Types of Network Groups and Psychological Characteristics of their Members

  • Svitlana Yanovskaya Applied Psychology Department V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5439-5269
  • Serhii Reva Лабораторія екологічної психології Інституту психології імені Григорія Костюка НАПН України, Київ, Україна
  • Rimma Turenko Department of English Language V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine
  • Nelli Kononenko Department of Physical Education National Aerospace University named after M. E. Zhukovsky "Kharkiv Aviation Institute", Kharkov, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3915-4248
  • Natalia Bilous Department of Physical Education National Aerospace University named after M. E. Zhukovsky "Kharkiv Aviation Institute", Kharkov, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7803-8936
  • Ruslan Zub Master of Psychology, Applied Psychology Department V. N. Karazin Kharkiv National University, Kharkiv, Ukraine
Keywords: network groups, online environment, group community, social networks, messengers, gaming platforms, Internet forums, virtual dating groups, distance learning groups

Abstract

The work is devoted to the analysis of issues of personality formation in the conditions of belonging to a group community, the influence of the online environment on the personality and network groups in the modern online environment. An empirical study was conducted, in which a total of 193 individuals took part, who were involved through various online platforms: social networks, messengers, forums, gaming resources, educational platforms, etc. On the basis of the study, the attitude of network group participants to the online communities in which they are located was studied; their psychological characteristics were analyzed; determined the peculiarities of the psychological characteristics of the participants of network groups, depending on the attitude to the online communities in which they are located; typical profiles of the subjects' attitudes towards network groups were revealed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Васильєва О. Психологічні особливості дистанційного навчання в підготовці майбутніх психологів. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Серія: Педагогічні науки. 2022. Вип. 58. С. 36-44. http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/541

Голованова Т.М. Вплив використання віртуального простору на когнітивний розвиток особистості. Наука і освіта. 2015. № 1. С. 20-24. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2015_1_6.

Лєсто К.А. Психологічні особливості користувачів соціальних сайтів. Вісник психології і соціальної педагогіки. 2010. Вип. 3. С. 75-91. https://www.psyh.kiev.ua/%D0%9B%D1%94%D1%81%D1%82%

Назар М.М. Характерні психологічні особливості дистанційного навчання з використанням мережі Інтернет. Медіаосвіта в Україні: наукова рефлексія викликів, практик, перспектив. 2013. № 1(1). С. 264-274. https://lib.iitta.gov.ua/1524/1/Article.pdf

Немеш О. М. Психологічні основи інтернет-комунікації. Актуальні проблеми психології. 2014. Вип. 14(5). С. 138-146. http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v5/i14/16.pdf

Прахова С.А., Даценко О.А., Семенов К.А. Дистанційне навчання у просторі сучасних освітніх систем: психологічний контекст. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2020. № 2 (20). С. 260-264. http://repo.dma.dp.ua/id/eprint/7417

Радчук Г., Адамська З., Олексюк В. Психологічні особливості впровадження дистанційного навчання студентів. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2022. Вип. 12. С. 107-114. https://doi.org/10.30970/PS.2022.12.12

Смульсон М. Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі. К.: Педагогічна думка, 2015. 119 с. https://lib.iitta.gov.ua/10064/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0

Шпак А., Бобокал О. Психологічні особливості взаємодії учасників дистанційного навчання в освітньому процесі. Теорія та методика навчання та виховання. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019. Вип. 51. С. 212–217. https://college.nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2021/03/%D0%A8%D0%BF%D0%B0%D0%BA.pdf

Яновська С.Г., Севост`янов П.О., Туренко Р.Л. Психометричні показники та адаптація методу Ч. Осгуда «семантичний диференціал» (українська версія методу). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, 2023. 74. С. 24-30.

https://doi.org/10.26565/2225-7756-2023-74-03

Burton C. Top 10 Different Types of Online Communities. The thinkific: веб-сайт. https://www.thinkific.com/blog/types-of-online-communities. (дата звернення: 09.06.2023)

Garbrecht P. The 3 Types of Online Communities. Khoros : веб-сайт. https://khoros.com/blog/3-types-online-communities (дата звернення: 14.06.2023).

Kula P. The six types of online communities you should know about. Zapnito : веб-сайт. https://zapnito.com/insights/the-six-types-of-online-communities-you-should-know-about (дата звернення: 12.06.2023).

Porat M. 11 Types of Online Communities That Thrive. Mightynetworks : веб-сайт. https://www.mightynetworks.com/resources/types-of-online-communities. (дата звернення: 10.06.2023)

Published
2023-12-29
Cited
How to Cite
Yanovskaya, S., Reva, S., Turenko, R., Kononenko, N., Bilous, N., & Zub, R. (2023). Types of Network Groups and Psychological Characteristics of their Members. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Psychology, (75), 44-52. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2023-75-06