ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ І ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ НАВИЧОК ПРАЦІВНИКІВ

  • Ніколоз Кіласонія Державний університет імені Акакія Церетелі, вул. Тамар Мепе, 59, Кутаїсі, 4600, Грузія https://orcid.org/0009-0003-2086-0200
Ключові слова: штучний інтелект (ШІ), трансформація ринку праці, поляризація навичок, розрив у цифрових навичках, адаптація людського капіталу, невідповідність освіти та навчання, майбутнє праці, політичні заходи у сфері розвитку навичок

Анотація

Сучасні тенденції чітко показують, що штучний інтелект більше не є лише футуристичною концепцією майбутнього. Динаміка його розвитку та можливості практичного застосування вже зробили його потужною силою, яка кардинально змінює спосіб роботи та функціонування людей щодня. Його вплив на ринок праці зростає з кожним днем, він переосмислює, які навички є важливими, як ці навички формуються та як буде виглядати майбутня екосистема праці. Багато недоступних завдань, які раніше вважалися недосяжними, тепер легко виконуються алгоритмами та інтелектуальними машинами, що змушує людей замислитися над тим, що робить роботу цінною в епоху, коли технології набули більших можливостей, швидкості, а часто й нижчих витрат.

У цій статті розглядаються зміни в глобальній структурі навичок, спричинені штучним інтелектом, та їх можливий вплив на такі країни, що розвиваються, як Грузія. На основі широкого спектру міжнародних досліджень, політичних звітів та економічних аналізів у статті визначено п'ять ключових тенденцій, які вже формують робочу силу майбутнього.

По-перше, спостерігається зростаюча динаміка поляризації навичок. Рутинні роботи середнього рівня, адміністративні функції, передбачувані технічні функції, базова обробка даних все більше піддаються ризику автоматизації, тоді як висококваліфікована творча та низькокваліфікована ручна праця є відносно стабільною. По-друге, з'являється новий ландшафт навичок, де найціннішими стають не тільки технічні компетенції, а й цифрова грамотність, креативність, емоційний інтелект, навички вирішення проблем та здатність швидко адаптуватися. По-третє, розрив між швидким розвитком технологій та повільною адаптацією людських навичок збільшується. Це створює так званий «вакуум навичок». По-четверте, системи освіти все більше відстають від потреб ринку праці, особливо в таких країнах, як Грузія, де освітні та професійні курси часто не встигають за цифровими та гібридними вимогами сучасної економіки. Нарешті, реакція державної політики на все це часто є фрагментованою та непослідовною. Не існує довгострокових національних стратегій, головна мета яких полягала б у підготовці суспільства до перехідного періоду.

Такі тенденції викликають тривогу, особливо в країнах, де доступ до перепідготовки та безперервної освіти є обмеженим, регіональні диспропорції унеможливлюють доступ людей до нових можливостей, а державна політика ще не відповідає масштабам технологічних перетворень.

У Грузії вищезазначені виклики є особливо тривожними з огляду на слабку інфраструктуру та політику системи освіти, де участь суб'єктів ринку праці в цьому процесі ігнорується, що призводить до непослідовного управління політикою у сфері навичок.

Вона забезпечує міцну основу для майбутніх досліджень і висвітлює сфери, в яких своєчасні дії є життєво важливими для уникнення негативного впливу на ринок праці. Стаття зосереджується на викликах, які не тільки спричинені новими технологіями, але й мають набагато глибший соціальний, економічний та інституційний характер. Підготовка до майбутнього вимагає проактивного та інклюзивного підходу: кращої координації між освітою та бізнесом, тіснішої співпраці між державним та приватним секторами, ширшого доступу до навчання протягом усього життя та переосмислення того, які навички будуть дійсно актуальними в завтрашньому світі праці.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ніколоз Кіласонія, Державний університет імені Акакія Церетелі, вул. Тамар Мепе, 59, Кутаїсі, 4600, Грузія

