Українська еліта у творчості Пилипа Орлика
Анотація
Метою статті є окреслення кола української еліти та дослідження засобів її образотворення, які використані відомим українським гетьманом в екзилі й бароковим літератором Пилипом Орликом. Його поетичні збірки «Алкід руський» та «Гіппомен сарматський», а також окремі малознані панегірики побачили світ у «мазепинську добу», яка згуртувала навколо гетьмана військову, духовну та культурну еліту. Полтавська трагедія, доленосна для України й особисто для Пилипа Орлика, поділила українську еліту на вигнанців і російських прибічників. Погляд на життєві обставини він проявляє у листах, написаних серед іншого й до української еліти в Росію і в Західну Європу. «Діаріуш подорожній», що вівся ним упродовж 1720-1733 років, відбиває динаміку настрою автора, коло осіб, на яке Орлик покладає державотворчі сподівання, а разом із ним жанрові та художні переваги у творчості.
Аналіз засобів творення образу української еліти, яка жила в період діяльності Пилипа Орлика, у контексті його суспільно-політичних орієнтирів та естетичних уподобань забезпечується поєднанням біографічного, інтертекстуального, феноменологічного, культурно-історичного та описово-аналітичного методів.
У статті досліджено феномен української еліти ХVII-XVIII ст., визначене коло осіб, які складали українську еліту того часу і стали об’єктом літературних зацікавлень Пилипа Орлика, – Іван Мазепа, Іван Обидовський, Стефан Яворський, Данило Апостол; прослідковано характер використання художніх засобів різноманітних барокових стильових регістрів, за допомогою яких створюється більшість образів.
Завантаження
Посилання
Brogi Bercoff, G. (2011). Sacred and secular bridal eloquence at the court of Ivan Mazepa // Pylyp Orlyk: his life, policies and texts: materials from International Scientific Conference "Ad fontes" in the name of 300 years from the day of adoption of Bendery Constitution in 1710, Kyiv, National University of Kyiv-Mohyla Academy, 14-16 th. of October 2010, Kyiv: Pulsary, 2011, 80-102. [in Ukrainian]
Kostruba, T. (1993). Hetman Danylo Apostol // Chronicle of the Red Viburnum, Lviv, 1993. Part. 10-12 (28-30). 48-53. [in Ukrainian]
Kremin, T. (2011). Poetical epic poem by Pylyp Orlyk: Life is like a paragon // Research papers from Chornomorsk Petro Mohyla State University. S. Philology and Literary Studies, 2011. E. 158, V. 170, 32-36. [in Ukrainian]
Novyk, O. (2024). Mars field, Christ`s army: the mundanity of the image of war in the context of baroque poetry // Siverian Chronicle. 2024. Nо. 4. 138-147. [in Ukrainian]
Orlyk, P. (2006). The Constituation, manifests and literary legacy: Selctd works. Kyiv: MAUP, 2006. 736 р. [in Ukrainian]
Pylyp Orlyk and Mazepians. Testimonials. Formatted by T. Tairova-Yakovleva. Kyiv : Klio, 2022. 216 р. [in Ukrainian]
Slipushko, O. (2024). For the glory of the great Ukrainian: Pylyp Orlyk (1672-1742) and his Diariush // Literary studies, linguistics, and folkloristics. 2024. Nо 2 (36). 117-118. [in Ukrainian]
The preciousness of the word. B. Nо. 2, Kyiv: Akonit, 2006. 800 р. [in Ukrainian]
Sobol, V. (2009). Pylyp. Orlyk`s "Diariush" as the diary of Ukrainian-Polish bordering // Word and time. 2009. Nо. 6. 20-26. [in Ukrainian]
Trofymuk, M., Trofymuk, O. (2022). Ukrainian constitutional tradition in the course of the early-modernist era. URL: https://zbruc.eu/node/111403 (date of application: 12.11.2024). [in Ukrainian]
Trofymuk, O. (2010). Literary legacy of Hetman Pypyl Orlyk // Word and time, 2010. Nо. 10. 42-48. [in Ukrainian]
Shevchuk, V. (2005). Pylyp Orlyk as a writer // Roxelanian muse: Ukrainian literature within the period from the 16th ventury to th 18th century (in 2 books). Т. 2: Developed Baroque. Kyiv: Lybid, 2005. 728 р. [in Ukrainian]