Функції свідомості: проблема класифікації

  • Наталія Володимирівна Акімова Кропивницький інститут державного та муніципального управління, м. Кропивницький, Україна https://orcid.org/0000-0001-9952-1153
Ключові слова: свідомість, функції свідомості, рефлексія, емпірична функція, орієнтаційна функція, прогностична функція, оцінна функція, психосоматична функція, смислотворення, регуляція поведінки

Анотація

У статті представлено «складну проблему свідомості» у її функціональному аспекті. Загалом проаналізовано понад два десятки класифікацій функцій свідомості. На основі критичного аналізу цих типологій запропонована системна класифікація з урахуванням структурної організації психіки, за якою основною функцією свідомості є рефлексія (суб’єктивне відображення об’єктивного світу), що у взаємодії з іншими компонентами психіки реалізується низкою конкретизованих функцій: емпірична, орієнтаційна, прогностична, оцінна, психосоматична, смислотворення  і регуляція поведінки.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Список посилань

Акопов, Г. В. (2004). Проблемы сознания в психологии. Москва: Изд-во МПСИ, Воронеж: Изд-во НПО «Модек».

Ананьев, Б.Г. (1960). Психология чувственного познания. Москва : Изд-во Акад. пед. наук РСФСР.

Выготский, Л. С. (2012). Мышление и речь. Москва: Лабиринт. http://pedlib.ru/Books/1/0162/1_0162-1.shtml

Гульбс, О.А. (2013). Теоретико-методологічні основи категоріальної структури професійної свідомості викладачів вищої школи (Дис. доктора психол. наук). Харків.

Данильян, О.Г. & Тараненко, В.М. (2005). Основы философии. Москва: Право.

Дильтей, В. (2016). Описательная психология. М.: Рипол Классик.

Заболотська, О.О. (2009). Мовленнєва діяльність учителя: лінгводидактичний аспект. Педагогічні науки: зб.наук праць, 46, 213-220. http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/1246/_doc%20%2871%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Зинченко, В.П. (2004). Мысль и Слово: подходы Л.С. Выготского и Г.Г. Шпета (часть 2). Психологическая наука и образование, 1, 5-17. https://psyjournals.ru/psyedu/2003/n4/Zinchenko.shtml

Истомина, О.А. & Павловский, В.В. (2007). Психология и педагогика: Ч.1. Психология личности. Владивосток: Изд-во Морск. гос. ун-т.

Костанди, М. (2015). Мозг человека. 50 идей, о которых нужно знать. Москва: Фантом Пресс. https://bookland.com/download/9/97/978-5-86471-697-7/sample.pdf

Леонтьев, А.Н. (1947). Психологические вопросы сознательности учения. Известия АПН РСФСР. Вопросы психологии понимания, 7, 3–41.

Лурия, А.Р. (1979). Язык и сознание. Е.Д. Хомская (Ред.), Москва: МГУ.

Немов, Р. С. (2005). Сознание и бессознательное. Психология: Учебник. Москва: Высшее образование. С.321-336.

Петровский, А. В. (1998). Краткий психологический словарь А. В. Петровский, М. Г. Ярошевский, Л. А. Карпенко (Ред.). Ростов-на-Дону: Феникс.

Петрушенко, В. А. (н.д.). Філософія. https://studbooks.net/39329/filosofiya/struktura_funktsii_soznaniya

Рубинштейн, С.Л. (1946). Основы общей психологии. Москва : Учпедгиз.

Самойлова, А. Г. (2004). Особливості формування професійної свідомості майбутніх психології (Автореф. дисс. канд. психол. наук). Київ.

Сергєєнкова, О.П., Столярчук, О.А., Коханова, О.П. & Пасєка, О.В. (2012). Загальна психологія. Київ: Центр навчальної літератури. https://www.twirpx.com/file/893657/

Скрипченко, О. & Долинська, Л. (1999). Загальна психологія: навчальний посібник. Київ: АПН.

Филд Дж. (2012). Психолингвистика: ключевые концепты. Энциклопедия терминов. Москва: Изд-во ЛКИ.

Шевченко, Н. Ф. (2006). Формування професійної свідомості практичних психологів у системі вищої освіти (Автореф. дисс. докт. психол. наук). Київ.

