Взаємозв’язок емоційного інтелекту та лідерських якостей у студентів
Анотація
У даній статті розглянуто основні підходи у вітчизняній та зарубіжній літературі, пов’язані з проблемою формування лідерських якостей. Наведено результати досліджень лідерських якостей студентів технічних і гуманітарних спеціальностей в період навчання у вищому закладі у взаємозв’язку з емоційним інтелектом. Виявлено особливості лідерських якостей у групах випробовуваних з різним рівнем емоційного інтелекту, а також зв’язок між лідерськими якостями і емоційним інтелектом. Досліджено особливості лідерських якостей у студентів технічних та гуманітарних спеціальностей. Найвищі показники за результатами дослідження демонструє група студентів технічних спеціальностей з високим рівнем емоційного інтелекту, що свідчить про вміння управляти своїми емоціями та поведінкою, вміння вирішувати проблеми. Вони демонструють високий рівень організаційних здібностей, вміння працювати з групою. Їх дії спрямовані на досягнення цілей. Найменші показники за результатами дослідження виявлено у групі студентів гуманітарних спеціальностей з низьким рівнем емоційного інтелекту. Вони не достатньо уявляють, як завоювати авторитет серед людей, при організації справ не враховують думку товаришів. В складних ситуаціях їм складно знайти вихід. Вони не вміють контролювати роботу своїх товаришів, знаходити спільну мову з людьми. Досліджено взаємозв’язки між емоційним інтелектом та лідерськими якостями у студентів технічних та гуманітарних спеціальностей. У групі студентів технічних спеціальностей з високим рівнем емоційного інтелекту встановлено позитивні кореляційні зв’язки між емоційним інтелектом та усіма шкалами лідерських якостей. У групі студентів гуманітарних спеціальностей з низьким рівнем емоційного інтелекту не встановлено кореляційних зв’язків між емоційним інтелектом та лідерськими якостями. В інших групах студентів встановлено певні кореляційні зв’язки між емоційним інтелектом та лідерськими якостями.
Завантаження
Посилання
Андреева И. Н. Концептуальное поле понятия «эмоциональный интеллект» / И. Н. Андреева // Вопросы психологии. – 2009. – № 4. – С. 131.
Выготский Л. С. Психология/ Л. С. Выготский. – СПб. : Изд-во«Речь», 2010. – 1004 с.
Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. Почему он может значить больше, чем IQ / Д. Гоулман;пер. с англ. А. Исаева. – 2-е изд. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2013. – 560 с. URL: https://balka-book.com/files/2017/02_13/16_42/u_files_store_3_228337.pdf
Деревянко С. П. Роль эмоционального интеллекта в процессе социально-психологической адаптации студентов / С. П. Деревянко // Инновационные образовательные технологии. – 2007. – № 1(9). – С. 92-95.
Кипнис М. Тренинг лидерства / М. Кипнис. – М.:Ось-89, 2006. – 144 с.
Гура Т. Психологія лідерства в бізнесі [Електронний ресурс] : навч. посіб. / Т. Гура, О. Романовський, А. Книш ; Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т». – Харків : Друкарня Мадрид, 2017. – 100 с. – Режим доступу: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/36679.
Кови С. 7 навыков высокоэффективных людей [Электронный ресурс] / Кови С. // Книги онлайн. – Режим доступа: https://online-knigi.com/page/259016.
Леонтьев Д. А. Психология смысла/ Д. А. Леонтьев. – М. : Смысл, 2003. – 216 с.
Манойлова М. А. Эмоциональный интеллект будущего педагога: акмеологическая диагностика и методы развития / М. А. Манойлова. – М. : Poleograff press, 2008. – 128 с.
Мещерякова И. Н Формирование эмоционального интеллекта студентов-психологов в процессе обучения в ВУЗе / И. Н. Мещерякова // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. – 2010. – Вып. 1 (81). – С. 157-161. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-emotsionalnogo-intellekta-studentov-psihologov-v-protsesse-obucheniya-v-vuze/viewer
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2015. – 705 с. URL: http://library.kpi.kharkov.ua/files/new_postupleniya/rubinshteynosnob.pdf
Теорія і практика формування лідера : навч. посіб. / О. Г. Романовський, Т. В. Гура, А. Є. Книш, В. В. Бондаренко. – Харків : Друкарня Мадрид, 2017. – 100 с. – Режим доступу: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/31806.
Уткин Э. А. Курс менеджмента : учеб. для вузов / Э. А. Уткин. – М.:Зерцало, 2000. – 448 с.
Bar-On R. The Emotional Intelligence Inventory (EQ-i) : Technical Manual/ Bar-On R. – Toronto: Multi-Health Systems, 1997.
Dabke D. Impact of Leader’s Emotional Intelligence and Transformational Behavior on Perceived Leadership Effectiveness: A Multiple Source View / Dabke D. // Business Perspectives and Research. – 2016. – Vol. 4(1). – P. 27-40. https://doi: 10.1177/2278533715605433
Edelman P. Emotional intelligence, management of subordinate’s emotions, and leadership effectiveness / Edelman P., van Knippenberg D. // Leadership & Organization Development Journal. – 2018. – Vol. 39, No. 5. – P. 592-607. https://doi: 10.1108/LODJ-04-2018-0154.
Lee Y. H. Emotional intelligence, emotional labor, coach burnout, job satisfaction, and turnover intention in sport leadership / Lee Y. H., Chelladurai P. // European Sport Management Quarterly. – 2017. – Vol. 18(4). – P. 393-412. https:// doi: 10.1080/16184742.2017.1406971.
Miao C. Emotional intelligence and authentic leadership: a meta-analysis / Miao C., Humphrey R. H., Qian S. // Leadership & Organization Development Journal. – 2018. – Vol. 39, No. 5. – P. 679-690. https:// doi: 10.1108/LODJ-02-2018-0066.
Mayer J. D. Models of Emotional Intelligence / Mayer J. D., Salovey P., Caruso D. R. // Handbook of Intelligence / ed. by R. Stenberg. – New York : Cambridge University Press, 2000. – P. 396-420.