Мовні засоби створення образу людини з порушеннями інтелекту в романі Д. Кіза «Квіти для Елджернона» (D. Keyes «Flowers for Algernon»)

  • Ольга Каневська Криворізький державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0003-1703-7929
  • Ірина Клименко Криворізький державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0001-5557-0412
Ключові слова: мовленнєвий портрет, мовні засоби, образ персонажу, образ людини з порушенням інтелекту, Д. Кіз, роман «Квіти для Елджернона»

Анотація

Відтворення в тексті художнього твору мовленнєвого портрету персонажа ––– складне мистецьке завдання, особливо це стосується героїв, які мають ті чи ті інтелектуальні порушення та мовленнєві розлади, тобто страждають на афазію. Письменнику необхідно детально та достовірно описати певні прояви афатичних синдромів у персонажа, врахувати як мовні порушення, так і психопатологічні вияви, що суттєво впливають на структуру та зміст тексту.

У статті визначено та схарактеризовано особливості застосування мовних засобів у створенні образу персонажа з порушеннями інтелекту в романі Д. Кіза «Квіти для Елджернона» (D. Keyes «Flowers for Algernon»).

У досліджуваному романі показано еволюцію особистості людини: у результаті наукового експерименту (хірургічної операції) пацієнт із низьким рівнем інтелектуального розвитку перетворюється практично на генія. Але утручання в мозок персонажа дає лише тимчасове поліпшення – швидкий прогрес змінюється деградацією.

Зміни в інтелектуальному розвитку Чарлі Гордона показано через його мовленнєвий портрет ––– важливіший засіб розкриття образу персонажа та його внутрішнього світу. Зображення образу персонажа в творі літератури передбачає наділення його мовленням відповідно до всіх чинників, які впливають на перебіг мовлення, його якісну та кількісну характеристику (особистісні, психічні, психологічні, вікові, соціальні, національні, регіональні).

Аналіз тексту роману Д. Кіза показав, що письменник змальовує персонаж у динаміці, що знаходить своє відбиття і в його мовленнєвому портреті. Шлях Чарлі Гордона від людини з порушенням інтелекту до інтелектуального генія та в зворотному порядку показано у його звітах-записах, у яких послідовно відтворено всі події, які з ним відбулися, описано людей, з яким йому довелося спілкуватися, тобто його світобачення та світовідчуття.

Було виявлено, що для створення образу персонажа з порушеннями інтелекту Д. Кіз обрав лише декілька мовних засобів (графон, капіталізація, лексичні повтори), за допомогою яких і було відтворено мовлення людини з дисграфією, а для зображення Чарлі-інтелектуала було використано більш широкий їх набір. Навмисний добір мовних засобів допоміг створити контрастні образи: Чарлі як людина з порушеннями інтелекту та Чарлі як людина з високим IQ.

Контрастні мовленнєві портрети персонажа мають особливу виразність, адресність та допомагають Д. Кізу створити об’ємний, багатогранний образ головного героя.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Ольга Каневська, Криворізький державний педагогічний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри перекладу та слов’янської філології

Ірина Клименко, Криворізький державний педагогічний університет

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри англійської філології

Посилання

Hurbyk, Yu. Yu. (2019). The essence and meaning of the concept of "linguistic characteristic" as a stylistic means of creating character images. Modern movement of science, April 4–5. Dnipro. Pp. 286–290.

Lokaychuk, S. (2019). Language portrait of the Servant from Dobromil based on the novel of the same name by Halyna Pagutyak. Linguistic studies, No. 11. Dec. Pp. 89–99. DOI: https://doi.org/10.29038/2413-0923-2019-11-89-99

Pozdnyakov, D. O. (2019). Speech portrait of a madman in a literary text. Notes on Romano-Germanic philology. No. 2 (43). Pp. 231–237. DOI: https://doi.org/10.18524/2307-4604.2019.2(43).186251

Potebnya, A. A. (1990). Theoretical poetics / Comp., intro. Art., comment. A. B. Muratova. M.: Higher School. 344 p.

Senkiv, O. M., Petrytsia, L. I. (2020). Speech portrait of a hero with special needs (on the example of the works of Daniel Keyes «Flowers for Algernon» and Winston Groom «Forest Gump»). Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi. Series: Philology. Social communications. Germanic languages. Volume 31 (70). No. 2. Part 2. Pp. 239–242. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.2-2/41

Tsepenyuk, T. O., Vavriv, I. Ya., Dzyubanovska, I. A. V. (2021). Speech portrait of the character of the artistic work in the original and translation. Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Ser.: Philology. No. 49. Volume 2. Pp. 178–182. DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2021.49-2.41

Shton, O. (2020). Linguistic features of language portraits in the prose of Vasyl Slapchuk. Studia methodologica. No. 50. Pp. 122–129. DOI: https://doi.org/10.25128/2304-1222.20.50.10

Keyes D. Flowers for Algernon. URL: https://www.sdfo.org/gj/stories/flowersforalgernon.pdf

Опубліковано
2024-06-15
Як цитувати
Каневська, О., & Клименко, І. (2024). Мовні засоби створення образу людини з порушеннями інтелекту в романі Д. Кіза «Квіти для Елджернона» (D. Keyes «Flowers for Algernon»). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (94), 77-83. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2024-94-12