Needles in the ritual of cattle-breeding magic of the Volyn inhabitants

Keywords: : historical and ethnographic Volyn, traditional cattle-breeding, rite, witch, needles, milk

Abstract

Purpose: based on field ethnographic materials collected by the author, to describe the cattle-breeding rites associated with the use of needles (“strain milk on needles”, “cook a strainer with needles”) on the historical and ethnographic territory of Volyn, and to find out their regional peculiarity.

Research methodology is based on the comparative historical and descriptive methods, principles of historicism and objectivity. The main material for this study was collected by the author during the field historical and ethnographic expeditions on the territory of Volyn using the pre-compiled thematic program questionnaire.

Scientific novelty. For the first time, one of the important fragments of the spiritual culture of Volyn inhabitants has been substantially described in detail. The rite of “straining milk on needles” was considered in some professional scientific studies that deal with the traditional folk culture of the Slavs, so far in passing. Moreover, even sporadic mentions of it usually do not apply to Volyn as a historical and ethnographic region of Ukraine. The new archival sources put into scientific circulation will promote further study of demonological, calendar-household and cattle-breeding features of the folk culture of Ukrainians.

Conclusions. A needle is the main object in the cattle-breeding magic of Volyn inhabitants, it helps not only to recognize a witch but to get rid of her harmful influence on cattle and milk. The rite of “straining milk on needles” (to cook a strainer with needles) was practiced on the territory of historical ethnographic Volyn everywhere. However, it was marked by a variety of options, which are more a consequence of the personification of respondents than a reflection of local specificity. The action with needles was rarely dedicated to one of the holidays of the folklore calendar; it was mostly an occasional phenomenon. The needle was in the past and is still the main object (sporadically, a sickle and a knife were also used), owing to which the Ukrainians of historical and ethnographic Volyn not only recognized the witch, but also made her vulnerable. The rite with needles, fire and a strainer gave the possibility to get rid of the harmful influence of the witch under some favourable circumstances. This process was quite painful for her, people believed that after the rite of staining milk on needles the witch should be burned and stabbed inside. Moreover, the witch (as an extremely unwanted guest) had every chance to feel the wrath of the man of the house - the owner of the injured cow and to suffer physically.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Болтарович З. Є., Скрипник Г. А. Традиційні народні знання: історія і розвиток. Поділля: історико-етнографічне дослідження / відп. ред. А. П. Пономарьов. К.: Доля, 1994. С. 324–358.

2. Борисенко В. Матеріали етнографічної комісії ВУАН – важливе джерело для дослідження традиційної культури 1920 – 1930-х рр. (на прикладі Дніпропетровщини). Етнічна історія народів Європи. Вип. 62, 2020. С. 7–14.

3. Бѣньковскій И. Обычаи и повѣрья, пріуроченные къ «Велыкодню». Кіевская старина. 1895. Т. ХLIX. Кн. 5 (май). Отд. ІІ. С. 70–76.

4. Валенцова М. М. Игла. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 1999. Т. ІІ: Д (Давать). К (Крошки). С. 370–373.

5. Виноградова Л. Н. Народная демонология и мифо-ритуальная традиция славян. Москва: Индрик, 2000. 432 с.

6. Галайчук В. Українська міфологія. Харків: Клуб Сімейного Дозвілля, 2016. 288 с.

7. Глушко М. Історико-етнографічне районування України: сучасний стан і наукові перспективи. Народна творчість та етнологія. 2018. № 3. С. 9–21.

8. Етнографічний образ сучасної України. Корпус експедиційних фольклорно-етнографічних матеріалів. Т. 6. Календарна обрядовість / голов. ред. Г. Скрипник. К.: НАН України; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. Т. 6. 400 с.

9. Жизнь и творчество крестьянъ Харьковской губерніи. Очерки по этнографіи края / подъ редакціей В. В. Иванова. Харьковъ: Типографія Губ. Правленія, 1898. Т. І. ХХХІІ+1013 с.

10. Зайковская С. А. Скотоводческая магия в украинском анклаве (Самойловский р-н, Саратовской обл.). Живая старина. 2014. № 4. С. 57–59.

