Психометричні показники та адаптація україномовної версії шкали залежності від соціальних мереж (M. G. Shahnawaz, U. Rehman Social Networking Addiction Scale)
Анотація
У статті наведено результати адаптації Шкали залежності від соціальних мереж (M. G. Shahnawaz, U. Rehman Social Networking Addiction Scale) для застосування на українських вибірках досліджуваних. Визначено, що сайти соціальних мереж є віртуальними спільнотами, учасники яких утворюючі індивідуальні загальнодоступні профілі спілкуються з друзями, знайомляться з людьми та демонструють історії свого життя. Показано, що занурення до такого інтернет середовища може призводити до залежності від соціальних мереж, що й потребує вивчення. Україномовна версія опитувальника включила 11 пунктів, які дозволяють вимірювати залежність від соціальних мереж за такими факторами, як «Значущість соціальних мереж», «Самопочуття за неможливості користування соціальними мережами» та «Конфлікт через соціальні мережі». Вибірку склали 382 особи (210 осіб жіночої статі та 172 чоловічої) у віці від 18 до 64 років. Процедура валідизації передбачала перевірку факторної структури оригінального опитувальника за допомогою конфірматорного факторного аналізу (з естіматором DWLS); визначення внутрішньої узгодженості факторів методики із залученням коефіцієнта α Кронбаха; перевірку конструктної валідності опитувальника (зв’язок з Тестом Інтернет-залежності К. Янг та Шкалою схильності до адиктивної поведінки); а також визначення його ретестової надійності з використанням кореляційного аналізу Спірмена. Проведено порівняння показників залежності від соціальних мереж, з урахуванням статі; а також проаналізовано їхній зв’язок з віком досліджуваних. За результатами проведення адаптації доведено придатність опитувальника для використання на українських вибірках досліджуваних.
Завантаження
Посилання
Andreassen, C., Billieux, J., Griffiths, M., Kuss, D., Demetrovics, Z., Mazzoni, E., & Pallesen, S. (2016). The relationship between addictive use of social media and video games and symptoms of psychiatric disorders: A large-scale cross-sectional study. Psychology of Addictive Behaviors, 30(2), 252–262. https://doi.org/10.1037/adb0000160
Appel, M., Marker, C., Gnambs, T. (2020). Are social media ruining our lives? A review of meta-analytic evidence. Rev. Gen. Psychol., 24(1). P.60-74.
Armstrong, L., Phillips, J., & Saling, L. (2000). Potential determinants of heavier internet usage. International Journal of Human-Computer Studies, 53(4), 537–550. https://doi.org/10.1006/ijhc.2000.0400
Bezeran, O., Krishen, A.S., Agarwal, S., Kachroo, P. (2020). Exploring loneliness and social networking: recipes for hedonic well-being on Facebook. J. Bus. Res., 115. P.238-265.
Brailovskaia, J., Rohmann, E., Bierhoff, H.-W., Margraf, J. (2018). The brave blue world: Facebook flow and Facebook addiction disorder (FAD). PLoS ONE, 13(7).
Brailovskaia, J., Schillack, H., Margraf, J. (2020). Tell me why you are using social media (SM)! Relationship between reasons for use of SM, SM flow, daily stress, depression, anxiety, and addictive SM use: an exploratory investigation of young adults in Germany. Comput. Hum. Behav., 113. 106511
Brailovskaia, J., Teichert, T. (2020). “I like it” and “I need it”: Relationship between implicit associations, flow, and addictive social media use. Comput. Hum. Behav., 113.
Carbonell, X., Chamarro, A., Griffiths, M., & Talarn, A. (2012). Uso problemático de Internet y móvil en adolescentes y jóvenes españoles. Anales de Psicología, 28(3), 3. https://doi.org/10.6018/analesps. 28.3.156061
Graciyal, G., Viswam, D. (2021). Social media and emotional well-being: pursuit of happiness or pleasure. Asia Pac. Media Educ., 31(1). P.99-115.
Griffiths, M. (2005). A ‘components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal оf Substance Use, 10(4), 191–197. https://doi.org/10. 1080/14659890500114359
Hilliard, J. Social media addiction. Addiction Center, 2022. https://www.addictioncenter.com/drugs/social-media-addiction/.
Kumar, V.D., Prabha, M.S. (2019). Getting glued to TikTok: undermining the psychology behind widespread inclination toward dub-mashed videos. Arch. Mental Health, 20(2). P.76-77.
Kuss, D. J., Griffiths, M. D., & Pontes, H. M. (2017). Chaos and confusion in DSM-5 diagnosis of Internet Gaming Disorder: Issues, concerns and recommendations for clarity in the field. Journal of Behavioral Addiction, 6(2), 103–109. https://doi.org/10.1556/2006.5.2016.062
Maya Social media addiction statistics. True List Blog. 2022. https://truelist.co/blog/social-media-addiction-statistics/.
Morahan-Martin, J., & Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological Internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16(1), 13–29. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(99)00049-7
Mudryk, A. B. (2022). Psychology of addictive behavior: a textbook. Lutsk : PP Ivaniuk V.P. [In Ukrainian].
Munzel, A., Meyer-Waarden, L., Galan, J.-P. (2018). The social side of sustainability: well-being as a driver and an outcome of social relationships and interactions on social networking sites. Technol. Forecast. Soc. Chang., 130. P.14-27.
Ponnusamy, S., Iranmanesh, M., Foroughi, B., Hyun, S. (2020). Drivers and outcomes of Instagram addiction: psychological well-being as moderator. Comput. Hum. Behav., 107. 106294
Sabir, I., Nasim, I., Majid, M., Mahmud, M., Sabir, N. (2020). Tiktok addictions and its disorders among youth of Pakistan. Int. J. Multidiscipl. App. Stud., 7(6). P.140-146.
Shahnawaz M.G., Rehman U. Social Networking Addiction Scale. Cogent Psychology. 2020. №7. 1832032. https://doi.org/10.1080/23311908.2020.1832032.
Sigurdsson, V., Larsen, N.M., Gudmundsdottir, H.K., Alemu, M.H., Menon, R.G.V., Fagerstrøm, A. (2021). Social media: where customers air their troubles—how to respond to them? J. Inf. Knowl., 6. P. 257-267
Vashchynets, H.P. (2019). Internet addiction and its impact on personality development. Uzhhorod. [In Ukrainian].
Voorveld, H. (2019). Brand communication in social media: a research agenda. J. Advert., 48. Р.14-26
Wu, A., Cheung, V., Ku, L., & Hung, E. (2013). Psychological risk factors of addiction to social networking sites among Chinese smartphone users. Journal оf Behavioral Addictions, 2(3), 160–166. https://doi.org/ 10.1556/jba.2.2013.0s.