ПРО ІСТОРИЧНУ ДИСКРЕТНІСТЬ ФУНКЦІЇ МОВИ ТА АВТОРСТВА В КОНТЕКСТІ «СЛІВ І РЕЧЕЙ» МІШЕЛЯ ФУКО
Анотація
У статті проаналізовано форми авторства, які були притаманні Західній культурі в певні проміжки часу, та з’являлись чи зникали у зв’язку з виникненням чи зникненням відповідної функції мови. Аналіз було здійснено на підґрунті матеріалів та методології, запропонованих Мішелем Фуко у його фундаментальній праці «Слова і речі», із залученням робіт інших дослідників. Зазначено, що дискретність функції мови в культурі, доведена Фуко, руйнує не тільки уявлення про основоположну функцію суб'єкта, а й уявлення про незмінність та універсальність функції автора. Виходячи з описів функції мови в межах кожної з трьох «епістем», продемонстровано, що в різні періоди історії Західної культури під «авторством» розумілися культурні практики різної спрямованості, які важко звести до одного поняття. У підсумку, було виділено, названо, та описано три типи авторства, що з’являлись у Західній культурі в різні історичні проміжки, а саме: «автор-Авгур» (пізня античність – середина XVII століття), «автор-Творець» (середина XVII століття – початок XIX століття) та «автор-Медіум» (початок XIX століття – XX століття). У статті аргументовано, що «смерть автора», в контексті «Слів і речей», виступає наслідком занепаду «класичної епістеми» – таких умов можливості знання, за яких «репрезентація» виступала єдиним місцем побутування світу, а під картезіанським «cogito ergo sum», виходячи з роботи Фуко, насправді малося на увазі: «я мислю, отже, світ існує». Після того, як у межах «сучасної епістеми» виявилося, що буття людини є позаположним буттю мови, класичного Творця змінив Медіум. У тексті окремо пояснюється, чим саме запропонований концепт «Медіуму» принципово відрізняється від «Скриптора» (Ролан Барт) та від, так званого, «Простого виконавця чистого обряду» (Мішель Фуко).
Завантаження
Посилання
Benveniste, É. (1973). Indo-European language and society (E. Palmer, Trans.; S. L. Lieberman, Ed.). Coral Gables, FL: University of Miami Press.
Blanchot, M. (1982). The space of literature (A. Smock, Trans.). Lincoln, NE, London, UK: University of Nebraska Press.
Foucault, M. (1969). L'archéologie du savoir. Paris, France: Gallimard.
Foucault, M. (1966). Les mots et les choses. Paris, France: Gallimard.
Freud, S. (1916). Leonardo da Vinci: A psychosexual study of an infantile reminiscence (A. A. Brill, Trans.). New York, NY: Yard.
Genette, G. (1969). Figures (Vol. 2). Paris, France: Editions du Seuil.
Jacobson, R. (1960). Closing Statement: Linguistics and Poetics. In T. A. Sebeok (Ed.), Style in language (pp. 350-377). Cambridge, MA: The Technology Press of Massachusetts Institute of Technology, & New York, NY; London, UK: John Wiley and Sons.
Mallarmé, S. (1914a). Poesis (C. Maurras, Ed.). Paris, France: Nouvelle Revue Française.
Mallarmé, S. (1956). Selected prose poems, essays and letters (B. Cook, Trans.; H. Mondor, Ed.). Baltimore, MD: The Johns Hopkins Press.
Mallarmé, S. (1914b). Un coup de dés jamais n'abolira le hasard. Paris, France: Nouvelle Revue Française.
Shakespeare, W. (1986). Hamlet, prince of Denmark (L. Hrebinka, Trans.). In Shakespeare, W. Collected works in six volumes: Volume 5 (pp. 5-118). Kyiv, Ukraine: Dnipro. (In Ukrainian).
Авторське право (c) 2024 Олександр Лойко
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).