11. Знадоби до галицько-руської демонольоґії / зібрав Володимир Гнатюк. Етноґрафічний збірник. Львів, 1904. Т. ХV. [3]+272 с.

12. Знадоби до української демонольоґії / зібрав Володимир Гнатюк. Т. ІІ. Вип. 2. Етноґрафічний збірник. Львів, 1912. Т ХХХІV. XXIV+280 с.

13. Иванов П. В. Народные рассказы о ведьмах и упырях. Українці: народні вірування, повір’я, демонологія. К.: Либідь, 1992. С. 430–497.

14. Конєва Я. Хтонічний світ холмщаків та підляшуків. Холмщина і Підляшшя: історико-етнографічне дослідження / відп. ред. В. Борисенко. К.: Родовід, 1997. С. 310–315.

15. Кривенко А. Мотив розпізнавання відьом у календарно-обрядовій традиції волинян. Народознавчі зошити. 2017. № 4. С. 859–866.

16. Кривенко А. Народна демонологія Волині: календарно-обрядовий контекст. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2020. 280 с.

17. Левкиевская Е. Е. Железо. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 1999. – Т. ІІ: Д (Давать) – К (Крошки). С. 198–201.

18. Левкиевская Е. Е. Колючий. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 1999. – Т. ІІ: Д (Давать) – К (Крошки). С. 566–568.

19. Левкиевская Е. Е. Металлы. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2004. – Т. ІІІ: К (Круг) – П (Перепелка). С. 245–248.

20. Левкиевская Е. Е. Нож. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2004. – Т. ІІІ: К (Круг) – П (Перепелка). С. 429–434.

21. Левкиевская Е. Е. Отбирание молока. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2004. – Т. ІІІ: К (Круг) – П (Перепелка). С. 584–588.

22. Левкиевская Е. Е. Подкова. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва: Международные отношения, 2009. – Т. IV: П (Переправа через воду) – С (Сито). С. 97–98.

23. Левкиевская Е. Е. Славянский оберег. Семантика и структура. Москва: Индрик, 2002. 336 с.

24. Толстая С. М. Полесский народный календарь. Москва: Индрик, 2005. 600 с.

25. Толстая С. М. Семантические категории языка культуры: Очерки по славянской этнолингвистике. Москва: ЛИБРОКОМ, 2010. 368 с.

26. Труды этнографическо-статистической экспедиціи въ Западно-Русскій край, снаряженной Императорскимъ Русскимъ Географическимъ обществомъ. Юго-западный отдѣлъ. Матеріалы и изслѣдованія, собранныя П. П. Чубинскимъ. Санкт-Петербургъ, 1872. Т. І: Вѣрованія и суевѣрія. Загадки и пословицы. Колдовство. ХХХ+467 с.

27. Франко І. Людові віруваня на Підгірю. Етнографічний збірник. Львів, 1898. Т. V. С. 160–218.

28. Шухевич В. Гуцульщина. Пята часть. Львів: Загальна Друкарня, 1908. [2]+300 с.

29. Архів Львівського національного університету імені Івана Франка.

References
1. Boltarovych Z. I͡e., Skrypnyk H. A. Tradyt͡siĭni narodni znanni͡a: istorii͡a i rozvytok [Traditional folk knowledge: history and development] (in Ukrainian). Podilli͡a: istoryko-etnohrafichne doslidz͡henni͡a / vidp. red. A. P. Ponomar′ov. K.: Doli͡a, 1994. – S. 324–358.

2. Borysenko V. Materialy etnohrafichnoï komisiï VUAN – vaz͡hlyve dz͡herelo dli͡a doslidz͡henni͡a tradyt͡siĭnoï kul′tury 1920 – 1930-kh rr. (na prykladi Dnipropetrovshchyny) [Materials of the Etnographic commission of the Ukrainian Academy of sciences as an important source for the study of traditional culture of the 1920s and 1930s (on the example of Dnipropetrovsk region)] (in Ukrainian). Etnichna istorii͡a narodiv I͡evropy. Vyp. 62, 2020. S. 7–14.

