Зв'язок прокрастинації та особистісної зрілості у студентів старших курсів

  • Юлія Азгатівна Гімаєва Кафедра загальної психології Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, Харків, Україна. https://orcid.org/0000-0002-4366-307X
  • Анастасія О. Родіна Факультет психології Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, Харків, Україна
Ключові слова: ірраціональна прокрастинація, самоактуалізація, особистісна зрілість, студенти старших курсів, чоловіки, жінки, кореляції

Анотація

У статті подане дослідження зв’язку між особистісної зрілості з прокрастинацією в молодих чоловіків та жінок, що є студентами старших курсів. З’ясовано, що в половини чоловіків та 42 % жінок ірраціональна прокрастинація виражена на середньому рівні. Майже третина жінок і чоловіків мають середньо-високий та високий рівень прояву прокрастинації Молоді люди у середньому досягли задовільного загального рівня особистісної зрілості. Сумарно 86 % відсотків молодих чоловіків досягли прийнятного рівня особистісної зрілості (задовільного разом з високим), серед жінок така частка становить приблизно дві третини. Однак і частка студентів з незадовільним рівнем особистісної зрілості є відносно великою, серед жінок їх третина. Мотивація досягнення в чоловіків і почуття громадянського обов’язку в жінок представлені на рівні ближчому до високого. Отримані зворотні кореляції між ірраціональною прокрастинацією та рисами самоактуалізації як ознаки особистісної зрілості. Існують як спільні для чоловіків та жінок кореляції, так і специфічні. У цілому в студентів більша прокрастинація пов’язана з обмеженою орієнтацією на цінності самоактуалізації та слабкою синергією. В жінок ірраціональна прокрастинація зворотно пов’язана  з автономністю від зовнішніх впливів, гнучкістю поведінки, сенситивністю до себе, синергію. В чоловіків прокрастинація зворотно пов’язана  з самокерованістю.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Ainslie, G. & Haslam, N. (1992). Hyperbolic discounting. In G. Loewenstein & J. Elster (Eds.), Choice over time (рр. 57–92). New York, NY: Russell Sage Foundation. http://picoeconomics.org/Articles/HyperbHaslam92.pdf

Babatina, S.I. (2013). Academic procrastination syndrome and social responsibility in student age. Visnyk Natsionalnoho Tekhnichnoho Universytetu Ukrainy «Kyivskyi Politekhnichnyi Instytut». Filosofiya. Psykholohiya. Pedahohika, 2, 24–25. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKPI_fpp_2013_2_6 [In Ukrainian]

Gimayeva, Yu. A. & Markina, A. Y. (2022). Interconnections between coping strategies, style of self-regulation and personal maturity in boys and girls of student age. Visnyk Kharkivskoho Natsionalnoho Universytetu Imeni V.N.Karazina. Seriia «Psykholohiia», 72, 59–66. DOI: https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-72 [In Ukrainian].

Ferrari, J. R., Johnson, J. L. & McCown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance: theory, research, and treatment (рр. 22-178). New York, NY: Plenum Press. https://pdfcoffee.com/the-springer-series-in-social-clinical-psychology-joseph-r-ferrari-

Freud, S. (1990). Beyond the pleasure principle. Montana, Whitefish: W. W. Norton & Company. http://xenopraxis.net/readings/freud_beyondthepleasureprinciple.pdf

Johnson, S. B., Blum, R. W. & Giedd, J. N. (2009). Adolescent maturity and the brain: the promise and pitfalls of neuroscience research in adolescent health policy. Journal of Adolescent Health, 45(3), 216–221. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2009.05.016

Klassen, R. M., Krawchuk, L. L. & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary educational psychology, 33(4), 915–931. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0361476X07000264

Lowinger, R., He, Z. & Chang, M. (2014). The impact of academic self-efficacy, acculturation difficulties, and language abilities on procrastination behavior in Chinese international students. College student journal, 48(1), 141–152. https://www.researchgate.net/publication/322694504_The_impact_of_academic_self-_efficacy_acculturation_difficulties_and_language_abilities_on_procrastination_behavior_in_Chinese_international_students

Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality (2nd ed.). New York, NY: Harper & Row Publisher. https://www.holybooks.com/wp-content/uploads/Motivation-and-Personality-Maslow.pdf

McCloskey, J. (2011). Finally, my thesis on academic procrastination (Master's thesis). The University of Texas at Arlington, Arlington, Texas. https://rc.library.uta.edu/uta-ir/handle/10106/9538

Mednikova, H. I. (2017). Conceptual bases of system determination of the personal maturity formation in the students. Visnyk Kharkivskoho Natsionalnoho Pedahohichnoho Universytetu Im. H. S. Skovorody. Psykholohiia, 55, 143–152. https://doi.org/10.5281/zenodo.400676 [In Ukrainian]

Moonaghi H. & Beydokhti, T. B. (2017). Academic procrastination and its characteristics: A Narrative Review. Future of medical education journal, 7, 43–50. https://fmej.mums.ac.ir/article_9049.html

Pourabdol, S., Sobhi-Gharamaleki, N. & Abbasi, M. (2015). A comparison of academic procrastination and academic vitality in students with and without specific learning disorder. Journal of learning disabilities, 4, 22–38. https://jld.uma.ac.ir/article_276.html

Schraw, G., Wadkins, T. & Olafson, L. (2007). Doing the things we do: a grounded theory of academic procrastination. Journal of educational psychology, 99, 12–25. https://vt.instructure.com/files/317681/download?download_frd=1

Senécal, C., Julien, E. & Guay, F. (2002). Role conflict and academic procrastination: a self-determination perspective. European journal of social psychology, 33(1), 135–145. https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2003

Siaputra, I. B. (2010). Temporal motivation theory: best theory (yet) to explain procrastination. Anima indonesian psychological journal, 25(3), 206–214. https://www.researchgate.net/publication/275715727

Sokolowska, J. (2009). Behavioral, cognitive, affective, and motivational dimensions of academic procrastination among community college students: A Q methodology approach. (Dissertation). Fordham University, New York. https://research.library.fordham.edu/dissertations/AAI3361366

Solomon, L. J. & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503–509. https://www.researchgate.net/profile/Laura-Solomon-3/publication/232500904

Steel, P. (2010). Arousal, avoidant and decisional procrastinators: do they exist? Personality and individual differences, 48(8), 926–934. https://www.researchgate.net/publication/222402939

Steel, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological bulletin, 133(1), 65–94. https://www.scribd.com/doc/27977820/Psychological-Antecedents-of-Student-Procrastination?utm_medium

VandenBos, G. R. & Staff, P. A. (2015). APA dictionary of psychology (p. 629). Illinois, Chicago: American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/14646-000

Wohl, M. J. A., Pychyl, T. A. & Bennett, S. H. (2010). I forgive myself, now I can study: how self-forgiveness for procrastinating can reduce future procrastination. Personality and individual differences, 48(7), 803-808. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.01.029

Опубліковано
2023-12-29
Цитовано
Як цитувати
Гімаєва, Ю. А., & Родіна, А. О. (2023). Зв’язок прокрастинації та особистісної зрілості у студентів старших курсів. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія», (75), 7-15. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2023-75-01