The work of Ukrainian and Polish writers in the context of the literary process of the 19th century (using the example of the work of Olga Kobylianska and Eliza Ożeszko)
Abstract
Research aim. The article attempts to elucidate the peculiarities of artistic modeling of female characters in the works of Olha Kobylianska and Eliza Orzeszkowa in the context of the Ukrainian-Polish literary dialogue of the nineteenth century.
Methodology of the research. The study is based on analytical review, aspectual analysis, elements of psychoanalysis, comparative analysis, mythological analysis, intertextual analysis, and the method of synthesis.
The scientific novelty. For the first time, the works of Ukrainian and Polish writers Olga Kobylianska and Eliza Orzeszkowa are comparatively studied; the peculiarities of linguistic modeling of women's images as a phenomenon of formation of gender-feminist, moral, ethical, socio-psychological, artistic, historical and national values in the context of the Ukrainian-Polish literary dialogue are revealed.
Conclusions. The research is an attempt to characterize intercultural Ukrainian-Polish literary contacts of the nineteenth century not only in the historical and literary context, but also in the psycholinguistic context – through the artistic modeling of female characters in the works of Olga Kobylianska and Eliza Orzeszkowa, which makes it possible to trace the formation of gender-feminist, moral, ethical, socio-psychological, artistic, historical and national values of the two European countries. The article shows that the writers' works demonstrate a different vision of the topic of gender-feminist, moral, ethical, socio-psychological, artistic, historical and national orientation in texts of traditional and feminist nature. Each of the authors has her own style, views on life's problems and their solutions, and relies on her own life experience, using her own artistic means. We see the prospect of the study in the characterization of the onomastic element in the idiom of the writers.
Downloads
References
Башкирова О. М. Гендерні художні моделі сучасної української романістики: дис. на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук: 10.01.06 – теорія літератури, 10.01.01 – українська література / Київський ун.-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2019. 464 с.
Гандзюк О. М. Образ Юстини Ожельської в романі Елізи Ожешко «Над Німаном». Дослідження інновацій та перспективи розвитку науки і техніки у ХХІ столітті: матеріали Міжнар. наук-практ. конф. (м. Рівне, 25-26 лист. 2021 р.). Рівне: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Ч. ІІ. С. 30-32.
Кисельова А. Концепт «Жіночість» у вікторіанській лінгвокультурі. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2007. 218 с.
Кобилянська О. Вибрані твори: В 3 т. Київ: Дніпро. 1952. Т.3. (примітка до оповідання «Ідеї»).
Кривопишина А. Масова та елітарна літератури: критерії розмежування і проблема смаку. Вісник Черкаського університету. Серія: Філологічні науки. Черкаси, 2013. №5. С. 35–41.
Мельничук Я. На вечірньому прузі. Ольга Кобилянська в останній період творчості (від 1914 р.). Чернівці: ВД «Букрек», 2006. 214 с.
Починок Л. І. Ольга Кобилянська: Знайома постать у новому ракурсі: Навчальний посібник. Кам'янець-Подільський: ПП Мошак М. І., 2005. 192 с.
Рижкова Г. П. Українська «жіноча» проза 90-х років XX – початку XXІ ст.: жанрові і наративні моделі та лінгвопоетика: автореф. дис. … канд. філол. наук. 10.01.01. Кіровоград, 2008. 20 с.
Таран Л. Обжити внутрішній простір: до пробл. автобіографізму в сучас. укр. прозі жінок-авторів. 2005. № 187 (черв.). С. 222–228.
Трофименко Т. #окололітературне: усе, що ви хотіли знати про сучасну українську літературу. Харків: Віват, 2019. 288 с.
Улюра Г. Проблема феміністського тексту і письменницького іміджу жінки-авторки в сучасних українській та російській літературах. Сучасність. Київ, 2005. № 7–8.
Чала А. Г., Харченко Є. М. Репрезентація образу жінки в українській і польській літературах. Іntegratіon of Educatіon, Scіence and Busіness іn Modern Envіronment: Summer debates: Proceedіngs of the 5th Іnternatіonal Scіentіfіc and Practіcal Іnternet Conference, August 3-4, 2023. FOP Marenіchenko V.V., dnіpro, Ukraіne, Р. 531-535.
Швець А. І. Жінка з хистом Аріадни. Життєвий світ Наталії Кобринської в генераційному, світоглядному і творчому вимірах: монографія [наук. ред. С. М. Пилипчук]; НАН України [та ін.]. Львів: Коло, 2018. 749.
Kopalіńskі W. Słownіk symbolі. Wіedza Powszechna. Warszawa, 1990, s. 147.
Słownіk łacіny średnіowіecznej w polsce. Tom IV – zeszyt 1 (29). Wrocław – Warszawa – Krakуw – Gdańsk, 1975. 160 s.