Шопенгауер А. (2015). Афоризмы житейской мудрости (сборник). М.: Эксмо.

Юнг, К. (н.д.). Функции сознания. http://www.galactic.org.ua/clovo/p-c-3.htm

Chalmers, D. J. (1996). The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory. Oxford: Oxford University Press.

References

Akopov, G. V. (2004). Consciousness problems in psychology. Moscow: MPSI, Voronezh: NPO «Modek» [in Russian].

Anan'yev, B.G. (1960). Psychology of sensory cognition. Moscow: Akad. ped. nauk RSFSR [in Russian].

Vygotskiy, L. S. (2012). Thinking and speaking. Moscow: Labirint [in Russian].

Hulʹbs, O.A. (2013). Theoretical and methodological bases of categorical structure of professional consciousness of higher school teachers. Doctor’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Danil'yan, O.G. & Taranenko, V.M. (2005). Fundamentals of Philosophy. Moscow: Pravo [in Russian].

Dil'tey, V. (2016). Descriptive psychology. Moscow: Ripol Klassik [in Russian].

Zabolot·sʹka, O.O. (2009). Teacher's speech activity: linguodidactic aspect. Pedahohichni nauky: zb.nauk pratsʹ –Pedagogical sciences: collection of scientific works, 46, 213-220 [in Ukrainian].

Zinchenko, V.P. (2004). Thought and Word: L.S. Vygotsky and G.G. Shpet (part 2). Psikhologicheskaya nauka i obrazovaniye – Psychological Science and Education, 1, 5-17 [in Russian].

Istomina, O.A. & Pavlovskiy, V.V. (2007). Psychology and pedagogy: Part 1. Psychology of Personality. Vladivostok: Morsk. gos. un-t [in Russian].

Kostandi, M. (2015). Human brain. 50 ideas to know about. Moscow: Fantom Press [in Russian].

Leont'yev, A.N. (1947). Psychological issues of the consciousness of teaching. Voprosy psikhologii ponimaniya – Questions of the psychology of understanding, 7, 3–41 [in Russian].

Luriya, A.R. (1979). Language and Consciousness. Moscow: MGU [in Russian].

Nemov, R. S. (2005). Consciousness and the unconscious. Psychology: Textbook. Moscow: Vyssheye obrazovaniye [in Russian].

Petrovskiy, A.V. (1998). A Brief Psychological Dictionary. Rostov-on-Don: Feniks [in Russian].

Petrushenko, V.A. (n.d.). Philosophy. http://studbooks.net/39329/filosofiya/struktura_funktsii_soznaniya [in Russian].

Rubinshteyn, S.L. (1946). Fundamentals of General Psychology. Moscow: Uchpedgiz [in Russian].

Samoylova, A. H. (2004). Features of the formation of professional consciousness of future psychology. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: In-t psykholohiyi im. H.S.Kostyuka APN Ukrayiny [in Ukrainian].

Serhiyenkova, O., Stolyarchuk, O., Kokhanova, O. & Pasyeka, O. (2012). General Psychology. Kyiv: Tsentr navchalʹnoyi literatury https://www.twirpx.com/file/893657/ [in Ukrainian].

Skrypchenko, O. & Dolynsʹka, L. (1999). General psychology: a textbook. Kyiv: APN [in Ukrainian].

Fild, Dzh. (2012). Psycholinguistics: key concepts. Encyclopedia of terms. Moscow: LKI [in Russian].

Shevchenko, N. F. (2006). Formation of professional consciousness of practical psychologists in the system of higher education. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv: In-t psykholohiyi im. H.S.Kostyuka APN Ukrayiny [in Ukrainian].

Shopengauer, A. (2015). Aphorisms of worldly wisdom (collection). Moscow: Eksmo [in Russian].

Yung, K. (n.d.). The functions of consciousness. http://www.galactic.org.ua/clovo/p-c-3.htm [in Russian].

Chalmers, D. J. (1996). The Conscious Mind: In Search of a Fundamental Theory. Oxford: Oxford University Press.

Опубліковано
2020-12-26
Цитовано
Як цитувати
Акімова, Н. В. (2020). Функції свідомості: проблема класифікації. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (69), 8-15. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2020-69-01