Одеські парижани: феномен української діаспори.
Анотація
Мета. Метою статті є дослідження культурного та історичного впливу одеських митців і інтелектуалів початку XX століття, які, сформувавшись в багатокультурному середовищі Одеси, емігрували до Парижа. Стаття має на меті розкрити, як їхній творчий внесок сприяв формуванню авангардного мистецтва і збереженню української ідентичності у міжкультурному контексті Парижа.
Методологія. Дослідження базується на міждисциплінарному підході, що охоплює культурологічний, історичний та мистецтвознавчий аналіз. Використано порівняльний метод для вивчення творчості одеських митців в контексті авангардного руху та метод культурної реконструкції для відтворення соціокультурного середовища Одеси і Парижа того часу. Джерельну базу дослідження складають архівні документи, мистецькі твори, а також критичні відгуки сучасників.
Наукова новизна роботи полягає у висвітленні культурного феномену «одеських парижан» як представників української діаспори, яка, зберігаючи свою національну ідентичність, зробила значний внесок у формування міжкультурного діалогу та авангардного мистецтва у Франції. Дослідження акцентує увагу на унікальній ролі Одеси як мультикультурного міста, яке не належить російському культурному простору, а є важливим центром Чорноморського регіону, де зберігався дух толерантності та культурного взаємообміну.
Висновки. У статті підкреслюється важливість одеської школи мистецтва в історії авангардного руху та роль українських митців, які, попри складні умови еміграції, продовжили розвивати свій творчий потенціал у нових культурних середовищах. Дослідження наголошує на тому, що Одеса була і залишається поліетнічним і багатокультурним містом, яке зберегло свою українську ідентичність і не є частиною російського культурного простору. Вивчення цього феномену сприяє кращому розумінню сучасних міжкультурних процесів, ролі української діаспори та важливості дослідження історико-культурного контексту для протидії сучасним пропагандистським наративам.
Завантаження
Посилання
Войскун Л., Рамат-Ган. Одеські парижани: Твори художників-модерністів із колекції Якова Перемена. Автор-составитель и куратор Л. Войскун. Рамат-Ган (Ізраїль); Иерусалим–Москва, 2006, с.215
Войскун Л.. Одесские парижане. Произведения художников-модернистов из коллекции Якова Перемена. [Под ред. Л. Войскун]. Москва: Мосты культуры, 2006. 130 с.
Голубовський Є. М., Кохріт Ф. Д., Щурова Т. В. Чорний квадрат над чорним морем: Матеріали до історії авангардного мистецтва Одеси ХХ ст. [Упоряд.: Є. М. Голубовський, Ф. Д. Кохріт, Т. В. Щурова]. Одеса: Optimum, 2007. 264 с.
Гуляєва. Художня культура. Актуальні проблеми: наук. вісник. Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України. 2015. Вип. 11.
Деменок Є. Соня Делоне возвращается в Одессу [Электронный ресурс]. URL: http://ju.org.ua/ru/publicism/295.html.
Инбер Н. Выставка «Независимых». Одесские новости. 1918. 3 декабря (20 ноября). С. 3.
Ільф А. І. ФАЗИНИ: 1893–1944. Москва, 2008.
Катаев В.П. Святой колодец; Трава забвенья; Алмазный мой венец: повести / В.П. Катаев. Кишинев: Лумина, 1986. 480 с.
Радвиг М. Выставка «независимых». Еврейская мысль. 1919. № 1–2. С. 41.
References
Barkovska O.M. (2012). The Society of Independent Artists in Odessa: Bibliographical Reference. Odesa: VMV. 216 p. (in Ukrainian).
Voiskun L., Ramat-Gan (2006). Odesan Parisians: Works by Modernist Artists from the Collection of Yakov Peremen. Author-compiler and curator L. Voiskun. Ramat-Gan (Israel); Jerusalem–Moscow, 215 p. (in Russian).
Voiskun L. (2006). Odesan Parisians: Works by Modernist Artists from the Collection of Yakov Peremen. Edited by L. Voiskun. Moscow: Bridges of Culture. 130 p. (in Russian).
Holubovskyi Ye.M., Kokhrit F.D., Shchurova T.V. (2007). Black Square Over the Black Sea: Materials on the History of Avant-garde Art of Odesa in the 20th Century. Compiled by Ye.M. Holubovskyi, F.D. Kokhrit, T.V. Shchurova. Odesa: Optimum. 264 p. (in Ukrainian).
Huliaieva (2015). Artistic Culture. Current Issues: Academic Bulletin. Institute of Contemporary Art Problems of the Academy of Arts of Ukraine. Issue 11. (in Ukrainian).
Demenok Ye. Sonia Delaunay Returns to Odessa [Electronic resource]. URL: http://ju.org.ua/ru/publicism/295.html.
Inber N. (1918). Exhibition of "Independents". Odesan News. December 3 (November 20). P. 3. (in Russian).
Ilf A.I. (2008). FAZINI: 1893–1944. Moscow. (in Russian).
Kataev V.P. (1986). The Holy Well; Grass of Oblivion; My Diamond Crown: Stories. Chișinău: Lumina. 480 p. (in Russian).
Radvig M. (1919). Exhibition of "Independents". Jewish Thought. No 1–2. P. 41. (in Russian).