Поетика загадки в «північних» творах Лесі Українки
Анотація
У статті розглянуто шляхи реалізації мотиву загадки у творах Лесі Українки – поемі «Одно слово» та фантазії «Полярна ніч». Проаналізовано художні прийоми творення таємниці – на рівні метрики, синтаксису, лексики, фоніки та на змістовому рівні. Лірична спадщина Лесі Українки багата на зображення екзотичних локусів, цікавою є спроба відтворення топосу півночі як місця іманентно чужого для українця – і психологічно (протиставлення «тепло-холод», «близький-далекий», «день-ніч»), і в соціально-історичному плані (північ як місце заслання інтелігенції, точка неповернення, ворожа пустка, котра забирала сили, здоров’я, позбавляла життя). У поемі «Одно слово» авторка не лише окреслює цей локус, але й промовляє від імені його мешканця. Речитативна манера, фольклорні формули вводять читача в казковий контекст, синтаксичні фігури підкреслюють таємничість оповіді. Фоніка поеми також дає ключ до розуміння тексту: якщо на початку твору, де йдеться про появу «чужих» у поселенні, превалюють закриті звуки високого підняття «и», «і», то потім для характеристики «чужого» часто постає круглий, «гармонійний» «о». Зроблено висновок про геніальність Лесі Українки у володінні словом: авторка підтекстово підкреслює, що, маючи примарну свободу, чоловік помирає від обмеження волі, від екзистенційної неможливості досягти її ані вдома, ані в ув’язненні. У фантазії «Полярна ніч» через фантасмагоричну картину зустрічі в таємничому локусі старця, хлопчини, жінки, дитини, їхню розмову про темряву й світло, день і ніч, мотиви бенкету, розлитого вина прочитується біблійний контекст кінцесвіття або ж рівень екзистенційного пошуку сенсу людського існування, можливості чи неможливості досягти радості, прокинутися до нового життя. Зроблено висновок, що в поетичній творчості Лесі Українки є ще багато нерозкритих загадок, віднайдення ключа до котрих дасть змогу відчитати приховані смисли модерної культури межі ХІХ і ХХ століть.
Завантаження
Посилання
Ageyeva V. Poetesa zlamy stolit` : Tvorchist` Lesi Ukrayinky v postmodernij interpretatsiji. Gol. red. S. V. Golovko. 2-ge vyd. Kyiv : Lybid`, 2001. 264 p.
Ageyeva V. Poetychnyj vizioneryzm // Naukovi zapysky. Tom 72, Filologichni nauky / Nacional`nyj universytet «Kyyevo-Mogylyanska akademiya». 2007. S. 3–11.
Vyshnyak M. Zhanrova specyfika krymskoyi liryky Lesi Ukrayinky // Ucheni zapysky Tavrijskogo nacionalnogo universytetu im. V. I. Vernads`kogo. Seriya «Filologiya. Social`ni komunikaciyi». Tom 24 (63). № 1. Ch. 2. 2011 r. S. 178–190. URL: http://sn-philol.cfuv.ru/wp-content/uploads/2017/01/028.pdf
Zharkyx M. Metod podvijnogo dna u tvorchosti Lesi Ukrayinky. URL: https://www.l-ukrainka.name/uk/Studies/DoubleBottom.html.
Zabuzhko O. Notre Dame d'Ukraine: Ukrayinka v konflikti mifologij. Kyiv: Komora, 2018. 656 s.
Zborovs`ka N. Moya Lesya Ukrayinka: esej. Ternopil`: Dzhura, 2002. 228 s.
Kyrylyuk S. «Nich» literatury j literatura «nochi»: lyudyna v poshukax identychnosti (na materiali tvorchosti Lesi Ukrayinky) // Volyn` filologichna: tekst i kontekst. Universum Lesi Ukrayinky: Zb. nauk. pracz. Vyp. 22. Luczk, 2016. S. 273–287.
Kolessa F. Lesya Ukrayinka i ukrayins`kyj muzychnyj fol`klor // Lesya Ukrayinka: Do 75-richchya z dnya narodzhennya: zbirnyk / L`vivs`kyj derzhavnyj universytet imeni Ivana Franka; Vidp. red. R. M. Volkov; Avt. statej: M. Voznyak; Vstup. st., pidgot. tekstu F. M. Kolessa. L`viv: Vydannya L`vivs`kogo derzhavnogo universytetu, 1946. S. 59–74.
Lotocz`ka S. Muza u tvorchosti Lesi Ukrayinky. URL: //http://studentam.net.ua/content/view/8284/97/.
Ukrayinka Lesya. Povne akademichne zibran`n`a tvoriv: у 14 т. уupor. V. Ageyeva, Ju. Gromyk, O. Zabuzhko, I. Konstankevych, M. Moclyts`a, S. Romanov. Luts`k: Volyn. nats. un-t imeni Lesi Ukrayinky, 2021.
Ukrayinka Lesya. Polyarna nich (fantaziya) // Chervonyj shlyax. 1923. № 2. S. 3–5.
Ukrayinka Lesya. Usi tvory v odnomu tomu. Kyiv: Perun, 2008. 1376 s.