Літературна діяльність Григорія Квітки та жіноча освіта

  • Олександр Борзенко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-4145-2375
Ключові слова: літературний побут, сентименталізм, благодійність, жіноча освіта, література, читачі

Анотація

У статті використано й розвинуто ідеї відомого історика літератури М. Зерова, які стосуються українського сентименталізму. Його досвід наукової інтерпретації творчості Г. Квітки дозволив визначити шляхи оптимального залучення можливостей літературного побуту для розкриття впливів таких соціальних чинників, як благодійність, жіноча освіта й виховання, на творчу практику письменника. Актуальність окресленого підходу обумовлена необхідністю подолати спрощення в осмисленні нашої класичної культурної спадщини, потребою увиразнити знання про український сентименталізм за рахунок розширення обсягу досліджуваних фактів та об’єктивного їх вивчення. На основі аналізу біографічного та культурно-естетичного матеріалу виявлено й описано творчі мотиви, якими керувався український прозаїк-сентименталіст, а також уточнено його світоглядні та естетичні пріоритети. Окремо проаналізовано біографічні факти, що засвідчують особливу зацікавленість Г. Квітки організацією жіночого інституту у Харкові та усвідомлення ним потреби в літературних текстах, які б відповідали естетичним запитам інститутських вихованок. Певну увагу приділено з’ясуванню залежності письменника від тих уявлень сентименталізму, що стосуються критеріїв «правдивості» художнього твору. Указано на безпідставність залучення Квітчиної прози до реалізму, як це колись намагалися зробити деякі радянські дослідники та їхні послідовники. Запропоновано гіпотезу, згідно з якою сентиментальна проза Г. Квітки постала саме як органічне продовження й розвиток його благодійної та освітньої праці, окремо обґрунтовано спорідненість цих видів діяльності, наголошено на їхній спільній ідейній основі. Відзначено роль Г. Квітки у формуванні української жіночої читацької аудиторії, спеціально виділено ті прикмети його творів, що цьому сприяли. Як перспективу подальших студій запропоновано з’ясувати, як саме літературна й духовна спадщина сентименталізму представлена в сучасному житті українців.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Олександр Борзенко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Доктор філологічних наук, професор кафедри історії української літератури

Посилання

Honchar O. Prosvitytelskyi realizm v ukrainskii literaturi: Zhanry ta styli. Kyiv: Naukova dumka, 1989. 176 s.

Hulak-Artemovskyi P. Poezii. Kyiv: Dnipro, 1989. 262 s.

Danilevskiy G. Grigoriy Fedorovich Kvitka-Osnovyanenko (s 1778 po 1843 g.) // Danilevskiy G. Ukrainskaya starina: Materialyi dlya istorii ukrainskoy literaturyi i narodnogo obrazovaniya. Harkov, 1866. S. 171–284.

Zerov M. Nove ukrainske pysmenstvo // Zerov M. K. Ukrainske pysmenstvo. Kyiv: Osnovy, 2002. S. 6–105.

Kvitka-Osnovianenko H. Lysty // Kvitka-Osnovʼianenko H. Zibrannia tvoriv: U 7 t. Kyiv: Naukova dumka, 1981. T. 7. S. 163–357.

Kvitka G. Harkovskie zapiski // Ukrainskiy vestnik. 1819. #10. S. 95–113.

Korsunov A. N. I. Kostomarov // Russkiy arhiv. 1890. #10. S. 199–221.

Kulish P. Obzor ukrainskoy slovesnosti. IV. Gogol kak avtor povestey iz ukrainskoy zhizni // Osnova. 1861. #4. S. 67–90.

Lapin V. Harkovskoe obschestvo blagotvoreniya (v 1812–1817 gg.). Istoricheskiy ocherk. Kiev, 1896. 81 s.

Limborskyi I. Yevropeiske ta ukrainske prosvitnytstvo: nezavershenyi proekt? Reinterpretatsiia kanonu i sproba komparatyvnoho analizu literaturoznavchykh paradyhm. Cherkasy: ChDTU, 2006. 363 s.

Lihacheva E. Materialyi dlya istorii zhenskogo obrazovaniya v Rossii (1796 – 1828). SPb., 1893. 308 s.

Naumenko V. Aleksandr Alekseevich Korsun // Kievskaya starina. 1891. #12. S. 450–461.

Petrov N. Ocherki istorii ukrainskoy literaturyi ХIХ stoletiya. Kiev, 1884. 458 s.

Rusova S. Biografiya G. F. Kvitki (Osnovyanenko) // Kvitka G. Sochineniya. Harkov, 1894. T. 6. S. 3–45.

Chyk D. Sentymentalizm: terminolohichne okreslennia v literaturoznavchomu dyskursi // Nova filolohiia. Zaporizhzhia: ZNU, 2009. №36. S.87–92.

Chyzhevskyi D. Istoriia ukrainskoi literatury. Kyiv: Akademiia, 2003. 568 s.

Iatsenko M. Pytannia realizmu i pozytyvnyi heroi v ukrainskii literaturno-estetychnii dumtsi pershoi polovyny KhIKh st. Kyiv: Naukova dumka, 1979. 333 s.

Saint-Pierre B. Paul et Virginie. Paris, 1839. 244 p. [in French].

Опубліковано
2023-12-21
Як цитувати
Борзенко, О. (2023). Літературна діяльність Григорія Квітки та жіноча освіта. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (93), 17-21. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2023-93-02