здобувач наукового ступеня доктора філософії

Посилання

Acemoglu, D., & Restrepo, P. (2020). Robots and jobs: Evidence from US labour markets. Journal of Political Economy, 128(6), 2188–2244. doi: https://doi.org/10.1086/705716

Autor, D. H., Levy, F., & Murnane, R. J. (2003). The skill content of recent technological change: An empirical exploration. Quarterly Journal of Economics, 118(4), 1279–1333. doi: https://doi.org/10.1162/003355303322552801

Andrews, D., Criscuolo, C., & Gal, P. N. (2016). The best versus the rest: The global productivity slowdown, divergence across firms and the role of public policy. OECD Productivity Working Papers. doi: https://doi.org/10.1787/63629cc9-en

Arntz, M., Gregory, T., & Zierahn, U. (2016). The risk of automation for jobs in OECD countries: A comparative analysis. OECD Social, Employment and Migration Working Papers, 189. doi: https://doi.org/10.1787/5jlz9h56dvq7-en

Bakhshi, H., Downing, J. M., Osborne, M. A., & Schneider, P. (2017). The future of skills: Employment in 2030. London: NESTA. doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.889790

Beblavý, M., Thum-Thysen, A.-E., & Brandsma, M. (2019). Index of readiness for digital lifelong learning: Changing how Europeans upgrade their skills. CEPS Research Report. doi: https://doi.org/10.2139/ssrn.3430676

Bessen, J. E. (2019). AI and jobs: The role of demand. NBER Working Paper, 24235. doi: https://doi.org/10.3386/w24235

Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. New York: W. W. Norton & Company.

Bughin, J., Chui, M., & Manyika, J. (2019). Tech for good: Smoothing disruption, improving well-being. McKinsey Global Institute. Retrieved from https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/tech-for-good

Cedefop. (2020). Insights into skill shortages and skill mismatch: Learning from Cedefop’s European skills and jobs survey. Luxembourg: Publications Office. doi: https://doi.org/10.2801/097410

Arnania-Kepuladze, T. (2018). Labour market as a system of formal and informal institutions. World Science, 3(6), 38-43. doi: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws

Chui, M., Manyika, J., & Miremadi, M. (2016). Where machines could replace humans—and where they can’t (yet). McKinsey Quarterly. Retrieved from https://www.mckinsey.com/featured-insights/digital-disruption/where-machines-could-replace-humans-and-where-they-cant-yet

Deming, D. J. (2017). The growing importance of social skills in the labour market. Quarterly Journal of Economics, 132(4), 1593–1640. doi: https://doi.org/10.1093/qje/qjx022

Frey, C. B., & Osborne, M. A. (2017). The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change, 114, 254–280. doi: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.08.019

Goldin, C., & Katz, L. F. (2008). The race between education and technology. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Gonzalez Vazquez, I., et al. (2019). The changing nature and role of vocational education and training in Europe. Luxembourg: Publications Office. doi: https://doi.org/10.2767/019513

Rodrik, D. (2007). One economics, many recipes: Globalization, institutions, and economic growth. Princeton, NJ: Princeton University Press. doi: https://doi.org/10.1515/9781400829354

Schwab, K. (2017). The fourth industrial revolution. Geneva: World Economic Forum. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-12334-5

Babashahi, L., et al. (2024). AI in the workplace: A systematic review of skill demand and workforce adaptation. Applied Sciences, 14(6), 127. doi: https://doi.org/10.3390/app14060127

Đorđević, B. (2025). Impact of digital skills on employability. Economies, 13(7), 196. doi: https://doi.org/10.3390/economies13070196

Xing, J. L. (2025). A processual approach to skill changes in digital automation. Research Policy, 54(2), 104842. doi: https://doi.org/10.1016/j.respol.2025.104842

Опубліковано
2025-10-30
Як цитувати
Кіласонія, Н. (2025). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ І ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ НАВИЧОК ПРАЦІВНИКІВ. Соціальна економіка, (71). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/soceconom/article/view/27843
Розділ
ЕКОНОМІКА