3. Běnʹkovskіĭ I. Obychai i pověrʹi͡a, prіurochennye k” «Velykodni͡u» [Customs and beliefs confined to «Easter»] (in Russian). Kіevskai͡a starina. 1895. T. ХLIX. Kn. 5 (maĭ). Otd. ІІ. S. 70–76.

4. Valent͡sova M. M. Igla. [Needle] (in Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 1999. – T. ІІ: D (Davatʹ) – K (Kroshki). S. 370–373.

5. Vinogradova L. N. Narodnai͡a demonologii͡a i mifo-ritualʹnai͡a tradit͡sii͡a slavi͡an [Folk demonology and myth-ritual tradition of the Slavs] (in Russian). Moskva: Indrik, 2000. 432 s.

6. Halaĭchuk V. Ukraïns′ka mifolohii͡a [Ukrainian mythology] (in Ukrainian). Kharkiv: Klub Simeĭnoho Dozvilli͡a, 2016. 288 s.

7. Hlushko M. Istoryko-etnohrafichne raĭonuvanni͡a Ukraïny: suchasnyĭ stan i naukovi perspektyvy [Historical and ethnographic zoning of Ukraine: a modern state and scientific prospects] (in Ukrainian). Narodna tvorchist′ ta etnolohii͡a. 2018. № 3. S. 9–21.

8. Etnohrafichnyĭ obraz suchasnoï Ukraïny. Korpus ekspedyt͡siĭnykh fol′klorno-etnohrafichnykh materialiv. T. 6. Kalendarna obri͡adovist′ [Ethnographic image of modern Ukraine. Corpus of expeditionary folklore-ethnographical materials.V.6 Calendar rituals] (in Ukrainian) / holov. red. H. Skrypnyk. K.: NAN Ukraïny; IMFE im. M. T. Ryl′s′koho, 2016. T. 6. 400 s.

9. Zhiznʹ i tvorchestvo krestʹi͡an” Хarʹkovskoĭ gubernіi. Ocherki po ėtnografіi krai͡a [Life and creative work of the peasants of Kharkiv region. Essays on the region ethnography] (in Russian) / pod” redakt͡sіeĭ V. V. Ivanova. Хarʹkov”: Tipografіi͡a Gub. Pravlenіi͡a, 1898. T. І. ХХХІІ+1013 s.

10. Zaĭkovskai͡a S. A. Skotovodcheskai͡a magii͡a v ukrainskom anklave (Samoĭlovskiĭ r-n, Saratovskoĭ obl.) [Pastoral magic in the Ukrainian enclave (Samoilovskiy district, Saratov region)] (in Russian). Zhivai͡a starina. 2014. № 4. S. 57–59.

11. Znadoby do halyt͡s′ko-rus′koï demonol′ogiï [Need for Galician-Ruthenish demonology] (in Ukrainian)/ zibrav Volodymyr Hnati͡uk. Etnografichnyĭ zbirnyk. L′viv, 1904. T. XV. [3]+272 s.

12. Znadoby do ukraïns′koï demonol′ogiï [Need for Ukrainian demonology] (in Ukrainian) / zibrav Volodymyr Hnati͡uk. T. II. Vyp. 2. Etnografichnyĭ zbirnyk. L′viv, 1912. T XXXIV. XXIV+280 s.

13. Ivanov P. V. Narodnye rasskazy o vedʹmakh i upyri͡akh [Folk tales about witches and ghouls] (In Russian). Ukraïnt͡si: narodni viruvanni͡a, poviri͡a, demonolohii͡a. K.: Lybid′, 1992. S. 430–497.

14. Koni͡eva I͡a. Khtonichnyĭ svit kholmshchakiv ta pidli͡ashukiv [The chthonic world of Kholm and Pidliashia inhabitants] (in Ukrainian). Kholmshchyna i Pidli͡ashshi͡a: istoryko-etnohrafichne doslidz͡henni͡a / vidp. red. V. Borysenko. K.: Rodovid, 1997. S. 310–315.

