Фактори соціально-психологічної адаптації до навчання в закладах вищої освіти в студентів з обмеженими можливостями здоров’я
Анотація
У статті представлені результати дослідження, присвяченого визначенню соціально-психологічних особливостей студентів з обмеженими можливостями здоров’я, що впливають на успішність процесу адаптації до навчання у закладах вищої освіти, а також визначено факторну структуру соціально-психологічної адаптації до навчання студентів цієї категорії. Порівнювались дві групи досліджуваних – адаптовані та дезадаптовані студенти. В результаті дослідження було встановлене, що адаптовані студенти з обмеженими можливостями здоров’я характеризуються сформованими соціально-комунікативними компетентностями, орієнтацією на професійне зростання та успіх у кар’єрних досягнень у майбутньому на тлі значного зниження інтелектуально-пізнавальних мотивів, що виражаються в прагненні до знань та оволодіння майбутньою професією. Факторна структура соціально-психологічної адаптації групи адаптованих студентів з обмеженими можливостями здоров’я являє собою адекватно розвинений особистісно-комунікативний потенціал, асимілятивне пристосування до навчальної групи з метою подолання екзистенційних потреб та специфічність прояву активності, спрямованої на підтримку Я-концептуальної цілісності.
Завантаження
Посилання
Dikova-Favorskaya, O. (2011). Sociological approaches to the study of the problem of social exclusion of people with special needs. Ukrainian society. 3 (38), 53-66. https://doi.org/10.15407/socium2011.04.053 [in Ukrainian]
Huliaieva, O., Gulyayeva, Y. (2019). To the problem of psychological adaptation of the students with disabilities to study an the higher educational establishment. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. A Series of «Psychology», (67), 53-56. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2019-67-07
Huliaieva, O., Myloslavska, O., Bogdanovskyi, S. (2022). Motivation of educational activities of students with disabilities in an inclusive educational environment. All-Ukrainian scientific and practical conference on the occasion of the 50th anniversary of the beginning of the training of psychologists at Kharkiv University. Kharkiv, 58-62. https://psychology.karazin.ua/news2023/12042023/Zbyrka.pdf#page=58 [in Ukrainian]
Huliaieva, O., Myloslavska, O., Bogdanovskyi, S., (2022). Relationship of personal characteristics and socio-psychological adaptation of students with disabilities. Adaptive capabilities of children and youth: a collection of scientific works of the XIV International Scientific and Practical Conference, dedicated to the 205th anniversary of the founding of the State Institution «Southern Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky». Odesa, pp. 36-40.
Kaminska, O. (2012). Peculiarities of adaptation of students with special needs to study conditions at universities. Actual problems of education and upbringing of people with special needs. Kyiv: «Ukraine» University, 9, pp. 75-84. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apnvlop_2012_9_10 [in Ukrainian]
Serdiuk, L. (2014). Psychological features of students with disabilities. Actual problems of education and upbringing of people with special needs. Kyiv: «Ukraine» University, 11 (13), pp. 138-151. https://ap.uu.edu.ua/upload/publicationpdf/88e1d6ffeb23d8d40e8e45a47a1647e5.pdf [in Ukrainian]
URL:http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/15854/1/O.%20V.%20Gulyaeva%2C%20O.%20V.%20Myloslavska%2C%20S.%20O.%20Bogdanovskyi%202022.pdf [in Ukrainian]