Суб’єктивне економічне благополуччя підприємців під час війни в Україні
Анотація
Метою роботи є визначення особливостей суб’єктивного економічного благополуччя підприємців під час війни в Україні. Українські підприємці вже понад два роки працюють в умовах повномасштабної війни. Катастрофічна ситуація невизначеності перешкоджає веденню бізнесу, але попри це спеціалісти визначають збільшення економічної активності. До дослідження було залучено підприємців, які працюють Україні (N=50), у віці від 23 до 55 років. Стаж підприємницької діяльності коливався від 7 до 22 років. Сфери підприємницької діяльності: торгівля, продаж та оренда нерухомості, агрономія, будівництво, вантажоперевезення, виробництво меблів. В якості методів дослідження було обрано анкетування, метод незавершених речень (модифікований нами), опитувальник суб’єктивного економічного благополуччя (В.А.Хащенка) та методи математичної статистики. Було визначено, що суб’єктивне економічне благополуччя досліджуваних підприємців має помірний рівень виразності. При цьому, у чоловіків відзначається помітна тенденція до зростання негативних переживань, спричинених нестачею фінансів. А для жінок характерною є позитивна оцінка поточного добробуту сім’ї. Також слід сказати, що жінки-підприємці у порівнянні з чоловіками відчувають достовірно вищій економічний оптимізм, поточний добробут сім’ї та загалом економічне благополуччя. Економічний оптимізм є більш високим серед підприємців, які мають вищу освіту, ніж в тих, хто має лише середню освіту. Неодружені підприємці більш позитивно оцінюють поточний добробут власної сім’ї, ніж одружені; але відмінностей у рівні суб’єктивного економічного благополуччя в залежності від наявності дітей не виявлено, - так само як і в залежності від об’єктивних показників та їхньої суб’єктивної оцінки підприємцями розміру фінансового прибутку.
Завантаження
Посилання
Гнускіна Г. В. Професійне вигорання у підприємців: зв’язок між рівнем вираженості та чинниками мезорівня. Актуальні проблеми психології. 2014. Т. 1, Вип. 41. С. 122–125. http://nbuv.gov.ua/UJRN/appsuh_2014_ 1_41_25.
Горбаль І.С. Соціально-психологічні чинники суб’єктивного благополуччя пенсіонерів : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.05 ; Ін-т соціальної та політичної психології НАПН України Київ, 2016. 20 с. https://ispp.org.ua/2020/05/05/socialno-psixologichni-chinniki-subyektivnogo-blagopoluchchya-pensioneriv/
Дядін А.С. Дефініція категорії «підприємницька діяльність». Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. 2017. Вип. 1 (25). С. 62–72. URL:http://elib.hduht.edu.ua/bitstream/123456789/1808/1/%
Карамушка Л.М., Худякова Н.Ю. Мотивація підприємницької діяльності : монографія. Київ—Львів : Сполом, 2011. 208 с. https://www.academia.edu/51137691/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%
Красилова Ю.В. Психологічні чинники підприємницької активності особистості : автореф. дис.… канд. психол. наук : 19.00.01 / Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2004. 16 с.
Максименко С.Д., Карамушка Л.М., Креденцер О.В., Івкін В.М. Еconomic psychology in Ukraine: challenges, trends, prospects. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2015. № 3. C. 7-15. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/704495/1/Maksymenko3.pdf
Пилипенко В., Шевель І. Соціологія підприємництва. Київ : Стилос, 1997. 104 с.
Hashchenko, V.A. (2005). A model of subjective economic well-being. Психологический журнал. 2005. Т. 26. № 3. С. 38-50.
Чернявська Т.П. Особистість у бізнесі: навч.-метод. посіб. Донецьк : Донбас, 2013. 40 с.
Швалб Ю.М., Данчева О.В. Практична психологія в економіці і бізнесі. К.: Лібра. 1998.
Яновська С.Г. Соціально-економічні та психологічні ознаки підприємництва. Проблеми сучасної психології Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2013. Вип. 21. C. 799–809. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21
Frijters P., Haisken-DeNew J.P., Shields M.A. money does matter! Evidence from increasing real income and life satisfaction in East Germany following reunification. American Economic review. 2004. V. 94. P. 730–740.
Hsee C.K., Yang Y., Li N., Shen L. Wealth, Warmth and Well-Being: Whether Happiness Is Relative or Absolute Depends on Whether It Is About Money, Acquisition, or Consumption. Journal of marketing research. 2009. V. 46. P. 396–409.
Kyndt E., & Baert H. Entrepreneurial competencies: Assessment and predictive value for entrepreneurship. Journal of Vocational Behavior, 2015. V.90, 13–25. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.07.002