Особливості репрезентації острівного тексту в повісті Туве Янссон «Літня книжка»

  • Катерина Перинець ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України» https://orcid.org/0000-0003-3221-3070
Ключові слова: локальний текст, острівний текст, міфологема, мотив, ментальність, топос

Анотація

У статті досліджується специфіка репрезентації острівного тексту в повісті Туве Янссон «Літня книжка». Спираючись на роботи з вивчення локальних текстів, острівний текст розглядається як надтекстова єдність, знакова маніфестація острова, оприявлена у творчості фінської письменниці. В якості конституційних ознак острівного тексту повісті виявлені міфологема раю, мотиви життя/смерть, народження/зів’янення, дорослішання/старіння та специфічна «острівна ментальність» героїв.

Виявлено, що співвіднесення образу раю з образом острова актуалізує центральну для твору міфологему раю, що об’єднує в єдине ціле мотиви острівного тексту повісті. Освоєння цього сакрального райського простору приводить до впорядкування життя остров'ян і до їх гармонійного співіснування. З іншого боку, традиційна для острівної літератури міфологема раю може бути інтерпретована по-іншому – справжнім раєм стають дитячі роки, проведені на острові-будинку.

Магістральними мотивами острівного тексту «Літньої книжки» є мотиви народження/зів'янення, дорослішання/старіння, буквально втілені в образах дівчинки та бабусі; природи влітку та природи восени. Важливу функцію виконує актуалізація мотиву життя/смерть, коли сім’я важко переживає втрату мами Софії, а сама дівчинка вчиться приймати закони буття. Таким чином, реалізується міфологічний хронотоп, що відрізняється циклічністю та постійним повторенням.

Показано, що «острівну ментальність» героїв визначає опозиція свій/чужий. Остров’яни підкоряються своїм законам та не приймають «інших», які не розуміють їх амбівалентне світовідчуття (відкритість та закритість одночасно). Природною межею на шляху до острова виступає топос моря, пов’язаний як з космогонічними, так і з есхатологічним мотивами.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Катерина Перинець, ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України»

кандидат філологічних наук, старший викладач кафедри мовної підготовки І міжнародного факультету

Посилання

Gornitskaya, L. (2012) Mifologema ostrova v russkoy literature: genezis, struktura, semantika [Mythologeme of the island in the Russian literature: genesis, structure, semantics]. PhD Thesis, Volgograd. [in Russian]

Mednis, N. Sverhtekstyi v russkoy literature [Supertexts in the Russian Literature]. [URL : http://rassvet.websib.ru/text.htm?no=35&id=7 [in Russian]

Morskaya, L. (2014) Simvolika ostrovnogo prostranstva v literature [Symbolism of Islands in Literary texts]. Izvestiya Saratovskogo universiteta. Seriya Filologiya. Zhurnalistika. V. 14. Ch. 3. pp. 112–115. [in Russian]

Safron, E. (2018) Mifologema ostrova v skandinavskom folklore [Mytholegeme of the island in scandinavian folklore]. Uchenyie zapiski Petrozavodskogo gosudarstvennogo universiteta. № 6 (175). pp. 41–45. [in Russian]

Soloveva, N. (2016) Osobennosti prostranstvenno-vremennoy organizatsii mifologicheskoy i skazochnoy kartin mira [The features of special-temporal organization of mythological and fabulous worldviews]. Filologicheskie nauki. Voprosyi teorii i praktiki. Tambov : Gramota, № 10 (64). Ch. 3. pp. 48–54. [in Russian]

Tsivyan, T. (2008) Antichnost. Yazyik. Znak. Mif i folklor. Poetika. [Antiquity. A Language. A Sign. Myth and folklore. Poetics.]. Moscow : Nauka. [in Russian]

Yansson, Tuve (2017) Lіtnya knizhka [The summer book]. Lvіv : Vidavnitstvo Starogo Leva. [in Ukranian]

Perynets, K. (2019) The phenomenon of provinciality in the creative activity of V. Makanin. Molodiy vcheniy. № 1 (65). pp. 396–399.

Опубліковано
2020-01-09
Як цитувати
Перинець, К. (2020). Особливості репрезентації острівного тексту в повісті Туве Янссон «Літня книжка». Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (83), 54-58. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2019-83-09
Розділ
Аналіз художнього тексту і цілісність художнього твору