15. Kryvenko A. Motyv rozpiznavanni͡a vid′om u kalendarno-obri͡adoviĭ tradyt͡siï volyni͡an [The motive of witch recognition in the calendar and ritual tradition of volhynians] (In Ukrainian). Narodoznavchi zoshyty. 2017. № 4. S. 859–866.

16. Kryvenko A. Narodna demonolohii͡a Volyni: kalendarno-obri͡adovyĭ kontekst [Folk demonology of Volyn: calendar-ritual context] (in Ukrainian). L′viv: Instytut narodoznavstva NAN Ukraïny, 2020. 280 s.

17. Levkievskai͡a E. E. Zhelezo [Iron] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 1999. – T. ІІ: D (Davatʹ) – K (Kroshki). S. 198–201.

18. Levkievskai͡a E. E. Koli͡uchiĭ [Sticky] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 1999. – T. ІІ: D (Davatʹ) – K (Kroshki). S. 566–568.

19. Levkievskai͡a E. E. Metally [Metals] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 2004. – T. ІІІ: K (Krug) – P (Perepelka). S. 245–248.

20. Levkievskai͡a E. E. Nozh [Knife] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 2004. – T. ІІІ: K (Krug) – P (Perepelka). S. 429–434.

21. Levkievskai͡a E. E. Otbiranie moloka [Taking off the milk] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 2004. – T. ІІІ: K (Krug) – P (Perepelka). S. 584–588.

22. Levkievskai͡a E. E. Podkova [Heel plate] (In Russian). Slavi͡anskie drevnosti. Ėtnolingvisticheskiĭ slovarʹ: v 5 t. / pod obshch. red. N. I. Tolstogo. Moskva: Mezhdunarodnye otnoshenii͡a, 2009. – T. IV: P (Pereprava cherez vodu) – S (Sito). S. 97–98.

23. Levkievskai͡a E. E. Slavi͡anskiĭ obereg. Semantika i struktura [Slavic amulet. Semantics and structure] (In Russian). Moskva: Indrik, 2002. 336 s.
24. Tolstai͡a S. M. Polesskiĭ narodnyĭ kalendarʹ [Folk calendar of Polissia] (In Russian). Moskva: Indrik, 2005. 600 s.

25. Tolstai͡a S. M. Semanticheskie kategorii i͡azyka kulʹtury: Ocherki po slavi͡anskoĭ ėtnolingvistike [Semantic categories of the culture of language: Essays on the Slavic ethnolinguistics] (In Russian). Moskva: LIBROKOM, 2010. 368 s.

26. Trudy ėtnografichesko-statisticheskoĭ ėkspedit͡sіi v” Zapadno-Russkіĭ kraĭ, snari͡azhennoĭ Imperatorskim” Russkim” Geograficheskim” obshchestvom”. I͡ugo-zapadnyĭ otděl”. Materіaly i izslědovanіi͡a, sobrannyi͡a P. P. Chubinskim” [Proceedings of ethnographic-statistical expedition to Western-Ruthenian region, equipped by the Imperial Russian Geographical Society. South-Western Department. Materials and researches collected by P. P. Chubinskii] (In Russian). Sankt-Peterburg”, 1872. T. І: Věrovanіi͡a i suevěrіi͡a. Zagadki i poslovit͡sy. Koldovstvo. ХХХ 467 s.

27. Franko I. Li͡udovi viruvani͡a na Pidhiri͡u [Folk Beliefs in Pidhirya] (In Ukrainian). Etnohrafichnyĭ zbirnyk. L′viv, 1898. T. V. S. 160–218.

28. Shukhevych V. Hut͡sul′shchyna. Pi͡ata chast′ [Hutsulshchyna. Part 5] (in Ukrainian). L′viv: Zahal′na Drukarni͡a, 1908. [2]+300 s.

29. Arkhiv L′vivs′koho nat͡sional′noho universytetu imeni Ivana Franka.
Published
2021-07-12
How to Cite
Pozhodzhuk, D. (2021). Needles in the ritual of cattle-breeding magic of the Volyn inhabitants. V. N. Karazin Kharkiv National University Bulletin ‘History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences’, 32, 6-16. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2021-32-01
Section
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ ТА ІСТОРІОГРАФІЯ