Взаємозв’язок релігійних стереотипів, релігійної ідентичності та релігійної толерантності
Анотація
В статті аналізується зміст стереотипу «сектанти». Підтверджено досить високий рівень релігійної толерантності в суспільстві, проте відзначається певна декларативність ідентифікації з релігійними групами, що відображається, зокрема, в слабкості її проявів на поведінковому рівні. Доведено, що рівень релігійної толерантності в середовищі православних, порівняно з атеїстами, суттєво вищий: більш толерантне ставлення спостерігається по відношенню до всіх релігійних груп, в тому числі до «сектантів». Виявлено негативні кореляційні зв’язки між ставленням до «сектантів» та характеристиками релігійної ідентичності: чим сильніше ідентифікація зі своєю релігійною групою та чим більше вона людині подобається, тим гіршим є ставлення до «сектантів». Проте вплив на ставлення до «сектантів» зафіксовано тільки за рівнем релігійної толерантності: чим вищим є рівень толерантності, тим краще відношення до тих, кого називають «сектантами».
Завантаження
Посилання
Список посилань
Brown-Iannuzzi, J. L., McKee, S., & Gervais, W. M. (2018). Atheist horns and religious halos: Mental representations of atheists and theists. Journal of Experimental Psychology: General, 147(2), 292-97.
Galen, L., Williams, T. & Ver Wey, A. (2014). Personality Ratings Are Influenced by Religious Stereotype and Ingroup Bias. International Journal for the Psychology of Religion. 24(4), 282-297.
Gallup, R. (2012). Atheists, Muslims see most bias as presidential candidates. https://news.gallup.com/poll/155285/atheists-muslims-bias-presidential-candidates.aspx)
Harper, M. The Stereotyping of Nonreligious People by Religious Students: Contents and Subtypes. (2007). Journal for the Scientific Study of Religion, 4(46), 539-552.
Jensen, T., Reeh, N., Horstmann Nøddeskou, M. & Bulian G. (2018). Guidelines on Prejudices and Stereotypes in Religions. https://soraps.unive.it/files/2019/04/PROFREAD-IO1-Stereotypes-and-prejudices-Guidelines_V4-05_01_19-2.pdf
Svartvik, J. & Wiren, J. (2013). Religious Stereotyping and Interreligious Relations. Palgrave Macmillan US.
Rios, K., Cheng, Z. H., Totton, R. & Shariff, A. (2015). Negative Stereotypes Cause Christians to Underperform in and Disidentify With Science. Social Psychological and Personality Science, 9, 1-9. https://doi/org/10.1177/1948550615598378
Simpson, A. (2020). Stereotyping Religion. In J.T. Nadler & E.C. Voyles (Eds.), Stereotypes: The Incidence and Impacts of Bias (pp. 264-279). NY: Praeger Publishing.
Жуссипбек, Г. (2013). Светскость и религия: стереотипы, наблюдаемые в постсоветских и постатеистических обществах. В Влияние религии на современный мир. (с.17-23). Алма-Аты: Изд-во Института Философии, политологии и религиоведения.
Логинов, А.В. (2017). Возможна ли внутренняя религиозная толерантность? Социальная философия и социология, 4, 37-46. https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/55395/1/iuro-2017-170-04.pdf
Павленко, В.Н. (2002). Соотношение формирования этнической и религиозной идентичности. Идентичность и толерантность: Сборник статей. М.: Старый сад, 49-68.
Павленко, В.Н. & Ваннер, К. (2004). Особенности психологии евангельских христиан-баптистов. Вопросы психологии, 5, 72-87.
Пронина, Т.C. (2015). Религиозная идентичность как психосоциальный феномен. Вестник Русской христианской гуманитарной академии, 2(16), 154-167.
Рыжова, С.В., Хухлаев, О.Е., Гриценко, В.В. & Константинов, В.В. (2018). Структура религиозной идентичности современной православной молодежи. Психологический журнал, 4 (39), 110-119.
Федорова, Ю.Е. (2014). Ислам в восприятии современного европейского сообщества: стереотипы и реальность. Философская мысль, 7, 99-125. https://doi/org/10.7256/2306-0174.2014.7.13036
Хухлаев, О.Е. & Шорохова, В.А. (2016). Социально-психологическое исследование религиозной идентичности у православной молодежи. Социальная психология и общество, 2(7), 35–50. https://doi/org/10.17759/sps.2016070203
Шмелев, В.Ю. & Cаженова, C.А. (2012). Религиозный стереотип: к постановке проблемы. Известия Иркутского государственного университета. Серия «Политология. Религиоведение», 2(9), 213–217.
