ТВОРЧА СПАДЩИНА ЮРІЯ МАМЛЄЄВА: ФІЛОСОФІЯ І / АБО ЛІТЕРАТУРА?
Анотація
Автор статті звертається до творчої спадщини Юрія Мамлєєва, намагаючись встановити, у якому співвідношенні перебувають філософські та художні напрацювання цього письменника. Водночас ставиться під сумнів звичний видавничий спосіб розмежування філософського та художнього тексту як різних автономних категорій (згідно з яким філософські роботи Мамлєєва – «Доля буття», «Росія Вічна» та всі інші – це суто художня творчість). Замість цього пропонується ідея про те, що філософські та художні аспекти мамлєєвських текстів не можуть бути відірвані одне від одного, через що вони мають розглядатись лише як певна цілісність. На думку автора, вони виступають різними сторонами та реалізаціями одного загального проекту, що містить у собі як раціональний вимір, який потребує для свого вивчення категоріального філософського апарату й логічного аналізу, так і певний ірраціональний вимір, що може бути окреслений лише художніми образами та неявними натяками. Вказаний проект можна представити у вигляді п’яти ключових метатем: Безодні та пов’язаних з нею «Останніх відносин»; Таємниці, що має два рівні – той, який можна пізнати, та той, який принципово не може бути пізнаним; «кореня самобуття» і метафізики (утризму) «Я»; смерті та безсмертя; Росії та Російської Душі, що знаходяться між Заходом та Сходом, маючи особливу історичну та космологічну роль. Ці п’ять метатем пронизують всі мамлєєвські тексти, виступаючи стрижневою основою будь-яких його духовних пошуків. Герої художньої прози Мамлєєва – це переважно люди пострадянського простору, що намагаються відповідати на питання, на які принципово неможливо відповісти, тобто пізнати таємницю буття. Водночас майже завжди вони занепокоєні проблемою смерті та власного існування, долі свого «Я», а їхні вчинки мають вкрай неординарний характер, який зовсім випадає з логіки буденності. Тобто можна казати, що художні образи, які створює Мамлєєв, не лише відповідають його філософським конструктам, таким, наприклад, як утризм чи «Останні відносини», а продовжують їх, розкриваючи з несподіваного ракурсу. Автор приходить до висновку, що в просторі творчості Юрія Мамлєєва хибним буде будь-яке суворе розмежування літератури та філософії, адже вони розлиті одна в одній так, що подібне розмежування просто руйнує загальну логіку мамлєєвського мислення та світобачення. Отже, «метафізичний реалізм» (засновником якого є Мамлєєв) має бути сприйнятий як зона перетину, простір втрати кордону, продуктивний, творчий вихід за межі, а також як ситуація, коли філософія та література стають більшими за самих себе.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Deleuze, J., & Guattari, F. (2009). What is Philosophy? (S. Zenkin, Trans.). Moscow: Academic Project. (Original work published 1991). (In Russian).
Mamleev, Yu. (2011). Eternal Russia. Moscow: Eksmo. (In Russian).
Mamleev, Yu. (1993). Favourites. Moscow: Terra. (In Russian).
Mamleev, Yu. (2008). Living Cemetery. Moscow: AST; Zebra E. (In Russian).
Mamleev, Yu. (2003). Pensive Killer. Moscow: Vagrius. (In Russian).
Mamleev, Yu. (1986, September 5). Planet of Sleepless Bears. [Conversation with Yuriy Mamleev in connection with the French edition of the novel “Shatuny”]. Russkaia Mysl – Russian Thought, 3637. Retrieved from http://www.radashkevich.info/publicistika/publicistika_205.html. (In Russian).
Mamleev, Yu. (2009). Russin Trips to the Subtle World. Moscow: AST; Zebra E. (In Russian).
Mamleev, Yu. (2009). The Destiny of Being. Moscow: Enneagon. (In Russian).
Semykina, R. (2007). On “Contact with Other Worlds”: F. M. Dostoevsky and Yu. V. Mamleev (Monograph). Barnaul: BSPU. (In Russian).
Slobozhanin, A. (2014). Philosophical Content of the Stories by Yu. V. Mamleev. In Research Potential of Young Scientists: A Look into the Future (Tula, 2014). Intern. Conference Proceedings (pp. 149–157). Tula: TSPU named after L. N. Tolstoy. (In Russian).
Yevtushenko, N. (2009). Metaphysics and Literature: Fiction by Yu. Mamleev in the Context of the Philosophical Experience of a Writer. Stavropol State University’s Vestnik, 60, 59–63. (In Russian).
Делез Ж., Гваттари Ф. Что такое философия? / пер. с фр. С. Зенкин. М.: Академический Проект, 2009. 261 с.
Евтушенко Н. Метафизика и литература: художественная проза Ю. Мамлеева в контексте философского опыта писателя. Вестник Ставропольского государственного университета. 2009. № 60. С. 59–63.
Мамлеев Ю. Живое кладбище. М.: АСТ; Зебра Е, 2008. 352 с.
Мамлеев Ю. Задумчивый киллер. М.: Вагриус, 2003. 304 с.
Мамлеев Ю. Избранное. М.: Терра, 1993. 648 c.
Мамлеев Ю. Планета незаснувших медведей. Беседа с Юрием Мамлеевым в связи с французским изданием романа «Шатуны» [Электронный ресурс]. Русская мысль. № 3637. 1986. URL: http://www.radashkevich.info/publicistika/publicistika_205.html.
Мамлеев Ю. Россия Вечная. М.: Эксмо, 2011. 512 c.
Мамлеев Ю. Русские походы в тонкий мир. М.: АСТ; Зебра Е, 2009. 254 c.
Мамлеев Ю. Судьба бытия. М.: Эннеагон, 2006. 262 c.
Семыкина Р. О «соприкосновении мирам иным»: Ф. М. Достоевский и Ю. В. Мамлеев: монография. Барнаул: БГПУ, 2007. 241 с.
Слобожанин А. Философское содержание рассказов Ю. В. Мамлеева. Исследовательский потенциал молодых ученых: взгляд в будущее: материалы конференции. Тула: ТГПУ имени Л. Н. Толстого, 2014. С. 149–157.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).