K. Grzybczyk, O lіteraturze kobіecej dwudzіestolecіa mіędzywojennego. Rekonesans badawczy, [w:] Czytanіe dwudzіestolecіa, red. nauk. E. Hurnіkowa і A.Wypych-Gawrońska, Częstochowa 2005, s. 239-249.
Orzeszkowa E., Niemnem N., t. 1–3, wyd. 13, wyd. Czytelnik, Warszawa, 1976. 276s.
P. Czaplіńskі, Kobіety і duch tožsamowcі, [w:] Іdem, Efekt bіernoWcі. Lіteratura w czasіe normalnym, Kraków 2004, s. 98.
Św. Tomasz z Akwіnu, Suma teologіczna. Aureus. Kraków, 2001. 71 s.
Агеєва В. Жінка-читач і жінка-автор у постсоцреалістичній літературі: [творчість О. Забужко, Є. Кононенко, Г. Пагутяк, С. Касьянової]. Жіночий простір. Феміністичний дискурс українського модернізму: монографія. Київ: ФАКТ, 2003. С. 277-284.
Башкирова О. М. Гендерні художні моделі сучасної української романістики: дис. на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук: 10.01.06 – теорія літератури, 10.01.01 – українська література / Київський ун.-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2019. 464 с.
Гандзюк О. М. Образ Юстини Ожельської в романі Елізи Ожешко «Над Німаном». Дослідження інновацій та перспективи розвитку науки і техніки у ХХІ столітті: матеріали Міжнар. наук-практ. конф. (м. Рівне, 25-26 лист. 2021 р.). Рівне: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Ч. ІІ. С. 30-32.
Кисельова А. Концепт «Жіночість» у вікторіанській лінгвокультурі. Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2007. 218 с.
Кобилянська О. Вибрані твори: В 3 т. Київ: Дніпро. 1952. Т.3. (примітка до оповідання «Ідеї»).
Кривопишина А. Масова та елітарна літератури: критерії розмежування і проблема смаку. Вісник Черкаського університету. Серія: Філологічні науки. Черкаси, 2013. №5. С. 35–41.
Мельничук Я. На вечірньому прузі. Ольга Кобилянська в останній період творчості (від 1914 р.). Чернівці: ВД «Букрек», 2006. 214 с.
Починок Л. І. Ольга Кобилянська: Знайома постать у новому ракурсі: Навчальний посібник. Кам'янець-Подільський: ПП Мошак М. І., 2005. 192 с.
Рижкова Г. П. Українська «жіноча» проза 90-х років XX – початку XXІ ст.: жанрові і наративні моделі та лінгвопоетика: автореф. дис. … канд. філол. наук. 10.01.01. Кіровоград, 2008. 20 с.
Таран Л. Обжити внутрішній простір: до пробл. автобіографізму в сучас. укр. прозі жінок-авторів. 2005. № 187 (черв.). С. 222–228.
Трофименко Т. #окололітературне: усе, що ви хотіли знати про сучасну українську літературу. Харків: Віват, 2019. 288 с.
Улюра Г. Проблема феміністського тексту і письменницького іміджу жінки-авторки в сучасних українській та російській літературах. Сучасність. Київ, 2005. № 7–8.
Чала А. Г., Харченко Є. М. Репрезентація образу жінки в українській і польській літературах. Іntegratіon of Educatіon, Scіence and Busіness іn Modern Envіronment: Summer debates: Proceedіngs of the 5th Іnternatіonal Scіentіfіc and Practіcal Іnternet Conference, August 3-4, 2023. FOP Marenіchenko V.V., dnіpro, Ukraіne, Р. 531-535.
Швець А. І. Жінка з хистом Аріадни. Життєвий світ Наталії Кобринської в генераційному, світоглядному і творчому вимірах: монографія [наук. ред. С. М. Пилипчук]; НАН України [та ін.]. Львів: Коло, 2018. 749.
Kopalіńskі W. Słownіk symbolі. Wіedza Powszechna. Warszawa, 1990, s. 147.
Słownіk łacіny średnіowіecznej w polsce. Tom IV – zeszyt 1 (29). Wrocław – Warszawa – Krakуw – Gdańsk, 1975. 160 s.
K. Grzybczyk, O lіteraturze kobіecej dwudzіestolecіa mіędzywojennego. Rekonesans badawczy, [w:] Czytanіe dwudzіestolecіa, red. nauk. E. Hurnіkowa і A.Wypych-Gawrońska, Częstochowa 2005, s. 239-249.
Orzeszkowa E., Niemnem N., t. 1–3, wyd. 13, wyd. Czytelnik, Warszawa, 1976. 276s.
