The ergonyms of the big city (based on the names of shops in Kharkov)
Abstract
The author of the article considers the features of ergonyms of a large Ukrainian city. The object of scientific analysis is the names of Kharkov shops in the 1960-2010s. The article analyzes the positive and negative phenomena in the ergonymy of Kharkov. Kharkov ergonyms are divided into types: realistic, advertising, informational and symbolic. The main features of Kharkov ergonyms are clarified. The linguistic feature of the Kharkov ergonyms of the 1960‒1990s was the predominance of store names in Russian (98%) over Ukrainian (2%), which was facilitated by the state course to satisfy consumer needs. In the 1991‒2010s, the percentage of Russian-language names remained significant and ranged from 30% to 40%. The text of the article indicates the causes of this phenomenon. The negative phenomena of Kharkov ergonymy include the unprofessional approach of nominators in creating ergonyms. The article explores the main ways of creating ergonyms: onimization of the appellative, transonymization of onym and onimotransomination, thematic groups of vocabulary used to create store names, the specific activity of each of the ways to create this class of names are considered. 78% of Kharkov ergonyms were created by onimization of the appellative, 20% ‒ transonymization, 2% ‒ onimotransonimization. The number of ergonyms created by the method of onimotransonimization is gradually increasing. The increase in the number of these ergonyms depends on the motivation of the store’s name by economic factors in the conditions of competition between owners of such establishments. According to the researcher, onimotransonimization will positively affect not only the creation of new ergonyms, but also the general culture of the Ukrainian language in Kharkov. The author of the article considers a comparative analysis of ergonyms of modern Ukrainian million-plus cities to be the direction of further studies of the ergonymy of a large Ukrainian city.
Downloads
References
Зубко А. Українська ономастика : здобутки та проблеми. Спеціальні історичні дисципліни : питання теорії та методики : зб. наук. праць. Київ : Ін-т історії України НАН України, 2007. С. 262‒284.
Карпенко Ю. О. Названия звездного неба. Отв. редактор А. В. Суперанская. Серия Литературоведение и языкознание. Москва: Наука, 1981. 184 с.
Карпенко Ю. О. Синхронічна сутність лексико-семантчного способу словотвору. Мовознавство. 1992. № 4. С. 3‒10.
Крюкова И. В. Рекламное имя: от изобретения до прецендентности. Волгоград: Перемена, 2004. 228 с.
Лазарева О. Ю. Пути и способы создания современных русских прагматонимов. Русский язык: система и функционирование: сб. материалов IV Междунар. науч. конф., г. Минск, 5‒6 мая 2009 г. : В 2 ч. Ч 1. Минск, 2009. С. 187‒190.
Лейчик В. М. Проблемы отечественного терминоведения в конце ХХ века. Вопросы филологии. 2003. № 2. С. 20‒30.
Подолькая Н. В. Словарь ономастической терминологии / отв. ред. А. В. Суперанская. 2-е изд. переработ. и доп. Москва: Наука,1988. 192 с.
Подольская Н. В. Проблемы ономастического словообразования. Вопросы языкознания. 1990. № 3. С. 40‒52.
Романова Т. П. Система способов словообразования рекламних собственных имён. Вестник СамГУ. 2007. № 5/2 (55). С. 204‒214.
Суперанская А. В. Общая теория имени собственного. Москва : Просвещение, 2007. 386 с.
Торчинський М. М. Структура онімного простору української мови. Хмельницький : Авіст, 2008. 546 с.
Харьков. Золотые страницы: Справочник пред., орг. и учрежд. Харькова и Харьк. обл. Изд. 15. Харьков, 2008. 1070 с.
Особистий архів Л. Удовенко.
References
Verbych S. O. Suchasna ukrayinsʹka onimna leksyka [Modern Ukrainian vocabulary Onyma]. Visnyk NAN Ukrayiny. 2008. № 5. S. 54‒60.
Zubko A. Ukrayinsʹka onomastyka: zdobutky ta problem [Ukrainian Onomastics: Achievements and Problems]. Spetsialʹni istorychni dystsypliny: pytannya teoriyi ta metodyky: zb. nauk. pratsʹ. Kyyiv: In-t istoriyi Ukrayiny NAN Ukrayiny, 2007. S. 262‒284.
Karpenko YU. O. Nazvaniya zvezdnogo neba [The names of the starry sky]. Otv. redaktor A. V. Superanskaya. Seriya Literaturovedeniye i yazykoznaniye. Moskva: Nauka, 1981. 184 s.
Karpenko YU. O. Synkhronichna sutnistʹ leksyko-semantychnoho sposobu slovotvoru [Synchronic essence of lexical-semantic way of word formation]. Movoznavstvo. 1992. № 4. S. 3‒10.
Kryukova I. V. Reklamnoye imya: ot izobreteniya do pretsedentnosti [Advertising name: from invention to precedent]. Volgograd: Peremena, 2004. 228 s.
Lazareva O. YU. Puti i sposoby sozdaniya sovremennykh russkikh pragmatonimov [Ways and methods of creating modern Russian pragmatonyms]. Russkiy yazyk: sistema i funktsionirovaniye: sb. materialov IV Mezhdunar. nauch. konf., g. Minsk, 5‒6 maya 2009 g. : V 2 ch. CH 1. Minsk, 2009. S. 187‒190.
Leychik V. M. Problemy otechestvennogo terminovedeniya v kontse XX veka [Problems of domestic terminology at the end of the twentieth century]. Voprosy filologii. 2003. № 2. S. 20‒30.
Podol'kaya N. V. Slovar' onomasticheskoy terminologii [Dictionary of Onomastic Terminology]. Otv. red. A. V. Superanskaya. 2-ye izd. pererabot. i dop. Moskva: Nauka,1988. 192 s.
Podol'skaya N. V. Problemy onomasticheskogo slovoobrazovaniya [Problems of onomastic word formation]. Voprosy yazykoznaniya. 1990. № 3. S. 40‒52.
Romanova T. P. Sistema sposobov slovoobrazovaniya reklamnikh sobstvennykh imon [System of word formation methods for advertising own names]. Vestnik SamGU. 2007. № 5/2 (55). S. 204‒214.
Superanskaya A. V. Obshchaya teoriya imeni sobstvennogo [General Proper Name Theory]. Moskva: Prosveshcheniye, 2007. 386 s.
Torchyns′kyǐ M. M. Struktura onimnogo prostoru ukraїnsʹkoї movy [The structure of the namespace of the Ukrainian language]. Khmel′nitsʹkyǐ: Avíst, 2008. 546 s.
Khar'kov. Zolotyye stranitsy [Golden pages]: Spravochnik pred., org. i uchrezhd. Khar'kova i Khar'k. obl. Izd. 15. Khar'kov, 2008. 1070 s.
Osobystyy arkhiv L. Udovenko [Personal archive of L. Udovenko].