Особливості особистісної ідентичності старшокласників з вираженим пізнавальним мотивом

  • Ігор Зуєв Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-6066-4878
  • Карина Бєляєва Безлюдівський юридичний ліцей імені І. Я. Підкопая, Україна, Харківська область, Харківський район, смт Безлюдівка
  • Анастасія Міланіна Безлюдівський юридичний ліцей імені І. Я. Підкопая, Україна, Харківська область, Харківський район, смт Безлюдівка
Ключові слова: особистісна ідентичність, компоненти ідентичності, пізнавальні мотиви, пізнавальні інтереси, старшокласники

Анотація

Метою роботи є вивчення особистісної ідентичності старшокласників з урахуванням вираженості їх пізнавального мотиву. Ідентичність розглянуто як усвідомлення самототожності, цілісності та безперервності власної особистості. Розвиток особистісної ідентичності є процесом постійного усвідомлення своєї унікальності, самобутності та неповторності. В емпіричному дослідженні виявлено, що в учнів з низьким рівнем пізнавального мотиву переважає рефлексивне та фізичне «Я», з середнім рівнем – рефлексивне, соціальне та комунікативне, з високим рівнем – фізичне та діяльне. Для респондентів загалом характерний статус особистісної ідентичності – псевдоідентичність. Для учнів з низьким рівнем пізнавального мотиву характерна дифузна ідентичність, а для старшокласників з високим рівнем пізнавального мотиву характерний мораторій, тобто криза ідентичності, що супроводжується прагненням активно розв’язати проблеми, самовизначитись та використовувати для цього різні варіанти поведінки. Виявлено, що в учнів з низьким рівнем розвитку пізнавального мотиву формування діяльного «Я» пов’язано з передчасною ідентичністю, а в учнів з високим рівнем пов’язано з досягнутою ідентичністю. Пізнавальний мотив може виступати позитивним чинником розвитку самоідентичності старшокласників.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bodnar, A.Y. Makarenko, N.G. (2014) Ways of forming the cognitive interest of an individual in the process of professional self-determination. Naukovi zapysky NaUKMA. Pedagogichni, psyhologichni nauky ta sozialna robota. 162, 32-38. http://nbuv.gov.ua/UJRN/NaUKMApp_2014_162_8

Chausova, T.V. (2018) Peculiarities of the formation of the motivational sphere of education of teenagers. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia Sozialni ta povedinkovi nauky. 6(35), 121-134. https://doi.org/10.32405/2522‐9931‐2018‐6(35)‐121‐134

Deci, E.L. (2001) Intrinsic motivation. New York: Plenum Press.

Dusavizki, A.K. (1996) Personal development in educational activities. M.: Dom pedagogiki. 208.

Erikson, E. (1996) Identity: youth and crisis. М.: Progress. 344.

Ivanenko, B. (2020) Self-identity of the individual: static and dynamic aspects. Visnyk Lvivskogo universytetu. Seriya psyhologichni nauky. 7, 53–61.

Kirichenko, V.V. (2014) Formation of personal identity in the process of professional adaptation: dis…kand.psichol.nauk/Naz.akad.ped.nauk Ukrainy, In-t psychologii im. G. S. Kostiuka. Kyiv.

Kon, I.S. (1989) Psychology of early youth. M.: Prosveschenie, 380.

Maliar, L.V. Vakolia, Z.M. (2021) Peculiarities of students' motivation for educational activities. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Dragomanova. Seriya Pedagogichni nauky: realii ta perspektyvy. 82, 102-107. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.82.22

Muzychenko, L.V. (2008) Personal identity and problems of periodization of youth. Naukovi zapysky NaUKMA. Pedagogichni, psyhologichni nauky ta sozialna robota. 84, 45-49.

Obuhova, L.F. (1995) Child psychology: theories, facts, problems. М.: Trivola, 321.

Revenko, S.P. (2013) Modern approaches to the study of personality identity in youth. Naukai i osvita, 7, 196-199. http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_45

Shneyder, L.B. (2004) Professional identity: theory, experiment, training. М.: Izd-vo Mosk. psihologo-sozial. in-ta. 600.

Tyschenko, L.V. (2013) Self-identity of the individual as a general psychological problem. Naukovyi visnyk Mykolaivskogo derzhavnogo universyntnu imeni V. O. Suhomlynskogo. Seriia psyhologichni nauky. 2(10), 299–303.

Опубліковано
2022-08-05
Цитовано
Як цитувати
Зуєв, І., Бєляєва, К., & Міланіна, А. (2022). Особливості особистісної ідентичності старшокласників з вираженим пізнавальним мотивом. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія», (72), 7-14. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2022-72-01