pototsky V. P. On the question of the origin of propagandists of sectarian teachings who operated in Slobozhanshchyna (1861–1917). Kharkiv Pedagogical University named after G. S. Skovoroda. Collection of scientific works. Series “History and Geography”. Issue 12. Kharkiv, 2002. P. 17 – 25. (In Ukrainian).
Prokhanov I. S. In the cauldron of Russia. 1869-1933 (Autobiography with an exposition of the main facts of the movement of evangelical Christians in Russia. M.: Protestant, 1993. 255 p. (In Russian).
Skvortsov B. Observations and impressions of the missionary. Missionary review. 1901. № 10. P. 412-425. (In Russian).
Statistics of the Union of Russian Baptist Communities for 1907. Baptist. 1909. № 8. P. 18-19. (In Russian).
Tverdokhlebov L. Russian Stundism in connection with sectarianism in the Kharkiv Diocese. Faith and reason. 1894. Vol. 1. Part. 1. P. 816-834. (In Russian).
Church of the Transfiguration. Kharkiv. 110 years: A brief historical sketch. Kharkiv, 2002. 21 p. (In Russian).
Etkind A. The Khlyst: sects, literature and revolution. M.: New Literary Review, 1998. 688 p. (In Russian).
State Archives of Kharkiv Region.
Russian State Historical Archive.