Шорохова, В.А. (2014). Религиозная идентичность в зарубежных психологических исследованиях: теоретические модели и способы изучения. Социальная психология и общество, 4(5), 44–61. https://psyjournals.ru/files/72839/spio_4_2014_shorohova.pdf
Reference
Brown-Iannuzzi, J. L., McKee, S., & Gervais, W. M. (2018). Atheist horns and religious halos: Mental representations of atheists and theists. Journal of Experimental Psychology: General, 147(2), 292-97.
Galen, L., Williams, T. & Ver Wey, A. (2014). Personality Ratings Are Influenced by Religious Stereotype and Ingroup Bias. International Journal for the Psychology of Religion. 24(4), 282-297.
Gallup, R. (2012). Atheists, Muslims see most bias as presidential candidates. https://news.gallup.com/poll/155285/atheists-muslims-bias-presidential-candidates.aspx)
Harper, M. The Stereotyping of Nonreligious People by Religious Students: Contents and Subtypes. (2007). Journal for the Scientific Study of Religion, 4(46), 539-552.
Jensen, T., Reeh, N., Horstmann Nøddeskou, M. & Bulian G. (2018). Guidelines on Prejudices and Stereotypes in Religions. https://soraps.unive.it/files/2019/04/PROFREAD-IO1-Stereotypes-and-prejudices-Guidelines_V4-05_01_19-2.pdf
Svartvik, J. & Wiren, J. (2013). Religious Stereotyping and Interreligious Relations. Palgrave Macmillan US.
Rios, K., Cheng, Z. H., Totton, R. & Shariff, A. (2015). Negative Stereotypes Cause Christians to Underperform in and Disidentify With Science. Social Psychological and Personality Science, 9, 1-9. https://doi/org/10.1177/1948550615598378
Simpson, A. (2020). Stereotyping Religion. In J.T. Nadler & E.C. Voyles (Eds.), Stereotypes: The Incidence and Impacts of Bias (pp. 264-279). NY: Praeger Publishing,
Jussipbeck, G. (2013). Secularism and Religion: Stereotypes Observed in Post-Soviet and Post-atheistic Societies. In: The influence of religion on the modern world. (pp. 17-23). Almaty: Publishing house of the Institute of Philosophy, Political Science and Religious Studies.
Loginov, A.V. (2017). Is internal religious tolerance possible? Social philosophy and sociology, 4, 37-46. https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/55395/1/iuro-2017-170-04.pdf
Pavlenko, V.N. (2002). The ratio of the formation of ethnic and religious identity. Identity and Tolerance: Collection of Articles. Moscow: Old Garden, 49-68.
Pavlenko, V.N. & Wanner, K. (2004). Features of the psychology of Evangelical Christians-Baptists. Psychology Issues, 5, 72-87.
Pronina, T.C. (2015). Religious identity as a psychosocial phenomenon. Bulletin of the Russian Christian Academy of Humanities, 2 (16), 154-167.
Ryzhova, S.V., Khukhlaev, O.E., Gritsenko, V.V. & Konstantinov, V.V. (2018). The structure of religious identity of modern Orthodox youth. Psychological Journal, 4(39), 110-119.
Fedorova, Yu.E. (2014). Islam as Perceived by the Modern European Community: Stereotypes and Reality. Philosophical Thought, 7, 99-125. https://doi/org/10.7256/2306-0174.2014.7.13036
Khukhlaev, O.E. & Shorokhova, V.A. (2016). Socio-psychological study of religious identity among Orthodox youth. Social Psychology and Society, 2(7), 35-50. https://doi/org/10.17759 / sps.2016070203
Shmelev, V.Yu. & Sazhenova, S.A. (2012). Religious stereotype: towards problem statement. Irkutsk State University Bulletin. Series “Political Science. Religious Studies, 2(9), 213-217.
Shorokhova, V.A. (2014). Religious Identity in Foreign Psychological Research: Theoretical Models and Methods of Study. Social Psychology and Society, 4(5), 44 61. https://psyjournals.ru/files/72839/spio_4_2014_shorohova.pdf