P. Czaplіńskі, Kobіety і duch tožsamowcі, [w:] Іdem, Efekt bіernoWcі. Lіteratura w czasіe normalnym, Kraków 2004, s. 98.
Św. Tomasz z Akwіnu, Suma teologіczna. Aureus. Kraków, 2001. 71 s.
References
Aheieva V. (2003). Woman Reader and Woman Author in Post-Socialist Literature: [the works of O. Zabuzhko, Ye. Kononenko, H. Pahutiak, S. Kasianovoi]. Women's space. Feminist discourse of Ukrainian modernism: a monograph. Kyiv: FAKT, 2003. P. 277-284. (in Ukrainian)
Bashkyrova O. M. (2019). Gender artistic models of contemporary Ukrainian novelism: dissertation for the degree of Doctor of Philology: 10.01.06 – theory of Literature, 10.01.01 – Ukrainian Literature / B. Grinchenko Kyiv University. Kyiv. 464 p. (in Ukrainian)
Handziuk O. M. (2021). The image of Justyna Ozhelska in Eliza Ozeshko's novel «Over the Neman». Research of innovations and prospects for the development of science and technology in the XXI century: materials of the International Scientific and Practical Conference (Rivne, November 25-26, 2021). Rivne : Helvetica Publishing House. PART II. P. 30-32.
Kyselova A. (2007). The concept of «Womanhood» in Victorian linguistic culture. Taras Shevchenko National University of Kyiv. Kyiv, 218 p.
Kobylianska O. (1952). Selected works: In 3 voles. Kyiv: Dnipro. Vol.3. (note to the story « Ideas»). (in Ukrainian)
Kryvopyshyna A. (2013). Mass and elite literature: criteria of distinction and the problem of taste. Bulletin of Cherkasy University. Series:Philological sciences. Cherkasy, № 5. P. 35–41. (in Ukrainian)
Melnychuk Ya. (2006). On the Evening Pond. Olha Kobylianska in the last period of her work (from 1914). Chernivtsi: Bukrek Publishing House, 2006. 214 p. (in Ukrainian)
Pochynok L. I. (2005). Olha Kobylianska: A familiar figure in a new perspective: Study guide. Kamianets-Podilskyi: Private enterprise Moshak M. I. 192 p. (in Ukrainian)
Ryzhkova H. P. (2008). Ukrainian “female” prose of the 90s of the XX - early XXI century: genre and narrative models and linguistic poetics: PhD in Philology. 10.01.01. Kirovohrad, 2008. 20 p. (in Ukrainian)
Taran L. (2005) To inhabit the inner space: to the problem of autobiography in modern Ukrainian prose by women authors. 2005. № 187 (June). P. 222–228. (in Ukrainian)
Trofymenko T. (2019). #okololiteraturne: everything you wanted to know about contemporary Ukrainian literature. Kharkiv: Vivat, 2019. 288 s. (in Ukrainian)
The problem of feminist text and the writer's image of a woman author in modern Ukrainian and Russian literature. Modernity. Kyiv, 2005. № 7–8. (in Ukrainian)
Chala A. H., Kharchenko Ye. M. (2023). Representation of the image of a woman in Ukrainian and Polish literature. Integration of Education, Science and Business in Modern Environment: Summer debates: Proceedings of the 5th International Scientific and Practical Internet Conference, August 3-4, 2023. FOP Marenichenko V.V., dnipro, Ukraine, P. 531-535. (in Ukrainian)
Shvets A. I. (2018). A Woman with Ariadne's Talent. The Life World of Natalia Kobrynska in the Generational, Worldview and Creative Dimensions: a monograph [scientific editor S. Pylypchuk]; NAS of Ukraine [and others]. Lviv: Kolo, 2018. 749 p. (in Ukrainian)
Kopaliński W. (1990). Dictionary of symbols. Common Knowledge. Warsaw, 1990. P. 147. (in Polish)
Vocabulary of middle Latin in Poland (1975) Vol. IV – 1 (29). Wroclaw – Warsaw – Cracow – Gdansk, 1975. 160 p. (in Polish)
K. Grzybczyk (2005). On women's literature of the interwar period. A research reconnaissance, [in:] Reading the Twentieth Century, ed. sch. E. Hurnikowa i A.Wypych-Gawrońska, Częstochowa. P. 239-249. (in Polish)
Orzeszkowa E., Niemnem N. (1976) vol. 1–3, publ. 13, publ. Czytelnik, Warsaw. 276 p. (in Polish)
P. Czapliński (2004). Women and the spirit of identity, [in:] Idem, The Passive Effect. Literature in Normal Time, Cracow. P. 98. (in Polish)
Św. Tomasz z Akwinu (2001). Theological Summa. Aureus. Cracow, 71 p. (in Polish)