«‎Пробуджена муза» Ігоря Калинця в інтермистецькому діалозі з Олексою Новаківським

  • Григорій Савчук Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-2690-0915
Ключові слова: муза, інтерсеміотичний переклад, автопортрет, пробудження, картина, музика

Анотація

Метою статті є альтернативне прочитання назви збірки І. Калинця «Пробуджена муза» на основі інтермедійного аналізу віршів, написаних під упливом картин О. Новаківського. І. Калинець відчув в історії життя та творчості львівського художника нерв бунту та всепоглинаючу стихію музики й передав їх через вірш «Муза». У вірші подано збірний образ Анни-Марії – дружини, яка надихала О. Новаківського на творчість і справді була його музою. Створений візуальний образ продовжує тему “Stabat Mater” («Скорбна Мати») у світовому мистецтві. Річ у тім, що бунтівний, експресивний характер творчості майстра для балансу потребував своєї протилежності, що втілилася в постаті дружини й музи Анни-Марії. В інтерпретації І. Калинця Анна-Марія «мусила» бути музою для чоловіка, тобто дружина «мусила» віддати себе служінню мистецтву, розуміючи, що для цього доведеться піти на певні жертви.

Цілісність картини О. Новаківського «“Автопортрет” з дружиною» забезпечена принципом проєкції: фігура чоловіка в композиції полотна спроєктована на фігуру жінки, яка на задньому плані ніби відлунює чоловікові своєю поставою, розташуванням лівої руки, яка підпирає голову. Художник дивиться на реципієнтів картини, знизу вгору і в правий бік, натомість Анна-Марія дивиться згори вниз. Використовуючи ресурси геометричної термінології, ці погляди б можна було назвати «мимобіжними», адже вони лежать у різних площинах і не перетинаються. І. Калинець по-різному інтерпретує вирази облич героїв: обличчя митця «мудре  і гостре» – обличчя Анни-Марії «безнадійне і красиве». Це протиставлення не можна назвати симетричним, тобто семантика образів не вступає в полярні взаємини. Швидше, це протиставлення асиметричне й «мимобіжне», як і погляди на картині.

І. Калинець обрав картину «Пробудження» як об’єкт екфразисно-інтерпретаційного опису, можливо, тому, що О. Новаківський новаторськи, зі свіжим поглядом модерніста вперше зобразив Україну як дитину, майже підлітка. Стихія сонячного світла на картині й напрочуд гармонійний екфразис І. Калинця утверджують позитив, надію і віру в прийдешнє, в якому не залишиться місця стражданню, підводять до думки, що в дитини, як і в України, все життя попереду.

На підставі інтермедійного аналізу були зроблені такі висновки: 1. Муза за слушних умов пробуджується для того, щоб надихати митця. Ці умови пов’язані з історичним поступом, але передусім – із особливостями індивідуально-авторської еволюції. 2. Митець та муза перебувають у стосунках діалектичної єдності, яка рухає в своєму розвитку їх обох. 3. Образи музи та пробудження безпосередньо ведуть до образу України, яка пробуджується на шляху до власної незалежності. У цьому процесі провідну роль відіграють Божественні сили.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Григорій Савчук, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії української літератури

Посилання

Borysiuk I. V Borisyuk I. V. The concept of writing in the lyrics of Ihor Kalynets. Proceedings of NaUKMA. Philological sciences: (literary studies). 2017. Vol. 195. P. 3–11.

Borysyuk I. Own / alien space in the lyrics of Ihor Kalinets. Magisterium. Literary studies. 2017. No. 69. P. 3–12.

Buryak O. The idea of absolute self-affirmation of a person in the individual author myth of Ihor Kalinets. Proceedings. Series: Philological sciences. 2023. No. 203. P. 21–25. URL: https://doi.org/10.32782/2522-4077-2022-203-3

Buryak O. F. Mythical genealogy in the individual author myth of I. Kalinets: the connection "man – nature". Transcarpathian Philological Studies. 2022. Vol. 23. Vol. 1. P. 246–250. URL: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2022.23.1.47

Visiting the Lviv modernist artist Oleksa Novakivskyi. URL: https://dyvys.info/2021/02/21/v-gostyah-u-lvivskogo-hudozhnyka-modernista-oleksy-novakivskogo/ (date of application: 12.01.2024).

