Дитяча травма як елемент зав’язки літературного твору для дітей та юнацтва

  • Віктор Кисіль Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-4194-2251
Ключові слова: література для дітей, зав’язка, дитяча травма, сюжет, композиція

Анотація

Наукова студія присвячена аналізу зав’язки як композиційного елемента літературного твору для дітей та юнацтва.

Проблематика сучасної дитячої літератури значною мірою зосереджується на питаннях, пов’язаних із дитячою травмою, що лежить в основі розвитку сюжету твору та характеристики персонажів. Із огляду на це, термін «дитяча травма» в статті розглядається як емоційний стан головного героя твору, який опинився в складній психологічній ситуації, де порушується звичний для дитини стан речей – втрата членів родини чи вилучення зі звичного життєвого простору. При цьому важливим елементом сюжету та розвитку характеру головного героя твору є необхідність робити складний життєвий вибір чи порушувати усталені заборони.

Варто зауважити, що важливим чинником виховання дитини та формування моделей її поведінки упродовж багатьох століть була народна творчість, що пропонувала необхідні правила поведінки людини в тих чи інших складних життєвих обставинах. При цьому одним із провідних жанрів народної творчості, що впливав на формування характеру людини, була чарівна казка, що презентувала певні моделі поведінки в кризових ситуаціях, а також надавала поради для боротьби з травмами, в тому числі психологічним.

За результатами дослідження вдалося з’ясувати, що в основі зав’язки популярних пригодницькі творів Д. Толкіна, К. Льюїса, Р. Дала, Д. Роулінг, Р. Ріордана, С. Маєр, Т. Тимаєра, Н. Щерби та В. Нестайка лежить зображення дитячої травми. Такий прийом характерний також для фольклору та міфології.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Віктор Кисіль, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат філологічних наук, доцент кафедри історії української літератури

Посилання

Dal, R. (2017). James and the giant peach. Kyiv: A-ba-ba-ha-la-ma-ha. 224 p. [in Ukrainian].

Dal, R. (2006). Matilda. Kyiv: A-ba-ba-ha-la-ma-ha. 272 p. [in Ukrainian].

Dal, R. (2009). Charlie and the chocolate factory. Kyiv: A-ba-ba-ha-la-ma-ha. 240 p. [in Ukrainian].

Kuhn, M. (1993). Legends and myths of ancient Greece. Ternopil: Joint-stock company «Tarnex», with the participation of a small enterprise «Mallows». 416 p. [in Ukrainian].

Naumets, I. (2020). How a child's trauma affects adult life? URL: https://neuronews.com.ua/ua/issue-article-1951/Yak-dityacha-travma-vplivaie-na-dorosle-zhittya#gsc.tab=0. [in Ukrainian].

Nestayko, V. (2010). Amazing adventures in the forest school. Kharkiv: School. 208 p. [in Ukrainian].

Riordan, R. (2016). Percy Jackson and the Olympian gods. Kharkiv: Ranok, 496 p. [in Ukrainian].

Rowling, D. (2002). Harry Potter. Kyiv: A-ba-ba-ha-la-ma-ha. 320 p. [in Ukrainian].

Tolkien, J.R.R. (2004). The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring. Kharkiv: Folio. 432 p. URL: https://www.ae-lib.org.ua/texts/tolkien__the_lord_of_the_rings_1__ua.htm. [in Ukrainian].

Boyko, V. (1976). Ukrainian folk tales. Kyiv: Dnipro. 340 p. [in Ukrainian].

Alekseenko, L. (2010). Magic well. Tales. Uzhhorod: Patent. 264 p. [in Ukrainian].

Scherba, N. (2014). Chasodia. Kharkiv: Shkola. 352 p. [in Ukrainian].

Emets, D. (2003). Tanya Grotter. Moscow: Exmo. 381 p. [in Russian].

Lewis, K. (2020). The Chronicles of Narnia. The complete history of the magical world. Kharkiv: Family Leisure Club. 912 p. [in Ukrainian].

Mayer, S. (2010). Twilight. Kyiv: KM-BUKS. 384 p. [in Ukrainian].

Propp, V. (1928). Morphology of a fairy tale. Leningrad: ACADEMIA. 152 p. [in Russian].

Timayer, T. (2016). Chronicles of world seekers. Kharkiv: Ranok,. 400 p. [in Russian].

The National Child Traumatic Stress Network. (2020). What is childhood trauma? URL: https://www.blueknot.org.au/Resources/Information/Understanding-abuse-and-trauma/What-is-childhood-trauma. [in English].

Опубліковано
2021-12-13
Як цитувати
Кисіль, В. (2021). Дитяча травма як елемент зав’язки літературного твору для дітей та юнацтва. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (89), 50-53. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2021-89-08