АВТОРСТВО У ДИСКУРСИВНІЙ ПЕРСПЕКТИВІ

  • Олександр Лойко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0002-9933-0984
  • Наталія Попова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-8168-1017
Ключові слова: смерть автора, функція-автор, першопочаток, дискурсивні процедури, децентрація

Анотація

Стаття присвячена проблемі авторства у перспективі аналізу функцій дискурсу Мішелем Фуко. Робиться висновок, що версія «смерті автора» Мішеля Фуко суттєво відрізняється від версії Ролана Барта. Якщо у останнього місце інстанції сенсу (яке до цього відводили автору) зайняло «письмо», то для Фуко було важливим не просто відмовитися від авторства, а вказати на фіктивність, ідеологічність самої презумпції «підстави» або «першопочатку», до якої апелювали усі форми «влади-знання» європейського трансценденталізму.

З цієї причини для Фуко є неприйнятним просте скасування концепту «авторства» на користь концепту «письма» (що було позицією групи «Тель Кель», неофіційним лідером якої виступав Барт). «Письмо», як і авторство, є, на думку Фуко, черговим «першопочатком», а значить – анахронізмом, що продовжує традицію європейського трансценденталізму, який, за Фуко, вже є історією мислення, а не його теперішнім. З цієї ж причини Фуко відмовляється і від того, щоб звернутися від ідеї «авторства» до концепту «твору», оскільки останній має на увазі «єдність» і «цілісність» задуму, а отже, побічно, продовжує підтримувати віру в авторську індивідуальність, яка є трансцендентною щодо тексту. І «письмо», і «твір» для Фуко – не більш ніж нові псевдо-універсалії, які прийшли на зміну колишній («автору»), але зберегли у недоторканності всі її конститутивні характеристики (початковість, цілісність, безперервність, телеологічність). Тоді як заявлена Фуко програма «децентрації» вимагала не переходу від одного центру до іншого або його перейменування, а такого ракурсу, який би не залишив у привілейованому становищі жодного «центру», в принципі – чи то «автор», «письмо», чи то «твір».

Поява поняття «функція-автор», як і інших дискурсивних «функцій», визнається у статті результатом стратегії «децентрації». На відміну від концептів «авторства», «письма» та «твору», які зберігали в недоторканності ідею «першопочатку» та «цілісності» дискурсу, «функція-автор» характеризується як процедура, дія якої поширюється лише на певні типи дискурсів. До того ж визнається історичність (тобто дискретність) як цих типів дискурсів, так і самої «функції-автор».

До того ж, крім «функції-автор», у статті було описано, проаналізовано та проілюстровано всю низку процедур, що контролюють виробництво дискурсу, згідно з Фуко. Наявність великої кількості процедур дискурсивного примусу не дозволяє наділяти «функцію-автор» статусом «центральної» процедури і страхує від того, що вона розглядатиметься як чергова модифікація «першопочатку» (аналогічна до «письма» чи «твору»).

Завантаження

Біографії авторів

Олександр Лойко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Лойко Олександр Вікторович

кандидат філософських наук

доцент кафедри теоретичної і практичної філософії імені професора Й. Б. Шада

Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

Наталія Попова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Попова Наталія Валеріївна

кандидат філософських наук

доцент кафедри теоретичної і практичної філософії імені професора Й. Б. Шада

Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна.

майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

Посилання

Barthes, R. (1990). Roland Barthes par Roland Barthes. Paris: Seuil.

Barthes, R. (1977). The death of the author / trans. S. Heath. In: Image-music-text (pp. 142–148). New York: Hill and Wang.

Blanchot, M. (1955). L'Espace littéraire. Paris: Gallimard.

Bristow, D. (2022). Schizostructuralism Divisions in Structure, Surface, Temporality, Class. New York: Routledge.

Compagnon, A. (1998). Le démon de la théorie: Littérature et sens commun. Paris: Éditions du Seuil.

De Grazia, E. (1992). Girls lean back everywhere: The law of obscenity and the assault on genius. New York: Random House.

Deleuze, G. (1997). Critique et clinique. Paris: Les Éditions de Minuit.

Fish, S. E. (1982). Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Cambridge: Harvard University Press.

Foucault, M. (1969). The archaeology of knowledge. New York: Pantheon Books.

Foucault, M. (1976). La volonté de savoir. Paris: Éditions Gallimard.

Foucault, M. (1977). What is an author? In D. F. Bouchard (Ed.) Language, counter-memory, practice: Selected essays and interviews (pp. 113–138). Ithaca, New York: Cornell University Press.

Genette, G. (1970). La rhétorique restreinte. Communications, 16, 158-171. https://www.persee.fr/doc/comm_0588-8018_1970_num_16_1_1234

Girard, R. (1972). La violence et le Sacré. Paris: Editions Bernard Grasset.

Grant, B. K. (Ed.) (2008). Auteurs and Authorship: A Film Reader. Oxford: Wiley-Blackwell.

Katajamäki, S. (Ed.), Pulkkinen, V. (Ed.), Dunderlin, T. (As. Ed.) (2023). Genetic criticism in motion. New perspectives on manuscript studies. Finnish Literature Society SKS. https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/87510/genetic-criticism-in-motion.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Krylova, A. (2024). Foucault, Post-structuralism, and the Fixed «Openness of History». Modern Intellectual History, 21, 705–727. DOI: https://doi.org/10.1017/S1479244324000088

Peters, M. A. (2022). Poststructuralism and the Post-Marxist Critique of Knowledge Capitalism: A Personal Account. Review of Contemporary Philosophy, 21, 21–37. https://doi.org/10.22381/RCP2120222

Plato’s Ion. (2023). The Dialogues of Plato. Trans. by David Horan. Platonic Foundation. URL: https://www.platonicfoundation.org/translation/ion/

Schmid, W. (2011). Elemente der Narratologie. Berlin, New York: Walter de Gruyter.

Sontag, S. (1994) Against Interpretation. London: Vintage.

Stawarska, B. (2020). Saussure’s linguistics, structuralism, and phenomenology: The Course in General Linguistics after a century. Cham: Palgrave Macmillan.

Taylor, D. (2011). Michel Foucault Key Concepts. Chesham: Acumen.

Khrabrov, H. (2022). Peer-to-peer (post)authorship. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series Philosophy. Philosophical Peripeteias, (67), 69-75. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2022-67-8

Опубліковано
2024-12-23
Цитовано
Як цитувати
Лойко, О., & Попова, Н. (2024). АВТОРСТВО У ДИСКУРСИВНІЙ ПЕРСПЕКТИВІ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (71), 170-188. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2024-71-15
Номер
Розділ
Статті

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)