Vivat G. The philosophy of silence in the lyrics of Ihor Kalinets. UKRAINICA III. 2022. P. 355.

Voloshyn L. The image of a woman in the works of Oleksa Novakivskyi: Monograph. Lviv-Kharkiv: Publisher Oleksandr Savchuk, 2018. 368 p.

Hnatyuk O. From the compiler of the collection. Kalinets I. Awakened muse. Poetry. Volume 1. Warsaw: Publication of OUP and the Canadian Institute of Ukrainian Studies, 1991. P. 3–27. URL: https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/5233/file.pdf (access date: 12.01.2024).

Husar Struk D. Slave Muse, or how to “plow with butterflies”. Igor Kalinets. Slave Muse. Poems from 1973-1981. Baltimore – Toronto: "Torch" named after V. Simonenko, 1991. P. 7–31.

Zabuzhko O. Instead of a preface: two alogies on a viburnum theme. Kalinets I. M. Poeziya: in 2 vols. Lviv: SPOLOM, Drukarski kunshti, 2014. Vol. 1. Awakened muse. Poetry 1962–1972. 2014. Pp. 3–10.

Ilnytskyi M. "The lips unlocked by the key of the metaphor... Igor Kalinets`s poetry ". Paris – Lviv – Zwickau, 2001. 144 p.

Kalynets I. M. Poetry: in 2 volumes. Lviv: SPOLOM, Drukarski kunshti, 2014. Vol. 1. Awakened muse. Poetry 1962–1972. 2014. 311 p.

Lanovyk M. B. Folklore as an ideological code of fiction (on material of the slave poetry of Ihor Kalinets). Scientific notes of Volodymyr Hnatyuk`s Ternopilskyi National Pedagogical University. Ser. Literary studies / editors: M. Tkachuk, E. Bialka, K. Gushcha [and others]; under the editorship of M. P. Tkachuk. Ternopil: TNPU, 2016. Issue 44. P. 12–24.

Novakivskyi O. Self-portrait (1910). URL: https://www.wikiart.org/uk/oleksa-novakivskiy/avtoportret-1910 (access date: 12.01.2024).

Novakivskyi O. Self-portrait with wife. URL: https://www.wikiart.org/uk/oleksa-novakivskiy/avtoportret-z-druzhinoyu (date application: 12.01.2024).

Novakivskyi O. Self-portrait. Osmoloda 1909 URL: https://www.facebook.com/novakivsky.museum/photos/a.919904098020376/3146500832027347/?paipv=0&eav=AfaRBnCZnXm0jS2m89i9KGqiL0BwQGUZBbJrzJ96xsXQ6psaRFvznPVGfu5IUZJW_6M&_rdr (access date: 12.01.2024).

Novakivskyi O. Lost hopes. URL: https://www.facebook.com/novakivsky.museum/photos/a.919904098020376/5341805165830225/?type=3 (date of application: 12.01.2024).

Novakivskyi O. My muse (portrait of wife). URL: https://www.wikiart.org/uk/oleksa-novakivskiy/moya-muza-portret-druzhini date application: 12.01.2024).

Novakivskyi O. Awakening. URL: https://dyvys.info/2021/02/21/v-gostyah-u-lvivskogo-hudozhnyka-modernista-oleksy-novakivskogo/ (date application: 12.01.2024).

Pavlyshyn M. Coat of arms of melancholy: poetry of Ihor Kalinets. Pavlyshyn M. Kanon and iconostasis: Literary and critical articles. Kyiv: Chas Publishing House, 1997. P. 255–275.

Svitlichnyi I. On the viburnum, the world converged with a wedge. Svitlichnyi I. Works. Poetry. Translations. Journalism. 2012. pp. 744–754. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Svitlychnyi_Ivan/Tvory_poezii_pereklady_publitsystyka.pdf?PHPSESSID=lrdp2erqmn3b0q09kr5su4c602 (access date: 01/12/2024).

Oleksa Novakivskyi Memorial Art Museum: guidebook. Lviv: NML named after A. Sheptytskoho, 2013. 39 p.

Опубліковано
2024-06-15
Як цитувати
Савчук, Г. (2024). «‎Пробуджена муза» Ігоря Калинця в інтермистецькому діалозі з Олексою Новаківським. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (94), 19-25. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2024-94-03